Zakaz podwożenia dzieci do szkół. Warszawska Ochota jak Wiedeń

Czy dzieci będą musiały chodzić do szkoły na piechotę? W jednej z dzielnic Warszawy chcą zakazać podwożenia dzieci do szkół.

Dzieci pójdą do szkoły na piechotę?

We wrześniu 2018 roku w Wiedniu rodzice uznali, że ulica Vereinsgasse powinna zostać zamknięta dla ruchu samochodowego w godzinach, w których rozpoczynają się lekcje w szkole. W ramach testu wprowadzono zakaz odwożenia dzieci do szkoły samochodem. Był to eksperyment zorganizowany przez miejskich specjalistów ds. organizacji ruchu. Dzieci przychodziły do szkoły pieszo, jeździły rowerami i hulajnogami. Pomysł strefy Schulstrasse, czyli szkolnej ulicy, spodobał się również innym szkołom w kraju. Do projektu zgłosiło się aż 20 placówek.

Zobacz, jak dzieci na drogach ryzykują życiem i zdrowiem

Zobacz wideo

Bezpieczniej dla dzieci, lepiej dla środowiska

Mieszkańcy warszawskiej Ochoty inspirują się Wiedniem i chcą, aby u nich także powstała strefa Schulstraße. Zaproponowali, aby pół godziny przed rozpoczęciem zajęć całkowicie zamknąć ruch na ulicach prowadzących do szkół - ul. Reja przy Szkole Podstawowej nr 23 i ul. Trzech Budrysów przy SP nr 175.

Jak zamykanie ulic wyglądało w Wiedniu? Przy szkole na ulicy Gilgegasse odcięto małą uliczkę za pomocą przenośnej barierki. Dziennikarze portalu Transport-publiczny.pl twierdzą:

Wydaje się, że pomysł na szkolną ulicę w przypadku Gilgegasse działa dobrze. Ostatni odcinek przed placówką staje się na chwilę czymś w rodzaju lokalnego placu – sporo rodziców i dzieci mogło spokojnie porozmawiać, mając dostęp do większej niż wcześniej przestrzeni 

Pomysł ten ma na celu nauczenie dzieci bezpiecznego postępowania. "Dzieci chodzą do szkoły – początkowo w towarzystwie, a później same. W ten sposób uczą się, jak prawidłowo i bezpiecznie zachowywać się na ulicy" - czytamy na stronie transport-publiczny.pl.

Aktywność poprawia oceny

Ważnym aspektem, do którego rodzice chcą przyzwyczaić swoich podopiecznych, jest nauka korzystania z komunikacji miejskiej, a także zachęcenie do większej aktywności fizycznej - używania rowerów, hulajnóg, robienia spacerów. Duńskie badania z 2012 r. pokazały, że uczniowie idący do szkoły pieszo, jadący rowerem lub hulajnogą, dostawali lepsze oceny niż ci, którzy byli zawożeni samochodem lub korzystali z transportu publicznego. Nie bez znaczenia dla środowiska pozostaje też rezygnacja rodziców z porannej jazdy samochodem.

Więcej o:
Copyright © Agora SA