1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Energetyczny kryzys

Magdalena Gignal, konsultacja: dr Piotr Albrecht
15.11.2007 15:19
Pachnąca owsianka

Pachnąca owsianka (Fot. Agata Jakubowska / AG)

Jest wiele powodów, dla których twoje dziecko może być ospałe i zmęczone. Spróbuj podładować mu akumulator...
Oto dziesięć najczęściej spotykanych powodów dla których naszemu dziecku brakuje wigoru i zapału.

1. Osłabienie po chorobie

Po niektórych chorobach, na przykład po grypie, osłabienie organizmu może trwać nawet kilka tygodni. W tym czasie dziecko będzie miało mniej energii niż zwykle, może być ospałe i wydawać się zmęczone. Warto wzbogacić dietę dziecka we wzmacniające, energetyzujące potrawy oraz w zawierające dużo witamin owoce i świeże soki owocowo-warzywne. Po konsultacji z lekarzem można również podać dziecku odpowiednio dobrany zestaw witamin w tabletkach lub kroplach.

2. Cukrzyca

Ta choroba, której jedną z widocznych oznak jest osłabienie, ujawnić się może w każdym wieku (nawet u noworodka). Jeśli dziecko nagle zaczyna pić ogromne ilości płynów, chudnie mimo dużego apetytu i ma problemy z utrzymaniem moczu, trzeba zabrać je do lekarza. Zleci on oznaczenie poziomu cukru we krwi i w moczu. Jeśli okaże się, że dziecko jest chore na cukrzycę, codziennie będzie dostawać zastrzyki z insuliny - hormonu, którego organizm cukrzyków wytwarza za mało (lub wcale). Częściej podaje się teraz insulinę specjalną pompą oszczędzając dziecku częstych wkłuć. Ważna będzie też dieta ograniczająca produkty zawierające dużo cukru. Posiłki cukrzyka powinny być regularne aby łatwiej było dostosować do nich rytm podawania insuliny. Najtrudniejsze dla jego rodziców będą pierwsze miesiące po rozpoznaniu choroby. Z czasem przekonają się, że z cukrzycą można normalnie żyć.

3. Anemia

Stan ogólnego osłabienia u dziecka może wiązać się z niedoborem hemoglobiny (czerwonego barwnika krwi, zawierającego żelazo) lub erytrocytów (czerwonych ciałek krwi). Jeśli dodatkowo skóra dziecka jest szorstka i sucha, a w kącikach ust pojawiają się zajady, przyczyną zmęczenia może być anemia (niedokrwistość). Podejrzenie o tę chorobę może potwierdzić tylko zlecona przez lekarza morfologia. Najczęściej u dzieci występuje niedokrwistość spowodowana zbyt małą ilością żelaza w diecie, w której nie powinno zabraknąć mięsa, wątróbki, jajek, razowego chleba, grochu, fasoli i suszonych owoców. Rzadziej zdarza się niedobór erytrocytów spowodowany częstymi krwawieniami z nosa lub innymi zaburzeniami, które rozpoznać może tylko lekarz.

4. Niedoczynność tarczycy

Tarczyca wytwarza hormony kontrolujące ciepłotę ciała i przemianę materii. Ma wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, pokarmowego i rozrodczego, a u dzieci również na wzrost i dojrzewanie kośćca. Do wytwarzania hormonów tarczycy niezbędny jest jod. Jeśli go zabraknie, tarczyca się powiększa - na szyi można zauważyć charakterystyczne zgrubienie. Jednym z objawów niedoboru jodu jest ciągłe zmęczenie. Jeśli oprócz oznak osłabienia zauważysz u dziecka powiększone wole, jak najszybciej idź z nim do lekarza. Terapia polega na podawaniu jodu w tabletkach, a czasem również hormonu tarczycy. Sama profilaktycznie możesz wzbogacić jego dietę w świeże ryby, zieloną sałatę oraz mleko i jego przetwory oraz używać soli jodowanej.

5. Depresja

Dzieci - tak jak dorośli - mają prawo do smutku. Raz na jakiś czas mogą być przygnębione i nie mieć ochoty na nic poza spaniem. Jeśli jednak twoje dziecko coraz częściej płacze, nic go nie cieszy, nie ma ochoty na zabawę, odmawia jedzenia nawet swoich ulubionych potraw i zamyka się w sobie, może to być znak, że dzieje się coś niedobrego. Po pomoc trzeba zwrócić się do psychologa. Dzieci zazwyczaj reagują zaburzeniami emocjonalnymi, a nawet depresją, na to, co dzieje się między rodzicami. Czasem wystarczą niewielkie zmiany, żeby przywrócić dziecku radość życia i energię.

6. Niskie ciśnienie krwi

Niskie ciśnienie nie jest samo w sobie chorobą, a cechą osobniczą o nieznanej lekarzom przyczynie. Jednak może być objawem choroby, no i sprawia, że twojemu dziecku ciągle chce się spać. Dlatego, jeśli dziecko ma obniżone ciśnienie krwi, zabierz je do lekarza. Lekarz ustali przyczynę niskiego ciśnienia i zajmie się leczeniem choroby, która je spowodowała lub przepisze leki podnoszące ciśnienie. Domowe sposoby na podniesienie ciśnienia to kawałek czekolady, kubek kakao, potrawy z warzyw strączkowych (fasola, groch, bób, soczewica) i kapusty oraz gimnastyka.

7. Nadwaga

Coraz więcej dzieci cierpi na nadwagę i otyłość. Są w kiepskiej kondycji fizycznej, łatwo się męczą i często mają kłopoty ze zdrowiem. Jeśli twoje dziecko ciągle skarży się na zmęczenie, spójrz na nie obiektywnym okiem. Czy przypadkiem nie jest za grube? Najczęstszą przyczyną nadwagi u dzieci jest przekarmianie. Przeanalizuj dietę dziecka i sprawdź czy nie podjada za dużo między posiłkami. Najlepiej przez trzy dni zapisujcie wszystko, co wędruje do ust malca. Na początek zazwyczaj wystarcza nieznaczna modyfikacja diety - zmniejszenie porcji o 1 i wyeliminowanie słodyczy. I zdecydowanie więcej ruchu! Może dasz dziecku dobry przykład i razem zapiszecie się na basen?

8. Zespół chronicznego zmęczenia

Przewlekłe zmęczenie zostało oficjalnie uznane za chorobę psychosomatyczną (cierpi i ciało i dusza). Jeśli dziecko przez dłużej niż 10 dni jest pozbawione energii, długo śpi rano i często drzemie w ciągu dnia, straciło apetyt i trudno nawiązać z nim kontakt, a wszystko to dzieje się bez wyraźnego powodu, być może cierpi na ZCZ. Przyczyny przewlekłego zmęczenia są różne - przepracowanie, nadmiar obowiązków, ale również nieprzyjazna atmosfera, przed którą dziecko ucieka w chorobę. Nie odwlekaj wizyty u pediatry. Lekarz zleci wykonanie badań, które pozwolą wykluczyć inne choroby: anemię, przewlekłą infekcję, zarażenie pasożytami. Jeśli wyniki będą negatywne, dostaniesz skierowanie do psychologa.

9. Za dużo zajęć

Zmęczenie niekoniecznie musi być oznaką choroby. Często ma związek ze stawianiem dziecku coraz większych wymagań.

Kalendarze niektórych dzisiejszych kilkulatków są wypełnione bardziej niż szefów korporacji - zaraz po szkole dziecko maszeruje na angielski, karate, lekcję gry na skrzypcach, balet, naukę języka migowego Pół biedy, jeśli maszeruje. Zazwyczaj jest wożone samochodem, bo na spacer nie ma czasu. Nic dziwnego, że wieczorem - po odrobieniu pracy domowej i powtórzeniu hiszpańskich słówek - pada ze zmęczenia. Kłania się też komputer i telewizor. Gdyby, zamiast przesiadywać przed ekranem, twój malec pobawił się przez dwie godziny na świeżym powietrzu, pewnie też byłby zmęczony, ale zupełnie innym, "zdrowym" rodzajem zmęczenia. Zanim więc wpadniesz w panikę, spróbuj przeorganizować plan dnia i wygospodarować trochę czasu na zwyczajne bycie na świeżym powietrzu i rodzinny spacer.

10. Problemy ze snem

Dziecko, które w nocy nie śpi, w dzień jest zmęczone i ospałe. Przyczyną zaburzeń snu zazwyczaj jest stres związany z tym, co dzieje się w ciągu dnia. Może to na przykład być początek przedszkola albo szkoły, zmiany w sytuacji rodzinnej, napięta atmosfera w domu lub wręcz przeciwnie - podekscytowanie związane z wizytą babci lub nową zabawką. Często po oglądaniu filmów, programów telewizyjnych i książek, w których dużo jest przemocy, dziecko ma koszmary senne. Najczęściej pomagają proste rozwiązania. Lampka nocna, jeśli dziecko boi się ciemności, unikanie nadmiaru bodźców przed snem, rezygnacja z "potwornych" filmów i książek. Jeśli mimo wyeliminowania czynników wywołujących mary senne, dziecko wciąż ma problemy ze snem, skonsultuj się ze specjalistą.

Zastrzyk energii na talerzu

Pachnąca owsianka

Idealne danie na śniadanie. Daje siłę na cały długi dzień.

Składniki: 3 łyżki płatków owsianych, 1 jabłko, cynamon do smaku, płatki kukurydziane lub pestki słonecznika do posypania

1. Jabłko umyj, obierz ze skórki i pokrój w półksiężyce.

2. Wrzuć do garnka płatki owsiane, kawałki jabłka i cynamon, zalej wrzątkiem i gotuj aż do uzyskania konsystencji lekkiego kleiku. Zamiast wody możesz użyć mleka.

3. Przelej owsiankę do miseczki i posyp płatkami kukurydzianymi lub pestkami słonecznika.

Rosołek babuni

Jeśli twoja mama przekonuje cię, że na kłopoty ze zdrowiem nie ma jak rosół, prawdopodobnie ma rację. Pełen dobroczynnych węglowodanów i białka, pomoże dziecku odzyskać energię.

Składniki: 2 litry wody, 40 dag mięsa z kurczaka (bez skóry i kości), 3 marchewki, 1 pietruszka, pół małego selera, kawałek pora, natka pietruszki

1. Mięso umyj, zalej zimną wodą i zagotuj. Odlej wodę i ponownie opłucz mięso.

2. Zagotuj 2 litry wody. Wrzuć pokrojone warzywa i odrobinę soli.

3. Kiedy wywar zacznie wrzeć, dodaj kurczaka i zmniejsz ogień. Gotuj rosół pod przykryciem przez ok. 3-4 godziny.

4. Po ugotowaniu odstaw zupę do wystygnięcia, a następnie włóż garnek do lodówki. Gdy tłuszcz się zetnie, usuń go.

5. Podawaj rosół z makaronem, posypany natką.

Zapiekanka z pęczakiem

Kasza to coś, czego potrzebuje twoje dziecko. Zawiera węglowodany złożone, które dostarczają dużo stopniowo pobieranej energii.

Składniki: 3 szklanki pęczaku, 75 dag białej kapusty, 2-3 dag pieczarek, 2 cebule, 3 szklanki żuru, 1 łyżka mąki razowej, 4 łyżki oliwy z oliwek, sos sojowy, sól, pieprz

1. Pęczak opłucz, osącz i ugotuj na sypko (użyj 2 razy więcej wody niż wynosi objętość kaszy, dodaj 2 łyżki oliwy, posól i gotuj aż pęczak wchłonie cały płyn).

2. Pieczarki pokrój w kostkę, cebule posiekaj w półplasterki i uduś na pozostałym oleju, dodając 2-3 łyżki przegotowanej wody.

3. Kapustę pokrój na 3 części, ugotuj z dodatkiem sosu sojowego, osącz i posiekaj (nie za drobno).

4. Wymieszaj kapustę z cebulą i pieczarkami, dopraw odrobiną soli i pieprzem.

5. Żur wymieszaj z mąką.

6. Naczynie żaroodporne wysmaruj oliwą. Na dnie ułóż połowę kaszy, na niej kapustę, przykryj resztą kaszy i zalej żurem.

7. Wstaw naczynie do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i zapiekaj aż płyn żurek zostanie całkowicie wchłonięty.

Szybkie curry

Ma właściwości rozgrzewające i energetyzujące.

Składniki: 2 piersi z kurczaka, 4 małe ziemniaki, duża garść ryżu, oliwa z oliwek, 1 l mleka, łyżeczka curry, szczypiorek, sól, pieprz

1. Pokrój kurczaka w kostkę i podsmaż w garnku. Dodaj pokrojone w kostkę ziemniaki.

2. Podsmażonego kurczaka i ziemniaki zalej mlekiem wymieszanym z curry. Do garnka dodaj ryż.

3. Gotuj potrawę na małym ogniu tak długo, aż odparuje i zgęstnieje.

4. Przypraw do smaku odrobiną soli, pieprzu i posyp posiekanym szczypiorkiem.

Energetyczne przekąski

- banan na ciepło (możesz podgrzać w mikrofalówce) polany miodem i posypany cynamonem

- kanapka z ciemnego pieczywa z tłustym twarogiem i prażonymi pestkami dyni

- budyń waniliowy z suszonymi morelami i imbirem

Zobacz także

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX