1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Witamina D

Na wasze pytania odpowiada dr hab. Piotr Albrecht z Kliniki Gastroenterologii i Żywienia Dzieci Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
Mój dwumiesięczny synek dopiero od dwóch tygodni przyjmuje witaminę D3, i to w niewielkiej ilości. Lekarz zalecił około 100 j./dobę, a podobno zalecana dawka to 400-800 j./dobę. Pediatra twierdzi, że maluszek karmiony piersią jej nie potrzebuje. Czy synek nie dostaje za mało witaminy D?

KATARZYNA


Nie widząc dziecka, trudno mi się precyzyjnie wypowiadać. Czysto teoretycznie mogę powiedzieć, że dawka witaminy D jest trochę

za mała - minimum to 400 j./dobę. W pokarmie kobiecym jest trochę witaminy D oraz wapń i fosfor we właściwej proporcji, jednak w naszej szerokości geograficznej nie jest to dostateczne zabezpieczenie przed krzywicą. A nawiasem mówiąc, taka dawka nie jest wystarczająca w żadnej strefie geograficznej, gdyż z lęku przed rakiem skóry chronimy siebie i dzieci przed ekspozycją na słońce, nie dając organizmowi szansy na syntezę tej witaminy w skórze.

Już filtr o wartości 8 całkowicie odbiera nam szansę na syntezę witaminy D. A jest ona - jak się okazuje - nie tylko witaminą chroniącą przed krzywicą, ale także bardzo ważnym hormonem wpływającym na funkcje wielu komórek, w tym m.in. odpornościowych.

Więcej o: