1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sześciolatek obserwuje zwierzęta

17.05.2007 11:10
Te, co bzyczą i fruwają

Te, co bzyczą i fruwają (Fot. Michał Mutor / AG)

Nie wiecie, dlaczego sójka ma niebieskie piórka? Albo czemu motyle nie mają zębów?
Porozmawiajcie o tym z dzieckiem - może będzie to początek wielkiej przyrodniczej pasji, która całej rodzinie da mnóstwo radości. Poznawanie przyrody uwrażliwia na piękno, daje poczucie ładu, spokoju i harmonii, wzmacnia poczucie własnej wartości - dziecko jest takie małe, a tyle potrafi: obejrzeć mrówkę przez lupę, odróżnić dzięcioła od kukułki, a nawet policzyć wszystkie nogi pająka Pamiętajcie tylko o ustaleniu nieprzekraczalnych granic - żadna pasja, żaden eksperyment nie może usprawiedliwiać braku szacunku i krzywdzenia innych żywych istot.

Te, co bzyczą i fruwają

W ciepły dzień warto wybrać się na łąkę z kocem, lupą i aparatem fotograficznym, żeby podglądać owady.

•  Weźcie ze sobą kredki i narysujcie najciekawsze okazy. Puśćcie wodze fantazji. Dokąd idzie ten żuk? Co robi biedronka? O czym myśli chrabąszcz?

•  Spróbujcie wytropić gdzieś w pobliżu mrowisko albo kolonię mrówek żyjących pod ziemią. Przyjrzyjcie się, dokąd wędrują, co dźwigają na plecach, jak zachowują się pojedynczo, a jak w grupie. Zróbcie później w domu makietę mrowiska.

•  Na łące albo na klombie poszukajcie motyli. Przypomnij dziecku, że pod żadnym pozorem nie wolno dotykać ich delikatnych skrzydełek. Obejrzyjcie przez lupę gąsienice motyli.

A może uda wam się znaleźć poczwarkę? Namalujcie siebie samych w motylej postaci.

•  Żeby dokładnie obejrzeć ćmy, powieście wieczorem białe prześcieradło podświetlone latarkami. Szybko zaroi się od włochatych nocnych motylków. Poszukajcie informacji o tym, dlaczego ćmy nie są kolorowe i czemu kierują się w stronę światła. Wyjaśnijcie, co znaczy zwrot "lecieć, jak ćma do ognia".

•  Zainteresujcie się pająkami i ich zwyczajami, poszukajcie pajęczyn, szczególnie pięknych po deszczu, przyjrzyjcie się, jak są skonstruowane. A może zrobicie własną, ze sznurka? Taką dużą, żeby dziecko samo mogło być pająkiem?

•  Ostrożnie unieście zwalony pień drzewa - znajdziecie tam stonogi, wije, dżdżownice i gniazda mrówek pełne małych białych larw. Opuszczając kamień na miejsce, uważajcie, żeby nie przygnieść żadnego stworzenia.

Dzięcioł w drzewo stuka

Zwykły spacer do parku może stać się przyrodniczą wyprawą na ptasi koncert.

•  A może nauczycie się rozpoznawać ptaki po głosie? Posłuchajcie, jak ćwierka wróbel, skrzeczy sroka, kląska majowy słowik. Przeczytajcie "Ptasie radio" Tuwima.

•  Zbudujcie razem karmnik. Przedtem narysujcie najbardziej zwariowane projekty. Do gotowego karmnika wstawcie poidełko i dbajcie, żeby latem była w nim zawsze świeża woda. Zimą powiesicie słoninkę i kulki dla sikorek. Wyjaśnij dziecku, dlaczego ptaki potrzebują naszej pomocy.

•  Obserwujcie ptaki przylatujące do karmnika. Sikorki potrafią dziobać słoninę wczepione w nią łapkami albo, siedząc na gałęzi, przyciągać słoninę jedną nóżką. A jak jedzą gawrony, dzięcioły, sójki? Czy jedne przeganiają drugie? Jak możemy chronić słabsze ptaki, nie ingerując za bardzo w ptasie reguły gry?

•  Poobserwujcie, jak ptaki latają. I jak to w ogóle jest możliwe? Czy muszą się rozpędzić, czy startują z miejsca? Jak fruwają cięższe ptaki? A drapieżniki kołujące nad ofiarą?

•  Pofantazjujcie o lataniu. Jakby to było pofrunąć jak ptak? Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że latacie. Co się wtedy czuje, co widzi? Co to znaczy "z lotu ptaka" - poszukajcie takich zdjęć. Opowiedz maluchowi o Dedalu i Ikarze i o projektach latających machin Leonarda da Vinci.

•  Zainteresuj dziecko rozpoznawaniem gatunków ptaków. Niech z pomocą atlasu samodzielnie odkrywa różnice. Trudniejsze jest rozpoznawanie sylwetek ptaków w locie, do tego przyda się lornetka i dużo cierpliwości.

•  Jeśli na spacerze znajdziecie niepotrzebne już ptasie gniazdo, przyjrzyjcie się, z czego jest zbudowane. Porozmawiajcie o tym, ile wysiłku wymaga zbudowanie tak misternej konstrukcji, jak wysiadują jajka bociany, a jak pingwiny. A co robi z jajkiem kukułka? Jak wygląda jajko strusia, a jak kolibra? Zróbcie na dworze duże gniazdo z gałęzi i trawy, w którym dziecko pobawi się w pisklę. Przeczytajcie "Słonia, który wysiedział jajko" dr. Seussa w przekładzie Stanisława Barańczaka.

Idzie jeż, idzie jeż

Przy odrobinie szczęścia można w parku lub w lesie spotkać wiewiórkę i jeża.

•  Przyjrzyjcie się, z jaką brawurą wiewiórka skacze z gałęzi na gałąź, jak susami zsuwa się po pniu głową w dół. Dowiedzcie się, jak te stworzenia spędzają zimę, jak gromadzą zapasy. A co dzieje się z zakopanymi przez wiewiórki i zapomnianymi żołędziami i orzechami?

•  Jeśli spotkacie jeża, bądźcie ostrożni - to płochliwe zwierzątko. Przestraszone zwija się w kolczastą kulkę i często mija sporo czasu, zanim z kulki wysunie się ryjek i cztery łapki. Zastanówcie się, dlaczego jeż broni się w taki sposób. Czy ludzie zachowują się podobnie? Przeczytajcie "Przygody jeża spod miasta Zgierza" Wandy Chotomskiej.

•  Kreta trudno spotkać, bo żyje pod ziemią, łatwiej obejrzeć kretowisko. Dlaczego kret nie widzi? Czy znacie inne zwierzęta, których nieużywane zmysły zanikły? Na zdjęciach obejrzyjcie silne przednie łapki kreta. Spróbujcie rękami (w ogrodniczych rękawiczkach ) wykopać dołek w ziemi. Niełatwe, prawda? Poczytajcie o Kreciku i narysujcie na dużym brystolu podziemne krecie królestwo.

Chlup, chlup!

W akwarium czy w dużym słoju z kilkoma roślinkami można hodować wodne ślimaki i obserwować ich zwyczaje.

•  Wybierzcie się na przyrodniczą wyprawę nad staw - zaobserwujcie, kto tam mieszka (kaczki, karpie, nartniki, szczury wodne). Wielką atrakcją może być dla malucha karmienie kaczek i łabędzi chlebem.

•  Pozwól dziecku biegać po dworze w czasie deszczu i taplać się w kałużach. Namów je na zagranie (np. na cymbałkach lub pianinie) i zatańczenie mżawki, ulewy, burzy z pioruna-mi. Przeczytajcie "Kapuśniaczek" Tuwima. Pochodźcie na bosaka po mokrym mchu, trawie, piasku.

•  Zaobserwujcie, jakie zwierzaki wychodzą po deszczu na spacer. Obejrzyjcie pod lupą dżdżownicę, zwracając uwagę na jej budowę, zgadnijcie, gdzie ma głowę, a gdzie ogon. Na przechadzkę po deszczu wybiorą się też ślimaki - winniczki, wstężyki i pomrowy. Przyjrzyjcie się, jak się poruszają, jak badają świat czułkami, do czego potrzebny im śluz, po którego wyschniętym śladzie można tropić szlaki ślimaczych wędrówek. Jak to jest nosić dom na plecach? Naucz dziecko przenosić na bezpieczne pobocza ślimaki, które wywędrowały na chodnik lub ścieżkę rowerową.

Uwaga, kleszcz!

Po powrocie z wyprawy do lasu czy na dzikie łąki rozbierz dziecko i dokładnie obejrzyj jego skórę.

•  Jeżeli znajdziesz kleszcza, spróbuj delikatnie wyciągnąć go pęsetą (bez obracania). Jeśli boisz się to zrobić sama, idź z maluchem do najbliższej przychodni (zrób to także, gdy próba wyjęcia kleszcza się nie powiedzie).

•  Jeśli w ciągu kilku tygodni w miejscu ukąszenia pojawi się czerwony placek lub pierścień albo dziecko dostanie wysypki, gorączki, zacznie się skarżyć na bóle stawów - koniecznie idź z nim do lekarza.

Zobacz także
  • Świnka morska (a właściwie kawia domowa) to pełen uroku zwierzak, który ma wielu wielbicieli. Jaką rasę świnki morskiej wybrać? Długowłosą peruwiańską (zwana potocznie peruwianką), a może krótkowłosą rasy amerykańska czubata? Świnka morska - peruwianka, skinny, jakie rasy wybrać?
  • Świnka morska to zwierzę, które nie lubi samotności. Najlepiej czuje się wśród przedstawicieli swojego gatunku, jeśli jednak decydujemy się na posiadanie jednej świnki to my musimy zapewnić jej towarzystwo. Możemy się z nią bawić, karmić z ręki. Właśnie, co je świnka morska? Świnka morska - co je, ile żyje?
  • Nauka ekologii od kołyski
Skomentuj:
Sześciolatek obserwuje zwierzęta
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX