Sprawdzian szóstoklasisty 2015 odbył się 1 kwietnia. W tym roku do sprawdzianu przystąpiło 344 749 uczniów dzieci. Dziś Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała raport podsumowujący osiągnięcia szóstoklasistów. Jakie wyniki osiągnęli? Z którymi zadaniami poradzili sobie najlepiej, a które przysporzyły im najwięcej problemów?
Jak podaje CKE, za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego uczniowie uzyskali średnio 73 proc. maksymalnej liczby punktów. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność wyszukiwania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio. Bez problemu określali również temat tekstu oraz wskazywali fragment tekstu, który jest wypowiedzią narratora. Uczniowie gorzej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym świadomość językową.
W raporcie CKE czytamy, że za rozwiązanie zadań z zakresu matematyki uczniowie uzyskali średnio 61 proc. maksymalnej liczby punktów. Najlepiej poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi, które sprawdzały umiejętność posługiwania się ułamkami zwykłymi, również w kontekście praktycznym. Bez problemu odczytywali informacje przedstawione w tabeli i na rysunkach oraz właściwie wykorzystywali je do rozwiązywania zadań. Gorzej uczniowie poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność posługiwania się ułamkami dziesiętnymi.
W tym roku po raz pierwszy przeprowadzony został sprawdzian z języka obcego. Szóstoklasiści rozwiązywali zadania sprawdzające znajomość języka, którego uczyli się w szkole podstawowej jako przedmiotu obowiązkowego: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego albo rosyjskiego.
Za rozwiązanie zadań szóstoklasiści uzyskali średnio:
- z języka angielskiego - 78 proc. punktów
- z języka niemieckiego - 70 proc. punktów
- z języka rosyjskiego - 72 proc. punktów
- z języka francuskiego - 74 proc. punktów
- z języka hiszpańskiego - 86 proc. punktów
We wszystkich językach (oprócz języka francuskiego) szóstoklasiści uzyskali najwyższy średni wynik (powyżej 80 proc.) w zadaniach sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały ogólne rozumienie tekstu.
Jak wynika z raportu CKE, najlepsze wyniki ze sprawdzianu szóstoklasisty uzyskali uczniowie z dużych (powyżej 100 tys. mieszkańców) miast. Średnio zdobyli 71 proc. maksymalnej ilości punktów w pierwszej części egzaminu (język polski i matematyka), i 83 proc. z języka angielskiego.
Najsłabiej z testem szóstoklasisty poradziły sobie dzieci z obszarów wiejskich: uzyskały średnio 64 proc. punktów z części pierwszej sprawdzianu i 74 proc. z angielskiego.
Jak informuje "Głos Wielkopolski", szóstoklasiści ze szkoły podstawowej w Boguszynie (woj. wielkopolskie) będą musieli powtórzyć swój egzamin. Powód? Dyrektorka szkoły prawdopodobnie sfałszowała wyniki sprawdzianu w celu ich zawyżenia, tak aby placówka lepiej wypadła w kuratorium.
Powołując się na relacje rodziców szóstoklasistów portal donosi, że dyrektorka miała dopisywać i poprawiać odpowiedzi w testach. - Doszło do ewidentnej ingerencji osób trzecich w prace uczniów - potwierdziła Zofia Hryhorowicz, dyrektorka OKE.
Sprawa trafiła już do prokuratury. Za fałszowanie dokumentów dyrektorce szkoły może grozić nawet do 5 lat więzienia.
Dzieci za szkoły w Boguszynie będą musiały napisać sprawdzian jeszcze raz. Przystąpią do niego 1 czerwca.
Arkusz standardowy w pierwszej części egzaminu zawierał 22 zadania zamknięte, w tym 11 zadań z języka polskiego i 11 zadań z matematyki, oraz 5 zadań otwartych, w tym 2 zadania z języka polskiego i 3 zadania z matematyki.
Wśród zadań zamkniętych dominowały zadania wyboru wielokrotnego, w których uczeń wybierał jedną z podanych odpowiedzi. Były także zadania, które miały inną formę, np. typu prawda-fałsz, na dobieranie oraz zadania, w których uczeń musiał uzasadnić wybraną odpowiedź.
Zadania otwarte z języka polskiego wymagały od ucznia udzielenia odpowiedzi na pytanie i uzasadnienia swojego stanowiska oraz napisania opowiadania. Zadania otwarte z matematyki wymagały od ucznia samodzielnego sformułowania rozwiązania.
Arkusz standardowy w drugiej, językowej części egzaminu zawierał 40 zadań zamkniętych różnego typu: wyboru wielokrotnego, prawda-fałsz oraz zadań na dobieranie, ujętych w jedenaście wiązek.
Zadania sprawdzały opanowanie umiejętności w zakresie następujących wymagań ogólnych: rozumienie wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, umiejętność reagowania na wypowiedzi oraz znajomość środków językowych.