1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

"Gender ubranka": m康re has豉 dla ch這pca, s這dkie dla dziewczynki? Sprawdzamy w sklepach

Czy producenci ubranek dzieci璚ych niesprawiedliwie traktuj ma造ch klient闚 i powielaj stereotypy: 瞠 ch這pcy maj by odwa積i, a dziewczynki - 豉dne? Sprawdzamy i pytamy o opini psychologa dzieci璚ego.

Niewa積e, co chcesz kupi dziecku - bluz, kurtk czy skarpetki. W wi瘯szo軼i przypadków pani w sklepie zapyta: "A to dla dziewczynki, czy dla ch這pca?". Nawet rajstopki dla niemowl徠 maj wzory i kolory "stosowne" dla p販i: niebieski dla ch這pca, ró穎wy dla dziewczynki, dla ch這pców autka, dla dziewczynek ksi篹niczki. Oczywi軼ie, nikt nikogo nie zmusza do ubierania ch這pców wy陰cznie w d磨nsy i granatowe b康 szare kurteczki, a dziewczynek - w s這dki ró i falbany. Jednak na pó趾ach sklepowych tak to wygl康a.

Postanowi豉m sprawdzi, czy w ofercie dzieci璚ej sklepów odzie穎wych w Polsce te znajd takie kontrasty. Wybra豉m najpopularniejsze sklepy, te ta雟ze i dro窺ze. Poprosi豉m te psycholog dzieci璚 o komentarz. Jakie s wnioski?

Kappahl: wi瘯szo嗆 ubra jest do嗆 neutralna, nadaje si zarówno dla ch這pców, jak i dla dziewczynek. Jedyny podzia dotyczy kolorów: dla dziewczynek bardziej krzykliwe, dla ch這pców - stonowane. Ale trafiaj si tak瞠 takie "per造": ch這pcy graj w baseball, a dziewczynki... maj by mi貫.

Mango: tu nie ma w徠pliwo軼i. Dziewczynki, w wizji projektantów, to ró穎we i pastelowe królowe, a ch這pcy to mali odkrywcy i podró積icy.

Trzeba jednak przyzna, 瞠 w kolekcji dzieci璚ej Mango nie brak podobnych - szarych i czarnych - ubra dla przedstawicieli obu p販i.

Reserved: i tu bez problemu znalaz豉m kompletnie przeciwstawne komunikaty. Ch這piec Reserved to ma造 drwal. A dziewczynka? Ma by - tu nie po angielsku, a francusku - 豉dna.

Cho tak瞠 w kolekcji tej marki bardzo równo potraktowano obie p販ie, tworz帷 analogiczne linie dla "ma造ch buntowników". Has這 dla ch這pców: "Zasady s po to, by je 豉ma", dla dziewczynek: "Buntowniczka z powodu".

Smyk: w popularnej sieci sklepów najwi璚ej ubra to marka w豉sna, czyli Cool Club. Znajdziemy tam te ubranka innych producentów. A w鈔ód nich takie zestawienia (ch這piec: najlepszy kole, dziewczynka: s這dka).

Z drugiej strony, tylko w Smyku trafi豉m na ubranka z tak jednoznacznie pozytywnym przekazem: 瞠 nauka i m康ro嗆 s 鈍ietne i 瞠 warto si uczy. Brawo!

B康 m康ra, dziewczynko!Natalia Sosin-Krosnowska

Ucz si, dziewczynko!Natalia Sosin-Krosnowska

Pepco: popularna sie nie ma w swojej ofercie wielu ubra jednoznacznie "ch這pi璚ych" lub "dziewcz璚ych", ale i tam bez problemu trafimy na stereotypowe has豉. Ch這piec jest "spoko dzieciakiem". Dla dziewczynek s s這dkie pieski z kokardami na g這wie.

ZARA: sklep, w którym nie znalaz豉m 瘸dnych ubra z has豉mi o sile, wycieczkach, eksplorowaniu czy byciu 豉dn i mi陰. Za to odkry豉m co, co wprawi這 mnie w os逝pienie. Ch這piec "potrzebuje w豉snej przestrzeni". Czy to dlatego, 瞠 dziewczynka rozrasta si niekontrolowanie, bo hotdog+napój=dobre 慶cie?! Jestem skonfundowana. Je瞠li tak ma wygl康a dobre 篡cie, to obawiam si, 瞠 u篡to z貫go hashtagu. Powinno by #befatandhappy (#b康寫rubaiszcz窷liwa).

H&M: w tym sezonie stawia na superbohaterów. S obojga p販i, jedynie w ró積ych zestawach kolorystycznych.

Podsumowuj帷: przy pewnej dozie z貫j woli mo積a stwierdzi, 瞠 oferta sklepów z ubraniami dla dzieci niesprawiedliwie traktuje ch這pców i dziewczynki. Prawda jednak jest taka, 瞠 to pojedyncze sztuki i musia豉m si postara, by odnale潭 powy窺ze, kontrastowe zestawienia. Ciekawa by豉m, co o tym wszystkim s康zi psycholog dzieci璚y. Czy rzeczywi軼ie komunikaty na koszulkach maj a taki wp造w na dzieci? Zapyta豉m ekspertk serwisu eDziecko.pl Ann Zarzyck, terapeutk z Laboratorium Psychoedukacji.

"Dla ma造ch dzieci w ubraniach najwa積iejsza jest wygoda. To, czy maj ulubiony kolor, faktur, s ciep貫, milutkie, czy 豉two si je zak豉da, nie drapi, nie szeleszcz. Czasem dzieci ulegaj zafascynowaniu cekinami, 郵isko軼i, zapachem, wszystkim tym, co jest dost瘼ne dla zmysów. Maj swoje przywi您ania, np. do butów czy pid瘸my, z których dawno wyros造, ale sprzeciwiaj si ich zamianie na nowe. Du瞠 znaczenie ma "mo磧iwo嗆 kontaktu" z ulubion postaci z bajki na koszulce".

Nie ubranie jest wa積e, a reakcja otoczenia

"S這wa, przekaz na ubraniach, nie jest tym, czym ma貫 dzieci szczególnie si zajmuj, czasem w ogóle nie rozumiej tre軼i" - mówi terapeutka. Ale dodaje: "Wa積e jest to, jak reaguj na nie inni. Wujkowie, starsze rodze雟two, ciocie, dziadkowie, a potem rówie郾icy którzy odnosz si do tego napisu, powtarzaj, wzmacniaj jaki przekaz lub wyra瘸j swoj dezaprobat, co te mo瞠 by dla dziecka trudne".

Dlatego, wed逝g psycholog, warto wybiera taki komunikat, który wspiera to, co chcemy w dziecku rozwija, o czym chcemy z nim rozmawia. I je郵i ju decydujemy si na kupienie ubranka "z przekazem", to warto o nim z dzieckiem porozmawia. Nale篡 bowiem pami皻a, 瞠 czasem my, doro郵i, rozumiemy has這 zupe軟ie inaczej ni dziecko.

Terapeutka podkre郵a, 瞠 na podstawie tych ma造ch decyzji, kszta速ujemy te w dzieciach umiej皻no嗆 wyboru tego, co estetyczne i warto軼iowe, a odrzucania tego, co g逝pie, bezwarto軼iowe czy szkodliwe. "Kluczowe jest to, jak rodzice, a w dalszej kolejno軼i inne autorytety w 篡ciu dziecka, reaguj na taki koszulkowy przekaz. Je郵i wybieramy i kupujemy takie ubrania dziecku, znaczy to tyle, 瞠 dla nas jest to przekaz, z którym w jaki sposób si identyfikujemy".

Wi璚ej o:
Komentarze (1)
"Gender ubranka": m康re has豉 dla ch這pca, s這dkie dla dziewczynki? Sprawdzamy w sklepach
Zaloguj si
  • 0

    -Mamo mamo, ja nie chc lalki Barbie, chce dosta zabawkowy czo貪 - powiedzia豉 ma豉 Jola.
    -Ale kochanie, je郵i kupi ci czo貪 Patriarchat zamknie mnie do wi瞛ienia, przykro mi kochanie Patriarchat zdecydowa, 瞠 dziewczynki musz si bawi lalkami, chyba nie chcesz c鏎eczko, 瞠by Patriarchat zamkn掖 mamusi do wi瞛ienia?

    :-)

    #Feminizm #Gender #GenderRoles #SmashThePatriarchy

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX