Karmienie piersią to dla Ciebie:

41%
najprzyjemniejsze chwile w ciagu dnia, w których czuję wyjątkową bliskość z dzieckiem (591)

39%
czasem słońce, czasem deszcz, ale przede wszystkim wiem, że robię coś dobrego dla dziecka (568)

10%
źródło frustracji i fizyczna męczarnia, myślę o odstawieniu dziecka od piersi (151)

10%
nie jest to dla wielka przyjemność, raczej konieczność (141)

Liczba oddanych głosów: 1451

Aktywność fizyczna mamy bez rozstań z dzieckiem.

13.04.2010 , aktualizacja: 16.04.2010 17:39
A A A
Z Mariolą Lesińską, doświadczoną Instruktorką Rekreacji Ruchowej Fitness prowadzącą zajęcia w ramach programu "Aktywna mama", rozmawia Karolina Orłowska
Czy mogłaby Pani opowiedzieć, na czym polegają zajęcia "Aktywna mama"?

Zajęcia "Aktywna mama" są przeznaczone dla kobiet, które chcą wrócić do aktywności fizycznej nie rozstając się ze swoim dzieckiem. Panie przychodzą na zajęcia ze swoimi bobasami. Jeżeli kobieta urodziła naturalnie, może zacząć ćwiczyć już po sześciu tygodniach. Po cięciu cesarskim zaleca się powrót do zajęć po 12 tygodniach. Podczas zajęć zwracamy uwagę na to, by kobieta poczuła, że to jest czas dla niej, że to jest godzina, którą może wygospodarować sama dla siebie. Przy okazji panie korzystają z tego, że dziecko jest na Sali, i jeśli jest taka potrzeba mogą je nakarmić, przez chwilę pobawić, przestać ćwiczyć.

Czy przed zajęciami "Aktywna mama" należy skonsultować się z lekarzem?

Tak, jest to bardzo istotne, aby najpierw skonsultować się z lekarzem. Jeśli nie ma przeciwwskazań do wysiłku fizycznego, każda kobieta powinna wrócić jak najszybciej do zajęć, by zregenerować aparat mięsniowo-więzadłowy i wzmocnić mięśnie dna miednicy, które w ciąży są rozciągnięte i słabe.

Czy oprócz tego okresu, który należy odczekać po porodzie, są jakieś inne przeciwwskazania co do uczestnictwa w zajęciach?

Jeżeli ciąża przebiegała prawidłowo, a poród przebiegł bez powikłań, to nie ma żadnych innych przeciwwskazań. Należy zwrócić uwagę na to, czy kobieta może wzmacniać już mięśnie brzucha. Podczas ciąży mięśnie brzucha bardzo się rozciągają, zarówno wzdłuż, jak i wszerz. Równocześnie rozciąga się kresa biała, która jest połączeniem mięśni prostych, skośnych i poprzecznych brzucha oraz jej separacja. Gdy separacja zmniejszy się do dwóch palców, kobieta może zacząć wykonywać brzuszki. Rolą instruktora jest, żeby sprawdzić to indywidualnie u uczestniczki. Jeżeli separacja jest za duża, to wtedy zabrania się uczestniczce zajęć wzmacniania mięśni prostych brzucha, może jedynie wzmacniać mięśnie skośne.

Czy w takim razie kobiety mogą ćwiczyć same w domu?

Kobiety mogą ćwiczyć w domu. Powinny jednak najpierw skonsultować się z lekarzem, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Jeżeli same zaczną wzmacniać mięśnie proste brzucha, to ćwiczenia mogą zwiększyć tylko separację. Jeśli zaczną ćwiczyć zbyt wcześnie, mogą sobie zaszkodzić. Także jeśli zaczną ćwiczyć zbyt późno, będą miały problemy z mięśniami, które trzymają narządy wewnętrzne. Jest to szalenie istotne, aby panie zdawały sobie z sprawę z tego, jak ważne są ćwiczenia po porodzie. Konsultacja z lekarzem może je w tej kwestii uświadomić.

Jeżeli kobieta dostanie zgodę od lekarza i wszystko jest w porządku, to ile razy w tygodniu powinna uczęszczać na zajęcia "Aktywna mama"?

Tak jak w każdej innej formie treningu, minimum dwa razy w tygodniu.

Czy uczestnictwo w zajęciach należy powiązać ze specjalną dietą?

Kobieta w okresie połogu i karmiąca musi bardzo uważać na swoją dietę. Jest to jednak sprawa indywidualna i nie można mówić o ogólnej diecie, którą się zaleca kobietom po porodzie. Każda kobieta powinna słuchać zaleceń od swojego lekarza.

Czy podczas tych zajęć aktywizujemy również dzieci poprzez różne ćwiczenia?

Rzadko wykorzystujemy ćwiczenia łączone, czyli takie, podczas których kobiety trzymają dzieci, ponieważ są to często bobasy, które ważą już około czterech, pięciu kilogramów. Trening oparty tylko na ćwiczeniach mama-dziecko byłby zbyt dużym obciążeniem dla kobiet. Podczas zajęć mama ma cały czas kontakt z dzieckiem. Zajęcia są swobodne, więc jeśli trzeba, uczestniczki przerywają na chwilę ćwiczenia.

Teraz pytanie dotyczące najmłodszych uczestników: jak dzieci zachowują się na pierwszych zajęciach?

Bardzo różnie, nie można "wrzucić wszystkich do jednego worka" i powiedzieć, że wszystkie leżą i patrzą na mamusię, jak ćwiczy. Są takie, które są bardzo spokojne i w ogóle nie płaczą, a są takie, które są bardzo absorbujące. Czasem przeszkadzają łapiąc za włosy, rozwiązując sznurówkę, czy chwytając za ciężarek.

Jeżeli kobieta po dwóch, trzech zajęciach jest załamana, ponieważ nie ma czasu na ćwiczenia, dziecko jest niespokojne podczas zajęć, to czy istnieje szansa, że z czasem dziecko przyzwyczai się do nowego otoczenia, sytuacji?

Tak, myślę, że jest to najpierw dla nich coś nowego. Nie wiedzą, gdzie są, wokół nich jest dużo dorosłych i innych dzieci, gra muzyka. Jednak po paru zajęciach coraz bardziej się przyzwyczajają i nie są przestraszone.

Najmłodsze dzieci mają dwa miesiące. Jaka jest górna granica wieku dziecka, które możemy przyprowadzić na tego rodzaju zajęcia?

Około 7-8 miesięcy. Potem można na czas zajęć pozostawić dziecko w naszym przedszkolu w Gymnasionie.

Jak zachęciłaby Pani kobiety do uczestnictwa w zajęciach "Aktywna Mama"?

Podczas tych zajęć uczestniczki mogą podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi z macierzyństwem. Po zajęciach mamy zawsze zostają na sali i rozmawiają, wymieniają się spostrzeżeniami, dzięki temu jest im lżej. Zajęcia te sprawiają, że kobiety wzmacniają swoja kondycję fizyczną, ale także psychicznie czują się lepiej. Opieka nad dzieckiem jest absorbująca, cały czas trzeba być z maluszkiem. Te zajęcia dają kobietom szansę na wyjście z domu, zrobienie czegoś dla siebie, porozmawianie z innymi kobietami, które mają podobne problemy, nieprzespane noce. Aspekt towarzyski tych zajęć jest równie ważny. Bardzo dużo pań uczestniczących w zajęciach się zna, wymieniają się kontaktem do siebie lub idą razem na spacer po zajęciach, poza Gymnasionem.

Na stronie internetowej Gymnasionu napisała Pani, że Pani głównym celem jest stworzenie podczas zajęć miłej atmosfery oraz, aby wszyscy wyszli z nich uśmiechnięci. Myślę, że dziś świetnie się Pani to udało, zarówno na zajęciach "Forma w ciąży", jak i "Aktywna Mama".

Mam nadzieję, że tak. Staram się zawsze nawiązać kontakt z uczestniczkami. Cieszę się, kiedy rozmawiają ze sobą, jest to możliwość nawiązania nowych znajomości, może przyjaźni, może w przyszłości przyjaźni między dziećmi.

Pomocne linki dla aktywnych mam, które chcą poćwiczyć z maluszkiem:
Gdańsk http://www.cspoludnie.pl/
Łódź http://www.fitmama.pl/
Lublin http://www.sportesse.pl/
Białystok http://www.salsa-fitness.pl/mama-baby.html
Łódź http://www.rytm.pl/index.php?topic=3&menunr=10&url=tresc&id_tresc=11
Poznań http://www.fabryka-formy.pl/klub_aktywnej_mamy.php
Sosnowiec http://centrumtancafitness.pl/page.php?10
Słupsk http://www.fitnessangela.pl/index.php/pl/2/832
Gorzów Wielkopolski http://www.easyline.com.pl/pages/zajecia/rodzaje-zajec/aktywna-mama.php
Warszawa http://www.gymnasion.pl/content/view/28/102/
Warszawa http://www.fitfun.pl/index.php?strona=fitness&sid=rodzaje_zajec
Warszawa http://www.aktywne9miesiecy.pl/a9m.html
Warszawa http://aktywni.pl/firmy/pokaz/mama-fit/
Warszawa http://www.sportesse.pl/
Warszawa http://www.puella.com.pl/index.php?z=2