1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Może iść do szkoły, jeśli jest dojrzałe...

społecznie i emocjonalnie

- lubi i potrafi się bawić z innymi dziećmi

- potrafi doprowadzić rozpoczętą rzecz do końca

- umie samo umyć ręce, sprzątnąć po zabawie

- znosi rozłąkę z rodzicami

intelektualnie

- rozróżnia dźwięki i głoski: po podaniu przykładu potrafi powiedzieć, jaki jest pierwszy dźwięk w wyrazie "osa" lub "kot"

- rozpoznaje kolory i zna ich nazwy

- odwzorowuje proste kształty - kółko, kwadrat, trójkąt

- potrafi się nauczyć na pamięć wierszyka

- potrafi w miarę płynnie i zrozumiale opowiedzieć, co robiło

- umie nie przerywać, gdy ktoś inny mówi

- umie się skupić na jednej czynności przez co najmniej kilkanaście minut

- lubi się dowiadywać nowych rzeczy, chętnie próbuje swych sił, mierzy się z nowymi zadaniami

- ma podstawową orientację przestrzenną, potrafi wykonać polecenia typu "dotknij prawą ręką lewego ucha", rozumie wyrażenia "nad", "pod", "u góry"

ruchowo

- umie rzucać i łapać dużą piłkę

- potrafi samo się ubrać: zapiąć guziki, zawiązać sznurowadła

- rysuje postać ludzką złożoną z co najmniej siedmiu elementów

- umie robić coś, co wymaga precyzji ruchów: lepić z plasteliny, nawlekać koraliki na nitkę

- umie przez chwilę skakać na jednej nodze

Nie znaczy to, że dziecko musi umieć to wszystko, punkt po punkcie. Ale jeśli nie potrafi zrobić większości rzeczy z tej listy, a ma iść do zerówki, warto zasięgnąć opinii psychologa. Jego pomoc na pewno ułatwi życie i pozwoli uniknąć wielu stresów - i dziecku, i tobie.

Zalety oceny opisowej

- Pozwala śledzić na bieżąco rozwój dziecka.

- Rodzice, wiedząc z czym maluch ma kłopoty, mogą mu pomóc.

- Wymaga od nauczyciela wnikliwej obserwacji ucznia i wychwytywania jego mocnych i słabych stron.

- Uwzględnia wysiłek dziecka, a nie tylko uzyskany przez nie rezultat.