1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Probiotyki, czyli pożyteczne bakterie

Bakterie probiotyczne konkurują z chorobotwórczymi - odbierają im miejsce i szansę na opanowanie naszego ciała. W jelitach wspomagają procesy trawienia, zakwaszają treść jelitową, łagodzą stany zapalne, wspomagają układ odpornościowy.
Naukowcy wciąż badają potencjał probiotyków. Są poszlaki świadczące o tym, że mogą przeciwdziałać alergiom, a nawet nowotworom.

Bardziej zaawansowane są badania nad działaniem poszczególnych szczepów bakterii na choroby przewodu pokarmowego. Bada się wpływ poszczególnych szczepów na leczenie zakażeń bakterią Helicobacter pylori, powodującą wrzody żołądka, na zespół jelita drażliwego. Szuka się kombinacji szczepów, które pomogłyby w terapii wcześniaków i ochroniły je przed martwiczym zapaleniem jelit.

Ich zasługi na tych polach trzeba dokładnie przebadać, bowiem bez twardych dowodów nie są pewne.

Skuteczność potwierdzona?

Dowody naukowe - to właśnie kluczowa sprawa, gdy wymieniamy jednym tchem zalety pożytecznych bakterii. Żeby jakiś szczep bakterii mógł być uznany za probiotyczny, trzeba naukowo udowodnić jego korzystny wpływ na zdrowie. Nie wszystkie spośród nich działają tak samo. Różnią się między sobą zarówno nazwami, jak i przede wszystkim wpływem na funkcjonowanie organizmu. Zasługi jednego szczepu bakterii probiotycznych nie mogą być przypisywane automatycznie drugiemu szczepowi, nawet jeśli pochodzą z tego samego rodzaju i gatunku i nawet jeśli są bliskimi "krewniakami". Działanie mogą mieć zupełnie inne.

Szczepy do zadań specjalnych

Szczepy bakterii probiotycznych z naszego, ludzkiego, punktu widzenia mają ściśle określone specjalizacje. Jeden szczep skróci czas trwania biegunki infekcyjnej. Ale to nie znaczy, że pomoże na biegunkę poantybiotykową. Są szczepy wspierające terapię kolki niemowlęcej, ale niekoniecznie pomogą przy zaparciach.

Naukowcy badają nie tylko to, jaki szczep pomaga na daną dolegliwość, ale też to, ile tych bakterii powinno przypadać na terapeutyczną dawkę.

Teoria a praktyka

Po co taka wiedza przeciętnemu rodzicowi? Otóż w aptekach i sklepach znajdziemy setki produktów zawierających tzw. bakterie probiotyczne. Tak zwane - bo nie wszystkie one mają udowodnione korzystne działanie na zdrowie.

Podczas wizyty u pediatry bardzo rzadko zdarza się usłyszeć zalecenie: "Proszę podawać dokładnie ten preparat probiotyczny w dawce takiej a takiej". Zwykle dowiadujemy się, że poza antybiotykiem dziecko powinno brać "jakiś probiotyk". Idziemy do apteki, kupujemy coś, co ma korzystną cenę. Albo stawiamy na tradycyjną (i nieskuteczną) metodę podawania zamiast preparatu aptecznego jogurtów i kefirów.

Co podawać przy antybiotyku

•  Udokumentowane działanie w zapobieganiu biegunkom poantybiotykowym mają: Lactobacillus rhamnosus GG (LGG), Lactobacillus rhamnosus E/N&Oxy&Pen, Str. termophilus & Bifidobacterum lactis Bb12 oraz Saccaromyces boulardii.

•  Dla wzmocnienia odporności po kuracji można sięgnąć po fermentowane produkty mleczne zawierające LGG lub L.casei DN-114 001 - mogą one zmniejszać zachorowalność na infekcje górnych dróg oddechowych.

Zanim kupisz

Jak kupować probiotyki? Na co zwracać uwagę?

•  Zapytaj lekarza, który szczep bakterii probiotycznych poleca przy konkretnym problemie zdrowotnym twojego dziecka.

•  W aptece poproś o preparat zawierający dany szczep i zapytaj farmaceutę, który z producentów jest gwarantem najwyższej jakości (np. zgodnej z opisem liczby bakterii na sam koniec okresu ważności preparatu).

•  Jeśli ktoś (np. farmaceuta) zaleca ci dany produkt, mówiąc, że jest on od lat znany i jako jeden z nielicznych został zarejestrowany jako lek, wiedz, że sposób rejestracji jest w tym wypadku dużo mniej istotny, niż to, jaki szczep bakterii preparat zawiera. Większość "probiotyków" jest na polskim rynku zarejestrowana jako suplementy diety, część jako środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i kilka jako leki (rejestracja odbyła się przed laty, obecnie byłaby niemożliwa).

•  Jeśli lekarz nie wskazał odpowiedniego szczepu, a farmaceuta także nie umie ci doradzić, uważnie obejrzyj opakowanie preparatu. W składzie powinna być opisana nazwa szczepu bakterii, składająca się z trzech członów: pierwszy określa rodzaj, drugi - gatunek, trzeci - szczep. Powinna tam być też informacja dotycząca liczebności bakterii.

•  Dowiedz się także, czy dany preparat musi być przechowywany w lodówce (źle przechowywany utraci skuteczność).

Pisząc tekst, korzystałam z artykułu prof. dr hab. med. Hanny Szajewskiej "Probiotyki: czy wszystkie są równe", który ukazał się w Klinice Pediatrycznej nr 2011/5.

Konsultacja: dr hab. Piotr Albrecht

Więcej o: