Naukowcy wielokrotnie twierdzili, że kobiety i mężczyźni różnią się pod względem nauki przedmiotów ścisłych, m.in. matematyki. Tych wniosków nie popierały jednak konkretne dowody. Aby zbadać, jak wygląda nauka matematyki u dzieci, zrobiono badania pod kątem różnic płci. Zmierzony został rozwój neuronów wśród dzieci w wieku od trzech do dziesięciu lat, z wykorzystaniem funkcjonalnego obrazowania metodą rezonansu magnetycznego. Wyniki opublikowano na łamach czasopisma "Science of Learning".
W projekcie wzięło udział 104 dzieci. Badanie wykonywano, gdy maluchy oglądały filmy edukacyjne i rozwiązywały zadania matematyczne. W analizach zarówno dziewczynki, jak i chłopcy wykazali znaczące podobieństwa w funkcjonowaniu neuronów. Naukowcy doszli do wniosku, że chłopcy i dziewczynki angażują te same obszary mózgu podczas nauki matematyki. Współautorka badań, prof. Jessica Cantlon, która zajmuje się neurobiologią rozwojową na Carnegie Mellon University, wyjaśnia:
Skupiliśmy się na możliwych różnicach w procesach neurologicznych między płciami. Gdy dzieci rozwiązywały zadania i oglądały filmy edukacyjne, badaliśmy ich mózgi, wykorzystując funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego.
Oprócz badania pomiaru aktywności mózgu u 104 małych dzieci (w wieku od trzech do 10 lat; 55 dziewcząt), naukowcy przeanalizowali również wyniki testu dla dzieci w wieku od trzech do ośmiu lat u 97 uczestników (50 dziewcząt), aby ustalić, w jakim tempie następuje rozwój umiejętności matematycznych u dzieci. Doszli do wniosku, że umiejętności nie są zależne od płci i wieku. Zespół nie znalazł też różnic między zdolnościami matematycznymi a dojrzałością mózgu w zależności od płci. Jessica Cantlon chce kontynuować prace, wykorzystując umiejętności matematyczne, tj. pamięć i obserwacje dzieci, na przestrzeni kolejnych lat.
Zobacz aplikacje, które pomogą w koncentracji