1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Wprowadzanie nowości

Przy rodzinnej skłonności do alergii dietę malucha rozszerzaj powoli. Jeśli ktoś z bliskich - ty, twój mąż, wasi rodzice lub rodzeństwo - ma alergię, nawet najostrożniejsza dieta nie daje gwarancji, że nie wystąpi ona u dziecka.
Możesz jednak sprawić, że przebieg choroby będzie łagodniejszy, opóźniając wprowadzanie nowych produktów do jadłospisu malca. Jeżeli masz wątpliwości, lepiej poradź się swego pediatry.

Nowe smaki

Według badań prowadzonych przez alergologów najmniej uczulają: jabłka, porzeczki, jagody, dynia, marchew, brokuły, ziemniaki, buraki, cebula, kalarepa, kalafior i zielony groszek, sałata, kapusta pekińska, szparagi, cukinia, oliwa z oliwek. Te produkty możesz więc zacząć wprowadzać na początek.

Kiedy dziecko skończy rok, możesz mu już dawać mle- ko sojowe, całe jajko, gluten, owoce cytrusowe, truskawki, banany, poziomki, maliny, pomidory, selery, pietruszkę oraz miód. Pod koniec drugiego roku życia dziecko może jeść już zazwyczaj ryby, mleko krowie, wołowinę, cielęcinę, kakao, czekoladę, a także orzechy.

Spokojnie i powoli

Kiedy malec ma pół roku, możesz mu podać pierwszą zupkę jarzynową. Nie martw się, jeśli ją wypluje - dziecko powoli przyzwyczaja się do nowych smaków. Nie rób nic na siłę. Każde dziecko potrzebuje czasu, żeby przyzwyczaić się do tego, co nowe. Jeżeli twój malec wyraźnie odmawia, poczekaj tydzień lub dwa i ponów próbę. Czasami niechęć do jedzenia jakiejś potrawy może świadczyć o uczuleniu. Następujące objawy powinny zwrócić twoją uwagę:

•  luźny, wodnisty stolec;

•  kolka, wymioty;

•  wysypka;

•  odparzona pupa;

•  katar, kaszel lub duszność.

Jeśli pojawiły się tylko rzadsze stolce lub niewielka wysypka - nie wpadaj w panikę. Być może to normalna reakcja organizmu na nowość. Gdyby jednak objawy się utrzymywały, odstaw podejrzany produkt. Odczekaj dwa tygodnie i spróbuj znowu. Jeżeli objawy powrócą, idź do pediatry.

Gdy po urlopie macierzyńskim będziesz musiała wrócić do pracy i zaczniesz stopniowo odstawiać dziecko od piersi, podawaj mu mieszankę hipoalergiczną (do kupienia bez recepty). Na początku w bardzo małych ilościach - jedną, dwie łyżeczki od herbaty (na przykład jako dodatek do zupy jarzynowej). Jeśli w ciągu dwóch dni nie wystąpią objawy alergii, można porcje mleka zwiększyć.

Przez pierwszy rok życia dziecka należy unikać podawania glutenu.

Więcej o: