1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak wzmocnić odporność dziecka jesienią?

Małe dziecko na przełomie jesieni i zimy potrzebuje wzmocnienia odporności. Często zapominamy, że mamy pod ręką cały arsenał broni przeciwko wirusom i bakteriom.

Podawaj dużo picia

Wirusy i bakterie "przyczepiają się" do wysuszonych błon śluzowych wyściełających drogi oddechowe. Warto więc nawilżać je "od środka".

Proponujmy dziecku niskozmineralizowaną wodę źródlaną, herbatę owocową (malinową, żurawinową) z cytryną i miodem. Ten ostatni dodawajmy do letniego naparu - temperatura powyżej 50°C niszczy część cennych składników.

Pełne witamin są świeżo wyciśnięte soki z grejpfruta i pomarańczy.

Serwujmy też malcowi mleko w różnej postaci.

Zdrowo karm

To, co jemy, wpływa na naszą odporność. Dieta powinna być urozmaicona, by organizm dostawał rozmaite składniki, które biorą udział w ważnych procesach, wpływają na skład krwi, pracę układu pokarmowego i ogólną kondycję organizmu. Nie może zabraknąć pełnych ziaren, porcji białka w postaci białego mięsa, ryb, jajek, produktów mlecznych, warzyw, owoców, nasion, orzechów, olejów roślinnych.

Warto, szczególnie w sezonie częstych zachorowań, do rozmaitych dań dodawać czosnek, pory, natkę pietruszki, cykorię, czerwoną paprykę, czarne porzeczki (z mrożonki lub w postaci soku).

Ubieraj rozsądnie

Dbajmy, żeby dziecko nosiło ubrania z oddychających materiałów. Powinno mu być ciepło, ale nie może się pocić ani przegrzewać.

Na spacery ubierajmy je na cebulkę - gdy jest ciepło, zdejmujemy wierzchnią warstwę, a nawet na chwilę czapkę. To prawda, że ciepło najszybciej "ucieka przez głowę", ale jeśli malec nie zostanie wcześniej przegrzany, "wietrzenie głowy" dobrze mu zrobi. Ale przy silnym wietrze czy mrozie opatulająca uszy czapka musi zostać na głowie. Jesienią i zimą podstawą stroju są rajtuzy, ciepłe skarpetki i ocieplane, nieprzemakające buty, bo przemoczone zmarznięte nogi mogą zwiastować katar.

Pozwólmy dziecku powiedzieć, czy jest mu zimno, czy ciepło. Nie umie jeszcze mówić? Zwróćmy uwagę, czy jego kark jest suchy (spocony - zdejmujemy jedną warstwę), niezbyt gorący i niezbyt zimny.

Nawilżaj powietrze i zakręć kaloryfer

Przesuszenie błon śluzowych wyściełających układ oddechowy sprzyja powstawaniu uszkodzeń, przez które wnikają wirusy i bakterie. By temu zapobiec, wietrzmy dom i nie pozwalajmy nikomu w nim palić. Na grzejnikach powieś-my mokre ręczniki. Możemy też (poza zasięgiem rąk malca) ustawić miskę z ciepłą wodą z dodatkiem olejku eterycznego, np. sosnowego czy eukaliptusowego, lub wsypać do niej trochę lawendy bądź macierzanki. Para wodna z olejkami nawilża błony śluzowe; działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie.

Przy centralnym ogrzewaniu w mieszkaniu jest za ciepło i za sucho. Przegrzewany maluch ma nie wyćwiczony system termoregulacji - kiedy wyjdzie na dwór, trudniej mu przystosować się do nagłej zmiany temperatury i jest narażony na przeziębienie. Dlatego temperatura w domu nie powinna przekraczać 19-20°C. Łóżeczko dziecka powinno stać daleko od kaloryfera.

Dbaj o ruch i hartuj

Malec powinien spędzać na dworze co najmniej godzinę dziennie. Ruch rozwija mięśnie i dotlenia mózg, a kontakt z różnymi temperaturami "gimnastykuje" mechanizm termoregulacji. Ze spaceru rezygnujmy, tylko gdy jest wichura lub mróz poniżej -10°C.

Stosuj chłodny prysznic na zakończenie kąpieli. Temperatura wody może być chłodniejsza o 2-3 stopnie od tej, w której malec się kąpał. Po prysznicu wytrzyjmy dziecko ręcznikiem i szybko ubierzmy.

Podawaj domowe syropy

Gdy mimo naszych starań malucha dopadnie infekcja, jej rozwojowi może zapobiec syrop cebulowo-czosnkowy. Powstanie, gdy ułożymy w słoiku plasterki cebuli i czosnek i zalejemy je miodem.

DO SAUNY?

Nawet z niemowlęciem (powyżej 4. miesiąca życia) można wejść do sauny, pod warunkiem że pierwszy pobyt w niej nie trwa dłużej niż 2-3 minuty. Na początek wystarczy jedna wizyta i należy siedzieć na najniższej półce. Finowie zabierają systematycznie swoje dzieci do sauny, wiedząc, że to podnosi odporność.
Więcej o: