1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witaminy? Naturalnie!

Każdy rodzic chce dla swojego dziecka tego, co najlepsze. Widząc apteczne półki uginające się pod ciężarem preparatów witaminowych często myślimy, że podając suplementy dbamy o zdrowie naszej pociechy. Czy tak jest rzeczywiście?
Żelki z cała gamą witamin i minerałów? W kształcie misia czy kosmity? A może lepiej syrop? W aptece można znaleźć różne preparaty witaminowe dla dzieci i niemowląt, kuszące kolorami, kształtami i smakami, a przede wszystkim obietnicą zdrowia. Nic dziwnego, że często po nie sięgamy. Tymczasem suplementów tych nie należy podawać bez konsultacji z lekarzem, szczególnie dzieciom do 3. roku życia, które spożywają wiele produktów już wzbogaconych witaminami. Łatwo mogą je więc przedawkować.

Co za dużo, to niezdrowo

Witaminy to składniki odżywcze, których potrzebujemy, żeby nasz organizm funkcjonował prawidłowo. Ważne jest, aby codziennie przyjmować ich odpowiednią ilość. Każda witamina ma do spełnienia istotną funkcję, a jej niedobór może powodować choroby.

Równie niekorzystny jest jednak nadmiar danej witaminy. Hiperwitaminoza (przedawkowanie) może mieć groźne dla zdrowia konsekwencje. Nawet witamina C, która funkcjonuje w powszechnej świadomości, jako bezpieczna, bo wydalana z moczem, podawana w nadmiarze może powodować kamicę nerkową i wymioty. Rodzice powinni być świadomi wzbogacanych produktów, które podają swoim dzieciom (serki, soki, kaszki, a nawet cukierki i lizaki często mają dodatek witamin!), gdyż razem z aptecznym preparatem mogą znacznie przekraczać dzienną dawkę zalecaną do spożycia.

Pij mleko, będziesz wielki

W ciągu pierwszego roku życia dziecko zwiększa swoją wagę urodzeniową nawet trzykrotnie. Dzieje się tak dzięki odpowiedniej diecie, tłuszczom i węglowodanom. Dla prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w organizmie nasza pociecha potrzebuje witamin, bo bez nich nie będzie rozwijała się prawidłowo. Karmione piersią niemowlę dostaje wystarczającą dawkę składników odżywczych, jeżeli jego mama zdrowo się odżywia albo zażywa specjalne preparaty dla matek karmiących. To wszystko, czego maluch potrzebuje! Natomiast jeśli dziecko spożywa mieszanki mleczne, nie powinno dostawać dodatkowych witamin, bo mleko modyfikowane już zawiera ich odpowiednio dużo. Nieco starsze dzieci dostają dodatkowo kaszki, płatki śniadaniowe i inne produkty wzbogacane witaminami.

Vitrum 3D

W diecie siła

Podstawą zdrowego rozwoju dziecka jest zróżnicowana, dobrze zbilansowana dieta i to ona ma za zadanie dostarczyć odpowiedniej porcji witamin i minerałów. Powinna być bogata w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty, ryby i nabiał. Zdrowo odżywiający się maluch nie potrzebuje kropli czy cukierków z witaminami. Odpowiednio dobrane jedzenie ma też wpływ na samopoczucie i zachowanie dziecka. Warto więc wiedzieć w jakich pokarmach występują dane witaminy, żeby móc zastępować nielubiane potrawy innymi, równie wartościowymi. Jeśli rodzic nie jest pewien czy dieta jego dziecka jest prawidłowa, niezłym pomysłem jest spisanie tygodniowego jadłospisu i pokazanie go do oceny lekarzowi lub dietetykowi.

Dla kogo witaminy z apteki?

Zdarza się jednak, że sama dieta nie wystarcza. Są dzieci, które mają słaby apetyt, a wtedy warto skonsultować z pediatrą podawanie preparatów witaminowych. Lekarz może też przepisać suplementację diety po przebytej chorobie czy antybiotykoterapii, kiedy układ odpornościowy dziecka jest osłabiony.

W niektórych okresach życia, np. w czasie dojrzewania, gdy obserwujemy wzmożony wzrost dziecka, a liczba wzbogaconych witaminami produktów, które nastolatek spożywa, jest dużo mniejsza niż we wczesnym dzieciństwie, może okazać się, że sama dieta jest niewystarczająca i wskazanym jest sięgnięcie po witaminowe suplementy.

Zestawy witamin są też czasami polecane często chorującym dzieciom. Należy zawsze pamiętać, że nie wolno jednocześnie podawać kilku preparatów, bo to najprostszy sposób do przedawkowania!

Witamina D i K

Inaczej wygląda sytuacja z witaminą D, którą należy podawać niemowlętom karmionym piersią. Dzieci karmione mlekiem modyfikowanym otrzymują ją w mieszance, dlatego o ewentualnym dodatkowym podawaniu i wymaganej dawce decyduje lekarz pediatra. Zazwyczaj, jeśli dziecko wypija przewidzianą dla wieku dzienną porcję mleka modyfikowanego, nie musi dodatkowo zażywać tej witaminy.

Według nowych zaleceń także starsze dzieci, a nawet dorośli, powinni otrzymywać witaminę D w okresie zimowym, od października do marca, kiedy to ekspozycja na światło słoneczne, pomagające w naturalnym przyswajaniu tej witaminy, jest niewystarczająca.

Kolejną witaminą, którą podaje się niemowlętom karmionym piersią jest witamina K. Niemowlę nie potrafi samo jej wytworzyć w wystarczającej ilości. Podaje się ją od 2 tygodnia do momentu ukończenia przez dziecko 3 miesięcy. Ma to zapobiec wewnętrznym krwawieniom i krwotokom, witamina K jest bowiem odpowiedzialna za prawidłowe krzepnięcie krwi.

Dla chłopczyka i dziewczynki

Już zespół Fasolki w swojej popularnej witaminowej piosence podpowiadał, gdzie szukać pysznych witamin. Zamiast preparatów, które często zawierają sztuczne barwniki i cukier, warto jeść owoce i warzywa. W bogactwie natury na pewno znajdziemy takie smaki, które nasze dziecko pokocha. Może więc zamiast witaminy C w kroplach częściej proponować maliny?

Więcej o: