1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

NIK zasugerowała zniesienie obowiązkowej matury z matematyki. MEN: To byłoby powtórką fatalnej decyzji

Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała poziom nauczania matematyki w Polsce i zasugerowała zawieszenie obowiązkowej matury z tego przedmiotu. Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada, że nie ma takiej możliwości, podkreślając przy tym, jak ważna jest wiedza matematyczna.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała we wtorek raport, z którego wynika, że nauczanie matematyki w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia. Według analizy instytucji świadczyć mają o tym niskie wyniki, które osiągają uczniowie.

W latach 2015-2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 procent uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miało na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą, czyli dwóję

- czytamy w raporcie NIK-u.

Przyczyn takiego stanu rzeczy instytucja dopatruje się w wadliwym procesie nauczania. Ich zdaniem forma i sposób nauczania matematyki nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji u uczniów w tym przedmiocie.

Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów

- twierdzi NIK.

NIK po kontroli: Rozważyć zawieszenie obowiązkowej matury z matematyki

W oparciu o najnowszy raport NIK przedstawił szereg wniosków zaadresowanych do różnych instytucji, w tym również do MEN. Instytucja wnosi, aby resort rozważył możliwość zawieszenia obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki do czasu, kiedy poprawi się skuteczność nauczania tego przedmiotu  w polskich szkołach.

Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada

MEN bardzo szybko odniósł się do raportu NIK-u. Jeszcze wieczorem tego samego dnia na stronie internetowej resortu pojawił się komunikat, w którym ministerstwo potwierdziło, że matematyka nadal będzie obowiązkowym przedmiotem na egzaminie maturalnym. Resort podkreślił przy tym, że tak właśnie jest w większości krajów europejskich.

Ministerstwo zaznacza, że egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne rzetelne narzędzie, dzięki któremu można ocenić poziom wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie niektórych kompetencji.

Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego

- czytamy w komunikacie MEN.

Wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat

- argumentuje MEN.

Resort w swoim komunikacie podkreśla, jak niezbędne są kompetencje matematyczne w życiu codziennym. Ich zdaniem matematyka uczy logicznego i strategicznego myślenia, tym samym ułatwiając rozwiązywanie problemów. Dodatkowo rozwija również wyobraźnię.

Umiejętności kształcone głównie w ramach zajęć z matematyki są niezbędne do rozwiązywania problemów w wielu dziedzinach i dyscyplinach naukowych

- podkreśla ministerstwo.

MEN zaznacza również, że poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach w skali europejskiej jest na dobrym poziomie. Zdaniem ministerstwa nie ma podstaw do wprowadzania programów naprawczych w zakresie nauczania matematyki.

Więcej o:
Komentarze (67)
NIK zasugerowała zniesienie obowiązkowej matury z matematyki. MEN: To byłoby powtórką fatalnej decyzji
Zaloguj się
  • radon13

    Oceniono 31 razy 23

    Niestety albo zaczną się systematycznie uczyć albo po prostu nie muszą zdawać matury. Matura jest dla tych, którzy są w stanie nauczyć się myśleć , bez podstaw logiki prawidłowego myślenia nie ma.

  • baby1

    Oceniono 20 razy 14

    "W latach 2015-2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu."
    Wniosek stąd tylko jeden, że co szósty nie powinien mieć matury. Nie zdać matury z matematyki na poziomie ogólnym, to trzeba być za przeproszeniem głąbem, albo totalnym olewusem.

  • ochujek

    Oceniono 12 razy 12

    Zwiększyć liczbę godzin katechezy. Poziom wytresowania podskoczy. Nie muszą myśleć samodzielnie. Ciemny lud będzie zadowolony.

  • justas32

    Oceniono 7 razy 7

    Polska szkoła to trup - wychowujący ludzi podporządkowanych, ze złamanym kręgosłupem ...

  • 1p.3.15

    Oceniono 12 razy 4

    Pierdzistołki zapomniały jak to jest być w szkole. Obserwuję program matematyki ze szkoły podstawowej (mam 2 dzieci) i jasno widać, że program nie jest dostosowany do wieku uczniów (nie wystarczy tylko posłać dzieci o rok wcześniej do szkoły), ani nawet nie jest skorelowany z programem innych przedmiotów. Szczególnie w klasach młodszych. To co pisze NIK w raporcie o braku dostosowania do umiejętności poznawczych, tempa pracy itd - to sama prawda. I wcale nie chodzi o to, że moje dzieci nie dają rady w szkole. Wręcz przeciwnie jedno jest "za zdolne", drugie ma z matematyką kłopoty. Ale dla szkoły najwygodniejsza jest urawniłowka.

  • brrrr73rrrr

    Oceniono 3 razy 3

    Podobno spory odsetek kandydatów na kierowców ma problemy ze zdaniem egzaminu na prawo jazdy. Może by tak znieść ten kłopotliwy obowiązek?

  • seth.destructor

    Oceniono 5 razy 3

    A jakie to błędy w nauczaniu matematyki NIK ma na myśli? A wy jakie macie propozycje?

  • zelenyles

    Oceniono 2 razy 2

    nauczycielom g.... płacą to nauczyciele g.... uczą

  • ikar.ka

    Oceniono 8 razy 2

    1. Jeśli problemem jest sposób nauczania, to zainwestujcie w szkolenia dla nauczycieli. 2. Jeśli problemem jest egzamin, to zmieńcie formułę. Chociaż prostszych pytań już chyba nie może być. 3. Narzekacie na humanistów, każecie zamykać kierunki humanistyczne studiów, ale matematykę - podstawę wszystkiego innego oraz codziennego życia chcecie wycofać z matury? Będzie taniej, bo uczniowie pójdą na płatne korki, żeby się na studia dostać, bo uczelnie bez tego nie przyjmą. Już i tak narzekają, że przepuszczacie niedouczonych. Kilkanaście lat temu było źle, ale nikt nie przypuszczał, że można to jeszcze bardziej skopać - w tak krótkim czasie. Wszyscy dotychczasowi ministrowie edukacji powinni stanąć przed sądem. Wszyscy!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX