Jak informuje Centralna Komisja Edukacyjna, ze sprawdzianu szóstoklasisty najlepsze wyniki ze uzyskały dzieci z dużych miast (powyżej 100 tys. mieszkańców): średnio zdobyły 71 proc. maksymalnej ilości punktów w pierwszej części egzaminu (matematyka, język polski) i 83 proc. z angielskiego. Ze sprawdzianem szóstoklasisty gorzej poradzili sobie uczniowie z obszarów wiejskich. Zdobyli średnio 64 proc. punktów z części pierwszej sprawdzianu oraz 74 proc. z angielskiego.
Arkusz standardowy w pierwszej części testu zawierał: 22 zadania zamknięte (w tym 11 zadań z języka polskiego, 11 zadań z matematyki) oraz 5 zadań otwartych -2 zadania z języka polskiego i 3 polecenia z matematyki.
W zadaniach zamkniętych najwięcej było zadań wyboru wielokrotnego, w których uczeń zaznaczał jedną z podanych odpowiedzi. Pojawiły się rówież polecenia typu prawda-fałsz, na dobieranie, a także zadania, w których uczeń musiał podać uzasadnienie wyboru odpowiedzi..
Zadania otwarte z języka polskiego wymagały podania odpowiedzi na pytanie, uargumentowania swojego stanowiska oraz napisania opowiadania.
Arkusz standardowy w językowej części egzaminu zawierał 40 zadań zamkniętych różnego typu:, prawda-fałsz, wielokrotnego wyboru, zadań na dobieranie.
Na sprawdzianie szóstoklasisty, jak podała CKE, za rozwiązanie zadań z polskiego uczniowie uzyskali średnio 73 proc. maksymalnej liczby punktów. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z poleceniami, które sprawdzały umiejętność wyszukiwania w tekście informacji podanych wprost i pośrednio. Także określanie tematu tekstu i wskazywanie fragmentu z wypowiedzią narratora nie sprawiło kłopotów. Jednak z zadaniem oceniającym świadomość językową uczniowie nie poradzili sobie już tak dobrze.
Za zadania z zakresu matematyki uczniowie zdobyli średnio 61 proc. maksymalnej liczby punktów. Najlepiej poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi, które sprawdzały umiejętność posługiwania się ułamkami zwykłymi, bez problemu odczytywali informacje przedstawione w tabeli i na rysunkach oraz właściwie wykorzystywali je do rozwiązywania zadań. Szóstoklasiści gorzej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym znajomość ułamków dziesiętnych.
Tegoroczni szóstoklasiści to pierwszy rocznik, który zdawał sprawdzian z języka obcego. Dzieci zmierzyły się z poleceniami sprawdzającymi znajomość języka, którego uczyły się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego. Za rozwiązanie zadań szóstoklasiści uzyskali średnio: z języka niemieckiego 70 proc.; z angielskiego 78 proc.; z języka rosyjskiego 72 proc.; z języka francuskiego 74 proc.; z języka hiszpańskiego 86 proc.
.