1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak bezpiecznie opalać się z dziećmi?

Zbliżają się wakacje, a wraz z nimi pytanie, jak chronić dziecko przed niezdrowymi promieniami, zapewniając mu jednocześnie wystarczająco wysoką dawkę niezbędnej dla kości witaminy D?
Dermatolodzy od dawna przestrzegają, że intensywne opalanie nie służy zdrowiu, a przed szkodliwym działaniem promieniowania UVB i UVA należy chronić zwłaszcza skórę małych dzieci.

Jest o wiele cieńsza i delikatniejsza od skóry dorosłych i dlatego znacznie bardziej podatna na oparzenia. Zbyt duża dawka słońca, zwłaszcza intensywnego, może skórę uszkodzić. W ostrym słońcu, gdy nie jest zabezpieczona żadnym filtrem, skóra już po 15 minutach może się ostro zaczerwienić, co jest objawem poparzenia.

Najpierw pojawia się na niej rumień, a jeśli jej niczym nie osłonimy - pęcherze. Poza bólem takie powtarzające się poparzenia mogą doprowadzić do trwałych zmian w strukturze skóry. A te z kolei - jak dowodzą naukowcy - mogą skutkować, w przyszłości zmianami nowotworowymi (np. czerniakiem), a także przyspieszać jej starzenie.

Stoi więc przed nami niełatwe zadanie: z jednej strony musimy chronić malucha przed szkodliwymi promieniami, a z drugiej - zapewnić mu światło niezbędne do prawidłowego rozwoju naturalnego.

ZASADY BEZPIECZNEGO PRZEBYWANIA NA SŁOŃCU

•  Unikaj spacerów z dzieckiem w samo południe.

Latem dni są dłuższe i jaśniejsze, bo dociera do nas więcej promieni słonecznych. Warto więc korzystać ze słońca w tych porach, gdy jego natężenie jest umiarkowane, czyli rano (do godziny 11) i po południu (od 16). Możesz wtedy spokojnie wybrać się z maluchem na długi spacer. W godzinach największego nasłonecznienia, zwłaszcza gdy słońce silnie świeci, lepiej chronić dziecko pod dachem.

•  Staraj się przebywać z maluchem w cieniu.

Tam także promienie słoneczne docierają, ale ich działanie nie jest tak intensywne, jak pod gołym niebem.

•  Zawsze, nawet w pochmurny dzień, przed spacerem smaruj dziecko kremem z filtrem.

Nawet jeśli nie czujemy na skórze ciepła promieni słonecznych, to nie znaczy, że słońce nie świeci i nas nie opala. W wietrzny, ale słoneczny dzień dociera do nas nawet więcej promieni słonecznych niż wtedy, gdy jest upał, ale powietrze "stoi". Uwaga, najszybciej można się opalić nad brzegiem morza (sprzyja temu chłodna bryza, a także to, że woda odbija promienie) i wysoko w górach.

•  Wypróbuj ubranka z filtrem przeciwsłonecznym.

Są lekkie, przewiewne i doskonale chronią skórę przed słońcem. Ich zaletą jest też to, że szybko schną, co bardzo przydaje się nad wodą. Poszukaj takich ubranek w internecie, na aukcjach rzeczy używanych.

•  Jeśli to możliwe, wyjazd nad wodę zaplanuj na drugą połowę wakacji.

Skóra dziecka będzie wtedy już trochę oswojona ze słońcem i wytworzy wystarczającą ilość melatoniny. Melatonina barwi ją na ciemniejszy odcień i sprawia, że jest mniej skłonna do wszelkich podrażnień i oparzeń.

•  Nad wodą, zwłaszcza w pierwszych dniach pobytu, ostrożnie korzystajcie ze słońca.

Pierwszego dnia ograniczcie plażowanie do dwóch godzin, i to w cieniu parasola. Wychodźcie na plażę rano lub późnym popołudniem, gdy woda w morzu czy jeziorze jest cieplejsza. Przed wyjściem posmaruj skórę dziecka kremem z wysokim filtrem przeciwsłonecznym (co najmniej 30) i powtarzaj smarowanie co dwie godziny. Pilnuj, by malec miał na głowie czapkę z daszkiem a jeśli jest bardzo gorąco, załóż mu koszulkę z krótkim rękawem (nic nie szkodzi, jeśli się zamoczy, ale i tak ochroni go przed oparzeniem słonecznym).

•  Nawet jeśli nadchodzące lato będzie pochmurne, nie martw się, że dziecku zabraknie witaminy D.

Maluch, który w rozsądnych porach dnia odpowiednio przygotowany przebywa na dworze co najmniej dwie godziny dziennie, nawet w czasie niezbyt słonecznego lata otrzyma wystarczającą ilość naturalnego światła, by przez cały rok wytworzyć niezbędną ilość witaminy D (poza tą, którą w porozumieniu z pediatrą przyjmuje cały rok).

ZALETY PLAŻOWANIA

Wiadomo, że światło słoneczne jest niezbędne, by organizm wytworzył witaminę D konieczną do prawidłowej budowy kości. Jej niedobór może być przyczyną krzywicy, nawracających stanów zapalnych skóry, osłabienia zębów i spadku odporności. Dlatego kąpiele słoneczne mają swoje zalety.

Witamina D występuje wprawdzie w tłustych rybach morskich, żółtku jaja kurzego, maśle i żółtym serze. Można ją także przyjmować w postaci pigułek lub kropli. Jednak ta, którą organizm wytwarza pod wpływem słońca, jest znacznie lepiej przez niego wchłaniana i wykorzystywana.

Argument za korzystaniem ze słońca dorzucają także psycholodzy, podkreślając, że światło słoneczne dobrze wpływa na samopoczucie, a jego brak może prowadzić nie tylko do spadku nastroju (również u dzieci), ale także do zaburzeń snu. Pod wypływem światła organizm wytwarza bowiem melatoninę, hormon odpowiedzialny za nasz zegar biologiczny, w tym za prawidłowy rytm dobowy.

TO MIEJ ZAWSZE PRZY SOBIE

•  Nakrycie głowy - najlepszy jest kapelusik z rondem ocieniający twarz, kark i uszy.

•  Przewiewne ubranko, najlepiej z filtrem przeciwsłonecznym - im większą powierzchnię ciała zasłania, tym lepiej. Im jego kolory jaśniejsze, tym mniej promieni słonecznych na sobie skupiają.

•  Butelkę wody mineralnej (nawadnianie dziecka jest bardzo ważne).

•  Okulary przeciwsłoneczne z powłoką ochronną - gdy słońce jest bardzo jasne lub odbija się pod ostrym kątem (zwłaszcza nad morzem i w górach).

Komentarze (1)
Jak bezpiecznie opalać się z dziećmi?
Zaloguj się
  • 0

    Nakrycie głowy, woda do picia i cień to obowiązkowe aspekty urlopu z dzieckiem! Nie wolno zapominać, żeby smarować maluszka dużym filterm i starać się go nie wystawiać za długo na słońce.Ja swoją córkę smaruję kremem z filtrem 50 + nawilżający (ciężko go było kupić, ale znalazłam w Melissie) i zawsze bawi się na plaży pod parasolem, bo w ciepłym kraju bardzo łatwo o porażenie sloneczne.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX