Dziecka po porodzie nie trzeba już rejestrować w urzędzie. Polacy korzystają z systemu online? Są najnowsze dane

Od 1 czerwca 2018 roku rodzice nie muszą już iść osobiście do urzędu, by zarejestrować swoje dziecko. Mogą zrobić to za pomocą rządowej platformy. Ministerstwo Cyfryzacji właśnie zaprezentowała najnowsze dane dotyczące popularności internetowej rejestracji noworodków.

Rejestracja noworodka online coraz popularniejsza

Jeszcze do niedawna wycieczka do Urzędu Stanu Cywilnego była obowiązkowym punktem na liście "do zrobienia" każdego świeżo upieczonego rodzica. Od 1 czerwca 2018 roku nie ma już konieczności zgłaszania noworodka osobiście w urzędzie. Nowego członka rodziny można bowiem zarejestrować na rządowej e-platformie, dostępnej na stronie www.gov.pl.

Jak chwali się Ministerstwo Cyfryzacji, rodzice z miesiąca na miesiąc coraz chętniej korzystają z internetowej platformy. Do tej pory zarejestrowano łącznie aż 70 tys. dzieci. Wzrosty są znaczące, w 2018 roku złożono 23 tys. wniosków, w 2019 już 45 tys. 2020 rok zapowiada rosnącą tendencję. Od początku stycznia do dzisiaj, a więc w 16 dni za pomocą e-usługi zgłoszono 2281 noworodków. Dla porównania w styczniu zeszłego roku przez cały miesiąc zgłoszono 3663 maluchów. 

Zalety rejestracji dziecka online

Skorzystanie z e-usługi pozwala rodzicowi nie tylko na zarejestrowanie nowego członka rodziny. Urzędnik Stanu Cywilnego może bowiem sporządzić akt urodzenia tylko na podstawie elektronicznego zgłoszenia. Co więcej, można także od razu uzyskać inne dokumenty: skrócony odpis aktu urodzenia, powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu, jeśli na taki krok zdecydują się rodzice. 

Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną. Do wyboru mają także osobisty odbiór na poczcie lub w urzędzie 

- tłumaczy w oficjalnym komunikacie minister cyfryzacji Marek Zagórski

Wybierając imię dla dziecka, rodzice często popełniają te same błędy. Zobacz w naszym wideo, na co uważać:

Zobacz wideo

Co ważne niezależnie od tego, czy rodzic zdecyduje się na rejestrację tradycyjną w Urzędzie Stanu Cywilnego czy może przez internet, ma na to tylko 21 dni od momentu wystawienia karty urodzenia. Kto ją wystawia? Na przykład lekarz lub położna. Szpital w ciągu trzech dni ma obowiązek przekazać ją do USC.

Jakie dokumenty trzeba mieć do rejestracji dziecka online

Aby zarejestrować dziecko online, należy wejść na stronę www.gov.pl. Tam w prawym górnym roku znajduje się przycisk "Mój GOV". Po kliknięciu użytkownik zostanie poproszony o zalogowanie się profilem zaufanym. Następnie należy wybrać e-usługę "zgłoszenie urodzenia dziecka". Do wypełnienia internetowego formularza będzie potrzebnych kilka informacji, które warto przygotować sobie zawczasu. Rodzic zostanie poproszony o podanie:

  • nazwy szpitala, w którym urodziło się dziecko,
  • imienia dziecka,
  • numeru aktu małżeństwa lub aktu urodzenia,
  • adresu zameldowania,
  • dane drugiego rodzica.

Wcześniej można też zdecydować, w jaki sposób gotowe dokumenty mają być dostarczone. W systemie trzeba bowiem zaznaczyć, czy odpisu aktu urodzenia, informację o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu chce się odebrać osobiście, poprosić o wysyłkę pocztą czy drogą elektroniczną, na skrzynkę na ePUAP.

Rejestracja noworodka online krok po kroku

W przypadku rejestracji dziecka online, podobnie zresztą jak w przypadku tradycyjnego zgłaszania malucha w Urzędzie Stanu Cywilnego, wystarczy do tego tylko jeden rodzic. Musi on mieć profil zaufany (Jego założenie jest całkowicie darmowe i co najważniejsze nie jest skomplikowane. Jedyną trudnością może być czas potrzebny na potwierdzenie podpisu. Potwierdzanie jest bowiem realizowane podczas wizyty w Punkcie Potwierdzenia). 

Zgłoszenie dziecka drogą internetową można wykonać w zaledwie pięciu krokach:

  • Krok 1: Należy oświadczyć, że jest się rodzicem.
  • Krok 2: Sprawdzić poprawność swoich danych i wpisać dane drugiego rodzica.
  • Krok 3: Uzupełnić dane dziecka.
  • Krok 4: Wybrać adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
  • Krok 5: Sprawdzić wszystkie informacje we wniosku i podpisać go profilem zaufanym.

Warto w zgłoszeniu podać swój adres e-mail i numer telefonu. Mogą one ułatwić komunikację z Urzędem Stanu Cywilnego, gdyby urzędnik dopatrzył się we wniosku jakichś rozbieżności. 

Dziecko można też rejestrować w sposób stacjonarny - bezpośrednio w Urzędzie Stanu Cywilnego. Jakie dokumenty przygotować? Ile jest na to czasu? Przeczytasz w naszym artykule:

Więcej o:
Copyright © Agora SA