1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Drzemka. Dlaczego warto spać w ciągu dnia?

Drzemka w ciągu dnia, jeśli nie trwa zbyt długo, jest najbardziej efektywną formą wypoczynku. Zdecydowanie nie jest to strata czasu, a inwestycja w dobre samopoczucie i zdrowie. Jak długo powinna trwać drzemka?

Drzemka, czyli lekki i krótki sen to nie strata czasu, a jeden z najlepszych sposobów na szybką regenerację nie tylko ciała, ale i umysłu. Potwierdza to wiele badań naukowych. Drzemka w ciągu dnia jest nie do przecenienia, ponieważ przynosi wiele korzyści.

Korzyści z drzemki. Dlaczego warto spać w ciągu dnia?

Drzemka w ciągu dnia ma zbawienny wpływ na samopoczucie i zdrowie, ponieważ:

  • daje "energetycznego kopa" i "ładuje akumulatory". Sen w ciągu dnia sprawia, że umysł znów zaczyna działać tak sprawnie, jak rano, kilkanaście minut po obudzeniu. Drzemka "stawia na nogi", jest przy tym zdrowsza niż kawa czy napoje energetyczne,
  • krótki sen w ciągu dnia ma na organizm wpływ stymulujący i ożywczy. Okazuje się, że kilka chwil snu po nieprzespanej nocy wystarcza, by zaburzone funkcje organizmu wróciły do normy,
  • pozwala się lepiej koncentrować. Wyostrza zmysły, pozwala odzyskać sprawność umysłową. Badania pokazują, że krótkie okresy snu zwiększają zdolności poznawcze oraz czas reakcji,
  • świetnie wpływa na działanie pamięci. Drzemki pomagają utrwalać nabyte informacje, ponieważ sen optymalizuje proces zapamiętywania - poprawia ukrwienie mózgu. Po drzemce łatwiej rozwiązywać problemy, efektywniej pracować i zapamiętywać nowe informacje,
  • pomaga pozbyć się napięcia i stresu. Naukowcy dowiedli, że regularne ucinanie sobie drzemki obniża poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. To przekłada się na samopoczucie. Najlepiej, jeśli to tylko możliwe, warto zadbać o to, by drzemki były regularne – codzienne, o podobnej porze.

Najważniejsze, że krótki sen w ciągu dnia poprawia nastrój zarówno u osób, które korzystają z niej systematycznie, jak i tych, którzy robią to sporadycznie, może obniżyć podwyższone ciśnienie tętnicze w podobnym stopniu, co inne zmiany w stylu życia oraz niektóre leki, ma pozytywny wpływ na serce, pomaga ograniczyć ryzyko chorób układu krążenia, zmniejsza ryzyko zawału, udaru czy cukrzycy.

Drzemka to nie fanaberia, strata czasu czy powód do wstydu. Pomyśl o niej jak o podstawowym prawie, a nie o drobnym luksusie - radzi Damien Léger, lekarz prowadzący centrum badań snu w szpitalu Hôtel-Dieu w Paryżu. Specjalista ma nadzieję, że kiedyś drzemki będą zastępowały kawę po obiedzie. Drzemanie jest znacznie silniejsze niż kofeina i nie ma żadnych negatywnych skutków ubocznych.

To dlatego nie warto zazdrościć drzemki niemowlaka czy przedszkolaka, a wpisać ją do swojego harmonogramu dnia. Mało tego. W opinii Légera czas na drzemki powinno się organizować nawet w pracy, zwłaszcza dla tych osób, którzy pracują zmianowo albo sypiają nocą najwyżej sześć godzin. To dobry pomysł, zwłaszcza że według National Sleep Foundation drzemanie w ciągu dnia poprawia wydajność pracy, zwiększa czujność oraz przekłada się na mniejszą liczbę popełnianych błędów. Warto przy tym mieć na uwadze, że regularne niedosypianie powiązano ze zwiększonym ryzykiem nadciśnienia i chorób układu krążenia oraz nadwagi i otyłości.

Jaka powinna być drzemka regeneracyjna?

Aby drzemka była regeneracyjna, nie powinna trwać dłużej niż pół godziny. Ma to związek z tym, że po tym czasie z fazy REM (Rapid-Eye Movement) mózg wchodzi w fazę głębokiego snu. Tym samym drzemka po obiedzie, która trwa dłużej sprawia, że zamiast energii pojawi się zmęczenie. Ile powinna trwać drzemka? Optymalny czas jej trwania wynosi mniej więcej 20 minut. Aby nie przekroczyć zalecanego czasu drzemki po obiedzie, warto nastawić budzik.

Drzemka w ciągu dnia spełni swoją rolę, jeśli będzie wiązała się z komfortem. Dobrze jest się położyć do łózka bądź na kanapę, a nie drzemać w fotelu. Ponieważ mózg, aby wypocząć, potrzebuje ciemności, warto również zadbać o zaciemnienie pomieszczenia. Idealnie, gdyby podczas 20 minut drzemania w ciągu dnia nikt nie przeszkadzał. Cisza i spokój zdecydowanie przekładają się na jakość snu. Absolutna cisza nie jest wymogiem, ale jeśli dokucza hałas, warto użyć zatyczek do uszu.

Czy drzemka w ciągu dnia źle wpływa na sen nocny? Czy jest prawdą, ze powoduje kłopoty z zasypianiem? Specjaliści twierdzą, że nie, o ile odbywa się w określonym czasie. Najlepszym momentem na drzemkę jest chwila po obiedzie, najlepiej po południu, ale nie później niż trzy godziny przed położeniem się spać.

Drzemka przydaje się, aby nabrać sił podczas zabieganego dnia. Wydaje nam się, że czas pędzi błyskawicznie, a doba jest za krótka. Tymczasem naukowcy udowodnili, że... ona ciągle się wydłuża.

Więcej o: