1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Hartowanie organizmu - co to jest i jak powinno przebiegać?

Hartowanie organizmu to działanie, na które decyduje się wielu rodziców. Jego podstawowym celem jest wzmocnienie odporności dziecka. W jaki sposób powinno przebiegać hartowanie organizmu i na co musimy uważać, jeśli decydujemy się na taki krok? Podpowiadamy.

Hartowanie organizmu - spis treści:

  1. Hartowanie organizmu - dlaczego warto zdecydować się na ten krok?
  2. Hartowanie organizmu - co to jest?
  3. Zrezygnuj z nadmiernego ciepła
  4. Hartowanie organizmu - wietrzenie mieszkania
  5. Hartowanie organizmu przez spacery
  6. Hartowanie organizmu - chłodne kąpiele 
  7. Werandowanie - co to jest?

Hartowanie organizmu - dlaczego warto zdecydować się na ten krok?

Pełen rozwój układ odpornościowy osiąga mniej więcej w okresie dwunastego roku życia. Z tej przyczyny w ciągu najwcześniejszych lat życia warto zadbać o jego wzmocnienie. Dzięki różnym metodom hartowania organizmu, na dalszych etapach życia infekcje nie powinny być już tak częste.

Hartowanie organizmu - co to jest?

Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy jest swego rodzaju tarczą ochronną naszego organizmu przed różnymi bakteriami, grzybami, toksynami i wirusami. Jednak gdy jest osłabiony, nie umie spełniać swojej funkcji. W takich przypadkach z pomocą przychodzą metody związane z hartowaniem organizmu, czyli wystawianiem organizmu w sposób kontrolowany na działanie różnych niekorzystnych czynników. Dzięki temu nasz układ odpornościowy ma nauczyć się nowych sposobu radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Jakie są najczęstsze metody hartowania organizmu? Przedstawiamy kilka z nich.

Rezygnacja z nadmiernego ciepła

Jedną z podstawowych metod hartowania organizmu jest obniżenie temperatury w mieszkaniu. Wielu rodzicom wydaje się, że w trakcie jesieni i zimy najlepiej jest, gdy wracamy do bardzo ciepłych wnętrz. To jednak błędne przekonanie, które prowadzi do osłabienia odporności domowników.

Warto także wspomnieć, że nadmierne ogrzewanie sprzyja rozwojowi bakterii. Może także wpływać na rozwój infekcji górnych dróg oddechowych. To dlatego, że suche powietrze wysusza śluzówkę nosa. Przez to staje się ona obkurczona i piecze. I co najważniejsze, przestaje chronić przed szkodliwymi drobnoustrojami.

Powinniśmy więc zadbać o to, by temperatura w naszych mieszkaniach była utrzymana na umiarkowanym poziomie. Najlepiej jest, gdy wynosi ona od 19 do 21 stopni Celsjusza. Wyjątek stanowią sypialnie. W takich przypadkach temperaturę dobrze jest obniżyć do 18 stopni Celsjusza.

Hartowanie organizmu - wietrzenie mieszkania

Kolejną istotną kwestią jest regularne wietrzenie mieszkań. Dlatego zimą, gdy korzystamy z ogrzewania, a latem z klimatyzacji, warto robić krótkie przerwy w pracy urządzeń. Dzięki temu będziemy mogli otworzyć okna i wpuścić do naszych wnętrz świeże powietrze. Taki zabieg hamuje jego wysuszanie. Poza tym zmniejsza ilość kurzu w naszych mieszkaniach.

Hartowanie organizmu przez spacery 

Aby wzmocnić odporność dziecka, należy, niezależnie od pogody, jak najczęściej wychodzić z nim na spacery. Takie zdrowe nawyki warto wyrabiać od najmłodszych lat życia. Przed sezonem grzewczym, aby nie rezygnować ze spacerów, warto zaopatrzyć się w maski anty-smogowe dla siebie i dla dziecka.

Za odporność odpowiadają tylko geny? Nieprawda. Poznaj kilka sposobów na jej wzmocnienie >>

Hartowanie organizmu - chłodne kąpiele

Celem hartowania jest przyzwyczajenie organizmu do zimna. Jedną z metod, które w tym pomogą, są zimne kąpiele. Musimy jednak pamiętać, że w przypadku małych dzieci zmiany temperatur wody nie mogą być zbyt gwałtowne. Takie zabiegi mogą zniechęcić do zażywania kąpieli. Dlatego, jeśli decydujemy się na ochładzanie wody, róbmy to stopniowo, aby czynność nie wywoływała w dziecku szoku.

Werandowanie - na czym polega?

Wśród rodziców niemowląt popularnością cieszy się zabieg werandowania. Ma on na celu przygotowanie maluszka do pierwszego wyjścia na zewnątrz zimą, a także wzmocnienie jego odporności. Warto zacząć robić to, gdy dziecko ma już trzy tygodnie.

Jak powinno przebiegać werandowanie? Oto krótka instrukcja dla niewtajemniczonych:

  • Ubierz dziecko tak, jakbyście wybierali się na spacer.
  • Otwórz któreś z okien w swoim mieszkaniu i postaw przy nim wózek z niemowlakiem.
  • Posmaruj twarz dziecka tłustym kremem dla dzieci, który będzie ochroną przed działaniem mrozu.
  •  Zakończ werandowanie po 5-10 minutach.

Po jakimś czasie, gdy organizm dziecka przyzwyczai się do zabiegów, możesz wydłużyć je do 20-25 minut.

Hartowanie organizmu - o tym pamiętaj:

  • Hartowanie organizmu to wszelkie działania, które mają na celu wzmocnienie odporności dziecka. 
  • Układ odpornościowy rozwija się mniej więcej do dwunastego roku życia. Rodzice małych dzieci powinni zadbać o to, by dziecko rosło w warunkach, które dobrze wpływają na jego pracę.
  • Jednym z podstawowych zadań związanych z hartowaniem organizmu jest zadbanie o to, by temperatura w naszych mieszkaniach nie była za wysoka. Zaleca się, by wynosiła ona od 19 do 21 stopni Celsjusza.
  • Nie możemy także zapominać także o regularnym wietrzeniu naszych mieszkań oraz o jak najczęstszych spacerach na świeżym powietrzu.

Zobacz także:

Więcej o: