Kołdra obciążeniowa stosowana jest przede wszystkim podczas snu. Jej zadaniem jest delikatne obciążenie ciała dziecka w nocy, po to, aby pobudzić układ proprioceptywny, który odpowiada za czucie głębokie, czyli tzw. zmysł orientacji ułożenia własnego ciała. Receptory należące do tego układu znajdują się przede wszystkim w mięśniach oraz ścięgnach, to właśnie dzięki nimi mamy świadomość swojego ciała i wiemy w jakiej znajduje się pozycji. U dzieci z autyzmem (czy z zaburzeniami ze spektrum autyzmu), zespołem Downa oraz tych, które mają problemy z koncentracją, mechanizm ten nie działa prawidłowo. Z pomocą kołdry obciążeniowej odzyskują równowagę psycho-fizyczną, korzystanie z niej pomaga także zredukować lęk oraz niepewność. Łatwiej się rozluźniają oraz uspokajają. Dzieci, które są przykrywane taką kołdrą z czasem stają się spokojniejsze, łatwiej się koncentrują i skupiają na wykonywanym zadaniu.
Bardzo ważne jest, aby kołdra obciążeniowa była dobierana indywidualnie do każdego dziecka, uwzględniając jego potrzeby. Decydując się na jej stosowanie należy pamiętać o tym aby:
Istotne znaczenie ma samo wypełnienie kołdry. Kołdra obok klasycznego wypchania, będzie zawierała specjalne kuleczki lub granulat, które będą oddziaływały na czucie głębokie dziecka i pobudzały jego rozwój psycho-ruchowy.
Korzystanie z kołdry obciążeniowej jest doskonałym uzupełnieniem terapii sensorycznej. To przede wszystkim zajęcia ruchowe, które mają na celu zwiększyć świadomość ciała u dziecka. Dzieci w dużej mierze poprzez zabawę, tj. huśtanie się, skakanie na trampolinie, jazdę na deskorolce czy zabawę w basenie z piłeczkami, poznają swoje ciało, jego możliwości, a także to, jak nad nim panować i jak je kontrolować. Terapia wspomaga także prawidłowy rozwój układu nerwowego.
Dziecko odbiera świat wszystkimi zmysłami. Na podstawie zdobytych wcześniej doświadczeń mózg analizuje nową sytuację i dopasowuje ją do znanego już schematu i wymusza na dziecku określone zachowania. Czasem jednak zdarza się, że u dzieci z autyzmem, zespołem Downa czy z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, mózg nie radzi sobie z nadmiarem bodźców. Nie potrafi ich rozpoznać i przeanalizować. Przez co dziecko ma za dużo energii, nie umie sobie z nią poradzić, nie potrafi się też skoncentrować na jednym zadaniu. I tu z pomocą przychodzi terapia sensoryczna, która uczy dziecko panować nad ciałem i umysłem.
To także może cię zainteresować: