1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Lęk wysokości - jak sobie z nim radzić?

Lęk wysokości, czyli akrofobia, to lęk przed przebywaniem na dużej wysokości, pojawiający się zwykle w sytuacjach obiektywnie niegroźnych. Towarzyszy mu nie tylko strach przed upadkiem czy nieprzyjemne myśli związane z zagrożeniem, ale i różne objawy somatyczne. Jakie są przyczyny i objawy lęku wysokości? Jak sobie z nim radzić?

Co to jest lęk wysokości?

Lęk wysokości, czyli akrofobia, jest lękiem sytuacyjnym, który pojawia się podczas przebywania na różnych wysokościach. Istotę zaburzenia doskonale oddaje jej nazwa, która wywodzi się z połączenia dwóch greckich słów: akros, tłumaczonego jako szczyt lub wierzchołek oraz phobos, czyli strach.

Lęk wysokości w pewnym sensie odczuwa każdy człowiek. Strach chroni nas przed zagrożeniem. Różne jednak jest jego natężenie. Jeśli lęk, który pojawia się na wysokości wywołuje paraliż, towarzyszą mu objawy somatyczne, co w rezultacie uniemożliwia funkcjonowanie, staje się fobią.

Lęk wysokości może mieć różne nasilenie i pojawiać się w różnych okolicznościach. Akrofobia atakuje nie tylko na górskich szczytach czy przed skokiem na bungee. Może dać znać o sobie przy próbie wyjścia na balkon czy wejścia na wysokie piętro budynku. Szacuje się, że z powodu lęku wysokości cierpi nawet pięć procent populacji, częściej są to kobiety. Lęk wysokości jest jedną z najczęstszych fobii specyficznych.

Lęk wysokości - przyczyny

Przyczyny lęku wysokości nie są do końca poznane. Istnieje kilka teorii, które próbują tłumaczyć zjawisko. Naukowcy są zdania, że:

  • lęk jest efektem ewolucji. Strach w różnym zakresie odczuwa każdy, ponieważ ten chroni nas przez niebezpieczeństwem. Akrofobia jest po prostu wrodzona, a lęk wysokości jest naturalnym mechanizmem obronnym człowieka,
  • lęk wysokości jest skutkiem doświadczenia w przeszłości traumatycznej sytuacji związanej z wysokością. Może to być na przykład upadek z dużej wysokości, który zapadł w pamięć (np. upadek z drzewa) lub sytuacje, których nie pamiętamy, a które miały miejsce. To na przykład upadek z wysokości w wieku niemowlęcym (np. z łóżka czy rąk rodzica),
  • przyczyną czucia lęku wysokości są fobie rodziców, którzy zaszczepiają strach w dziecku. Dzieje się tak, kiedy młody człowiek widzi, że jego rodzic przejawia paniczny strach przed przebywaniem na dużej wysokości,
  • winne akrofobii są zaburzenia w łączeniu sygnałów wysyłanych do mózgu przez narząd wzroku.

Co musimy wiedzieć o oczach? Oto budowa oka i najważniejsze informacje o tym narządzie:

Czym objawia się lęk wysokości?

Lęk wysokości jest dokuczliwy zarówno w sferze psychicznej, jak i cielesnej. Objawy obejmują bowiem nie tylko emocje, uczucia czy wrażenia, ale i objawy somatyczne. Co zdradza lęk wysokości? Objawy lęku wysokości to głównie:

  • uczucie dyskomfortu,
  • silny niepokój,
  • duszność - oddech staje krótki i przyspieszony, brak jest tchu,
  • przyspieszona akcja serca,
  • kłucie i ucisk w klatce piersiowej,
  • nadmierna potliwość, spocone dłonie,
  • bladość skóry,
  • bóle i zawroty głowy,
  • uczucie nóg "jak z waty", wrażenie "wrośnięcia w ziemię" czy niestabilności gruntu,
  • strach przed upadkiem, fatalistyczne myśli, obawa przed śmiercią.

Jak zwalczyć lęk wysokości?

Lęk wysokości - w zależności i natężenia i dokuczliwości - może mieć negatywny wpływ na codzienne funkcjonowanie. Z pewnością nie należy go lekceważyć, zwłaszcza jeśli towarzyszące mu objawy są silne i dokuczliwe.

Jak pokonać lęk wysokości? W przypadku wystąpienia lęku wysokości należy jak najszybciej wyjść z sytuacji (np. zejść na dół). Przebywanie na wysokości i związany z tym długotrwały lęk mogą doprowadzić do ataku nerwicy histerycznej lub załamania nerwowego.

Jak pokonać akrofobię? Zwrócić się o pomoc do psychologa lub psychoterapeuty. Trzeba jednak wiedzieć, że leczenie lęku wysokości wymaga czasu i zaangażowania. Jedną z metod jest podejmowanie prób terapii ekspozycyjnej. Polega ona na stopniowym eksponowaniu pacjenta na wysokości. Inną metodą jest terapia poznawczo-behawioralna.

Co interesujące, nieprzyjemne doznania związane z dużą wysokością nie pojawiają się podczas oglądania zdjęć czy filmów. To dlatego dobrym pomysłem, zwłaszcza w świetle badań, wydaje się terapia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii wirtualnej rzeczywistości. Dzięki różnym sprzętom i gadżetom można dokonywać symulacji różnych zdarzeń, takich jak choćby przebywanie na wierzchołku górskiego szczytu.

W przypadku szczególnie nasilonych ataków akrofobii konieczna bywa farmakoterapia, najczęściej pomocniczo. Celem każdej terapii jest desensytyzacja, czyli doprowadzenie do sytuacji, kiedy przebywanie na dużej wysokości przestaje budzić lęk.

Samodzielnie podejmowane próby wyleczenia się, polegające na stawianiu czoła lękowi - wchodzenie na duże wysokości, skakanie ze spadochronem czy na bungee - mogą przynieść odwrotny skutek. Próby oswojenia lęku za pomocą terapii szokowej mogą doprowadzić do ataku paniki bądź nasilenia fobii.

Więcej o: