Maluch przed telewizorem

03.10.2017 13:14

GETTY IMAGES

Gdy sadzamy dwulatka przed telewizorem, w domu zwykle zapada cisza. Nie da się ukryć, że to kusząca perspektywa. Czy jednak tak małe dziecko powinno oglądać telewizję?
W telewizji jest wiele kanałów dla dzieci. Pokazywane tam filmy i programy edukacyjne często wydają się idealne dla małych widzów. Bawią, uczą, pokazują dziecku świat. Oglądając je, maluch może zobaczyć to, czego nie zobaczy na placu zabaw ani spacerze z rodzicami: lwy na sawannie, delfiny w oceanie, piramidy. Może dowiedzieć się, jak radzić sobie z emocjami w trudnych sytuacjach, np. gdy czegoś się boi, idzie pierwszy raz do przedszkola, jest zazdrosny o młodsze rodzeństwo. Może poznać literki i angielskie słówka, nauczyć się nazywać kolory, liczyć. Ale...

Co za dużo, to niezdrowo

Badania pokazują, że dzieci, które spędzają dużo czasu przed telewizorem, rozwijają się wolniej niż ich rówieśnicy.



Ważny dobry wybór

•  Nie wszystko, co animowane i kolorowe, nadaje się dla dzieci. Wiele niewinnie wyglądających, popularnych kreskówek może przerazić nawet dorosłego. W niektórych filmach dialogi są wręcz tworzone z myślą o dorosłych. Rodzica rozbawią, ale dziecko może je opacznie zrozumieć i się przestraszyć.

•  Treść i forma przekazu musi być dostosowana do wieku malucha.. Dwu- czy trzylatek niewiele zrozumie z serialu o nastolatkach, choć z pewnością obejrzy go z zapartym tchem, bo na ekranie będzie się wiele działo. Ważne, by w oglądanym przez niego programie nie było scen przemocy, mrocznej atmosfery. I by uczył on malucha pozytywnego spojrzenia na świat.

Razem raźniej

•  Starajmy się nie zostawiać malucha samego przed ekranem. Nawet w klasycznej bajce może zdarzyć się scena, która go przestraszy. Siedząc obok, będziemy mogli zareagować, komentując to, co się dzieje na ekranie ("O, zapalił mu się ogon, ale na szczęście przyjaciele pomogli mu ugasić pożar.").

•  Warto pokazywać dziecku, że może mieć dystans do tego, co ogląda. Opowiadać, co widzimy, zadawać pytania, żartować. Zachęcajmy malucha, by sam również opowiadał, co widzi ("Jak myślisz - kto ma rację?", "Który bohater ci się bardziej podoba?").