1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Odporność na co dzień

Chcesz, by twoje dziecko było zdrowe? Ureguluj rytm jego dnia i w codzienny grafik zajęć wpisz to wszystko, co wzmocni odporność malucha.
Rytm dnia niemowlęcia wyznaczają pory karmień i drzemek. Ale maluch, który skończył już rok, biega i bawi się, i często zapomina o głodzie, pragnieniu czy zmęczeniu. W efekcie przerwy między posiłkami są za długie lub za krótkie, a spacer sprowadza się do wyjścia po zakupy. Tymczasem regularny rytm dnia jest dla dziecka ważny z wielu względów. Także dlatego, że wzmacnia jego odporność.

Dostawa energii

Organizm potrzebuje stałych dawek energii i składników odżywczych, dlatego maluch powinien jeść o stałych porach niewielkie, ale pełnowartościowe posiłki. W menu nie powinno zabraknąć pełnoziarnistego pieczywa i makaronu, grubych kasz, płatków, morskich ryb, chudego mięsa, jaj, mleka (dzieci do 3 lat powinny pić modyfikowane), jogurtów, serów, masła, olejów, a także warzyw i owoców. Szczególnie obfitujących w witaminę C, witaminy z grupy B, beta-karoten (czerwona papryka, kapusta, brokuły, szczypiorek, marchew, cytrusy, kiwi, czarna porzeczka). Bogate w minerały wzmacniające dporność są nasiona, pestki, orzechy.

Przerwy między posiłkami nie mogą być zbyt długie, bo spadek sił i brak świeżej dawki witamin (zwłaszcza witaminy C) osłabia odporność.

Łyk wody dla zdrowia

Dziecko powinno regularnie pić niewielkie porcje płynów (najlepiej niegazowanej wody mineralnej). Ważne, by proponować mu picie w stałych odstępach czasu - dziecko zaaferowane zabawą zapomina o pragnieniu, a jego organizm szybko się odwadnia. W pierwszej kolejności wysuszają się błony śluzowe nosa, jamy ustnej, gardła, to zaś ułatwia wirusom i bakteriom wnikanie do organizmu.

Hartujące spacery

Każdego dnia warto znaleźć czas na przynajmniej jeden spacer, a najlepiej dwa. Z wyjścia rezygnujmy tylko wtedy, gdy na dworze jest silny wiatr, ulewa, temperatura poniżej -10 stopni lub dziecko jest chore (ale sam katar nie powinien nas zatrzymać w domu - rześkie powietrze obkurczy śluzówkę nosa i ułatwi oddychanie). Lekki chłód czy deszcz nie zaszkodzi dziecku - przeciwnie - zahartuje je.

Ważne jest nie tylko wyjście na dwór, ale także ruch na świeżym powietrzu - zabawa w ogródku jordanowskim, gonienie piłki, pchanie wózka. Jeśli musimy zrobić zakupy, idźmy z malcem na bazar pod gołym niebem.

Sen na wzmocnienie

Przestrzeganie stałego rytmu dnia pozwala uregulować pory drzemek i zapadania w krzepiący nocny sen. A ten jest bardzo ważny dla odporności dziecka. W czasie snu malec regeneruje siły, organizm dotlenia się. Dobrze byłoby, gdyby dziecko w dzień drzemało przy otwartym oknie (ciepło ubrane i okryte), a w nocy spało w pokoju dobrze wywietrzonym i niezbyt mocno ogrzanym - to pomaga hartować organizm.

Popołudnie przedszkolaka

Jeśli dziecko większość dnia spędza w żłobku lub przedszkolu, ma tam uregulowany rytm zajęć i posiłków.

Postarajcie się, by po powrocie do domu malec także miał stałe pory jedzenia, spacerów, zabawy i snu. To bywa trudne - wy jesteście zmęczeni i głodni po całym dniu pracy, malec zaś spragniony kontaktu z rodzicami, skory do zjadania z wami drugiego obiadu albo przeciwnie - pojadania słodyczy przed kolacją... Ustalcie, jak najlepiej będzie zaspokoić potrzeby całej rodziny, i starajcie się trzymać planu. Może po powrocie do domu malec zje owoc, a potem z wami ciepłą wcześniejszą kolację? Może po niej zdołacie jeszcze wyjść na dwór, a przed snem uspokoicie burczenie w brzuchu np. szklanką mleka? Potem będzie już można spokojnie zapaść w zdrowy sen.

Gdy zachoruje

Zdrowemu dziecku stały rytm dnia bardzo służy. A co zrobić, gdy malec zachoruje?

Gdy nie wychodzi na spacer, jest marudny, senny, brak mu apetytu? Przede wszystkim podążać za jego potrzebami. W porach posiłków proponujmy mu lekkie ulubione dania, ale nie wmuszajmy jedzenia - to normalne, że chory malec nie chce jeść. Ważne tylko, by często pił po parę łyków płynu (wody, herbaty, ale także bulionu czy rzadkiego kisielu). Senność też może go dopadać o niezwykłych porach - pozwólmy małemu pacjentowi spać jak najwięcej. W tych dniach pilnujmy tylko koniecznie stałych pór podawania leków (dobrze zrobić sobie rozpiskę, co i kiedy malec powinien dostać).

Gdy dziecko poczuje się lepiej, na pewno - zarówno ono, jak i wy - z ulgą wrócicie do utartego rytmu dnia.

Więcej o: