1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witamina B12 - właściwości, źródła, niedobory

Witamina B12 jest niezbędna, by móc cieszyć się dobrym zdrowiem - tak psychicznym, jak i fizycznym. Niestety wciąż jesteśmy narażeni na jej niedobory, stąd nerwowość, zmęczenie i choroby układu krwionośnego. Tymczasem uzupełnienie jej niedostatków nie jest wcale trudne. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać witaminy B12.

Witamina B12 - właściwości

Witamina B12, inaczej kobalamina lub czerwona witamina, należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie i - podobnie jak inne witaminy z grupy B - przede wszystkim ma pozytywny i dobroczynny wpływ na zdrowie psychiczne. Ściślej mówiąc witamina B12:

  • zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • koi nerwy,
  • łagodzi stany napięcia,
  • działa antydepresyjnie (bierze udział w syntezie serotoniny),
  • podnosi odporność na stres,
  • może zmniejszać ryzyko pojawienia się chorób psychicznych.

Ale to nie wszystko. Witamina B12 ma wpływ na wiele innych procesów i obszarów w organizmie człowieka:

  • zapobiega pojawieniu się anemii (bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek w szpiku),
  • poprawia apetyt,
  • wspiera pamięć i koncentrację,
  • przeciwdziała osłabieniu i zmęczeniu (jest aktywna w procesie przetwarzania białek, tłuszczu i węglowodanów na energię),
  • zapobiega osteoporozie,
  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Zapobiega miażdżycy i innym chorobom krążenia, jak np. zawał mięśnia sercowego, udar mózgu czy zmiany zakrzepowe (wraz z kwasem i witaminą B6 zapobiega tworzeniu się blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych. Reguluje poziom homocysteiny),
  • ma wpływ na pracę układu pokarmowego, może wspierać leczenie zapalenia wątroby typu C,
  • może zmniejszać ryzyko wystąpienia Alzheimera czy nowotworów.

Witaminy z grupy B: po co ci one i gdzie ich szukać?

Źródła witaminy B12

Witamina B12 produkowana jest głównie przez bakterie żyjące w układzie pokarmowym zwierząt. To dlatego możemy ją znaleźć przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w:

  • mięsie,
  • podrobach,
  • wędlinach,
  • rybach,
  • jajkach,
  • przetworach mlecznych.

Dobrym źródłem witaminy B12 są drożdże spożywcze.

Na niedobory witaminy B12 najbardziej narażeni są wegetarianie i weganie, którzy ze swojej codziennej diety wyłączają ryby oraz mięso bądź wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego. Ale niedobór witaminy B12 dotyczy nie tylko tych grup. Zbyt niski poziom witaminy B12 ma prawie połowa chorych na niedoczynność tarczycy. Niedoborami zagrożone są też osoby niestosujące zbilansowanej diety bogatej w produkty zawierające B12, ludzie z zaburzeniami jej wchłaniania, głównie w podeszłym wieku.

Niedobór witaminy B12

Objawy niedoboru witaminy B12, choć częste i wręcz powszechne, czasem trudno powiązać z tak banalnym powodem jak brak witaminy. Dlatego warto przyjrzeć się sobie bliżej i bardziej uważnie. W przypadku niedoboru witaminy B12, pojawiają się:

  • drętwienie i uczucie mrowienia zwłaszcza w nogach,
  • zaburzenie równowagi i chodzenia,
  • wiele szeroko rozumianych zaburzeń w układzie nerwowym, obniża się samopoczucie, pojawia się chandra i zniżka nastroju,
  • zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka,
  • kłopoty z pamięcią i koncentracją,
  • rozdrażnienie, nadmierna nerwowość,
  • permanentne zmęczenie,
  • wysoki poziom cholesterolu,
  • anemia z niedoboru witaminy B12.

Witamina B12 - suplementacja

Afty w buzi, permanentne zmęczenie czy nerwowość mogą być sygnałami, że organizm domaga się witaminy B12. Można go wesprzeć, wprowadzając do diety produkty, które ją zawierają. Bywa jednak, że jedynym rozwiązaniem jest suplementacja. Wybierając B12 w tabletkach należy zwrócić uwagę na dawkę. Ta musi być odpowiednio wysoka (500 µg). W skrajnych przypadkach podaje się zastrzyki z witaminą B12. Niestety są one bolesne i wiążą się z nimi skutki uboczne.

Witamina B12 - objawy nadmiaru

Dobra wiadomość jest taka, że witaminę B12 ciężko przedawkować i doprowadzić do jej nadmiaru. Dzieje się tak dlatego, że jej nadwyżki nie są magazynowane w organizmie, a wydalane z potem czy moczem. Długie stosowanie dużych dawek może co najwyżej wywołać objawy uczuleniowe.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: