1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Elektrolity - jakie pełnią funkcje w organizmie i jak je uzupełniać?

Elektrolity, głównie sód, potas, wapń i magnez, są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pełnią kluczową rolę w układzie nerwowym i mięśniowym, odpowiadają za rozprowadzenie płynów, mają wpływ na wiele układów, narządów i procesów. To dlatego tak ważne jest, by ich poziom w organizmie był utrzymany na optymalnym poziomie. Do czego prowadzi niedoborów elektrolitów? Jak je uzupełniać?

Jakie funkcje w organizmie pełnią elektrolity?

Elektrolity są niezbędne, by organizm funkcjonował prawidłowo. Od nich zależy gospodarka wodna organizmu czy równowaga kwasowo-zasadowa. Dzięki ich właściwemu poziomowi utrzymywana jest praca serca, przepływ krwi, dotlenienie i odżywienie komórek. Elektrolity umożliwiają również przewodzenie impulsów nerwowych niezbędnych do funkcjonowania mózgu i układu nerwowego oraz odpowiadają za prawidłową pracę układu mięśniowego (są odpowiedzialne za przewodzenie impulsów elektrycznych, które pobudzają mięśnie).

Elektrolity niezbędne organizmowi to jony soli: sód, potas, wapń i magnez. Dostarczamy je organizmowi wraz z wodą i innymi płynami oraz z pożywieniem.

Elektrolity - skutki niedoboru

Stężenie elektrolitów w organizmie nie jest stałe, ponieważ organizm wydala je podczas procesów metabolicznych, w trakcie oddychania, pocenia się czy oddawania moczu. To dlatego bardzo szybko może dojść do zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej. Utratę i niedobory elektrolitów mogą wywoływać:

  • infekcje przebiegające z wysoką gorączką,
  • grypa żołądkowa,
  • duża aktywność fizyczna (intensywny trening czy ciężka praca fizyczna),
  • biegunka i wymioty,
  • przegrzanie organizmu (np. podczas upałów),
  • picie zbyt małej ilości płynów,
  • restrykcyjna dieta.

Kiedy dochodzi do odwodnienia, organizm bardzo odczuwa utratę elektrolitów. Objawami braku elektrolitów są skurcze i drżenie mięśni, obrzęki, biegunki lub zaparcia, zaburzenia pracy serca, senność i brak energii, a także omdlenia, paraliż czy łamliwość kości.

Elektrolity dla dzieci      

Elektrolity są szczególnie ważne dla dzieci - ich niedobory są dla nich wyjątkowo groźne. Ponieważ organizm dziecka traci wodę znacznie szybciej niż organizm osoby dorosłej, ważne jest, by dieta dziecka była dobrze zbilansowana, bogata w składniki odżywcze, takie jak: magnez, wapń, sód oraz potas. Nie mniej ważna jest także odpowiednia ilość przyjmowanych płynów, szczególnie wody.

Jak uzupełnić elektrolity. Preparaty i naturalne elektrolity

Organizm, by móc prawidłowo funkcjonować, powinien zachowywać odpowiednie stężenie elektrolitów.  W sytuacjach, w których może dojść do odwodnienia i utraty elektrolitów należy je uzupełniać, zarówno sięgając po elektrolity naturalne, jak i preparaty kupione w aptece.

Naturalne elektrolity. Gdzie ich szukać?

  • potas można znaleźć w pomidorach, ziemniakach, bananach czy grejpfrutach,
  • sód w soli,
  • wapń w nabiale, roślinach strączkowych czy pieczywie razowym,
  • magnez - w kakao, czekoladzie, orzechach laskowych, płatkach owsianych lub kaszy gryczanej.

Zawsze warto pić duże ilości wody, w tym wysokozmineralizowanej, zwłaszcza gdy organizm traci dużo płynów.

Preparaty z elektrolitami

Gdy zachodzi potrzeba, by uzupełnić niedobór elektrolitów, można kupić specjalne preparaty apteczne. Elektrolity dla dzieci, niemowląt lub dorosłych to preparaty nawadniające, które sprawdzą się zwłaszcza w przypadku wymiotów, biegunki, gorączki czy przy objawach odwodnienia. Ich zadaniem jest szybkie i optymalne nawodnianie organizmu.

Preparaty z elektrolitami, które można kupić w aptece, mają postać proszku do sporządzenia roztworu, który należy sporządzić zgodnie z instrukcją dołączoną do preparatu. Oprócz saszetek można również nabyć tabletki musujące czy gotowe doustne płyny nawadniające. Ważne, by pić je powoli, w małych porcjach.

Elektrolity dla dzieci mają różne ceny, skład i smaki. Zawsze przed podaniem dziecku preparatu należy skonsultować się z farmaceutą, aby upewnić się, że nie istnieje ograniczenie wiekowe.

Przeczytaj także:

Więcej o:
Komentarze (1)
Elektrolity - jakie pełnią funkcje w organizmie i jak je uzupełniać?
Zaloguj się
  • edekiecho

    Oceniono 1 raz 1

    dobrym sposobem na uzupełnienie elektrolitów jest picie soku pomidorowego, moje dzieciaki często go piją, najbardziej smakują im soki Tarczyna, ja też lubię ale ten pikantny

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX