1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ćwiczenia na skoliozę - jakie są najbardziej skuteczne i jak mogą pomóc?

Ćwiczenia na skoliozę są niezwykle istotne w likwidowaniu jej skutków. Co więcej, odpowiednia dawka ruchu i ćwiczenia mogą także zapobiec jej powstawaniu.

Skolioza - czym jest i jak powstaje?

Ćwiczenia na skoliozę, która w dzisiejszych czasach jest uznawana za chorobę cywilizacyjną, mogą w znacznym stopniu ulżyć dolegliwościom z nią związanymi. Boczne skrzywienie kręgosłupa spowodowane jest głównie przez zbyt małą ilość ruchu i prowadzeniem siedzącego trybu życia. Właśnie przez to kręgosłup układa się w sposób nienaturalny i powstaje skolioza. Chcąc zapobiegać tworzeniu się skoliozy, a także niwelowaniu jej skutków, zaleca się wykonywanie odpowiednich ćwiczeń fizycznych.

Ćwiczenia, które specjaliści rekomendują dla osób ze skoliozą, powinny obejmować rozciąganie mięśni, więzadeł oraz powięzi. Kiedyś twierdzono, ze dzieci ze skoliozą nie powinny uczestniczyć w lekcjach WF, jednak dziś uważa się, że unikanie zajęć fizycznych to zdecydowanie najgorsze rozwiązanie. Przede wszystkim brak ruchu źle wpływa na dziecko, które otrzymuje od opiekunów sygnał, że aktywność fizyczna jest mu zupełnie niepotrzebna, a nawet musi się "oszczędzać". Prawda jest taka, że nic nie pomoże w leczeniu skoliozy bardziej niż prawidłowo wykonywane ćwiczenia!

Jakie ćwiczenia na skoliozę?

Ćwiczeń na skoliozę jest bardzo dużo i można dowolnie wybierać wśród tych, które bardziej przypadną dziecku do gustu. Wszystkie ćwiczenia mają na celu wyeliminowanie przykurczy mięśni, przyczyniających się powstawania, a także utrwalania skoliozy.

Oto przykłady kilku prostych ćwiczeń, polecanych dla dzieci i młodzieży, jak i dla dorosłych.

  • wykonywanie skłonów tułowia w przód z wyprostowanymi rękoma. Wyprostowanymi rękoma należy próbować dotknąć podłogi;
  • stojąc przy ścianie staramy się dotykać nią głową, plecami, pośladkami oraz nogami, najbliżej jak się da, by nie odrywać ciała;
  • kładąc się na brzuchu należy złączyć wyprostowane nogi, zaś rękami wykonywać ruchy przypominające pływanie żabką;
  • wykonywanie przysiadów stojąc w lekkim rozkroku. Podczas ćwiczenia należy utrzymywać proste plecy i prostą sylwetkę.

Skolioza u kobiet w ciąży

Kobiety, które mają zdiagnozowaną skoliozę, często obawiają się o swoje zdrowie, jeśli zajdą w ciążę. Jaki jest wpływ skrzywienia kręgosłupa na ten stan? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw dokładnie określić stopień zaawansowania skoliozy - inaczej ciążę przejdą panie, u których rozpoznano łagodną odmianę, a inaczej przyszłe mamy z dużym skrzywieniem kręgosłupa.

Jak zapewniają autorzy książki "W oczekiwaniu na dziecko" autorstwa Heidi Murkoff, przyszła mama nie ma powodów do obaw. Nawet z taką wadą, jaką jest skolioza, można w bezpieczny sposób przejść przez całą ciążę i urodzić zdrowe dziecko. Przeprowadzone badania wskazują, że skolioza nie oznacza żadnych komplikacji i powikłań.

W gorszej sytuacji są kobiety z rozpoznanym dużym skrzywieniem kręgosłupa, obejmującym biodra, miednicę, ramiona. Takie skrzywienie może wywoływać dość duży dyskomfort, kłopoty z prawidłowym oddychaniem i codziennym dźwiganiem stopniowo rosnącego brzucha. Jeżeli w tym przypadku bóle pleców stają się bardzo uciążliwe, zaburzają normalne funkcjonowanie, przyszła mama powinna nieco zmienić swój dotychczasowy tryb życia i zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Zaawansowana skolioza w ciąży - co przyniesie ulgę?

Przyszła mama z dużym skrzywieniem kręgosłupa powinna przede wszystkim unikać przebywania przez dłuższy czas w pozycji stojącej. Pozytywnie działają również ciepłe kąpiele i masaż pleców. Warto również skorzystać z pomocy fizjoterapeuty, który ma doświadczenie w łagodzeniu takich objawów. O dobrego specjalistę można zapytać lekarza prowadzącego ciąże. Fizjoterapeuta zaleci pacjentce odpowiednie ćwiczenia i poinstruuje, jak prawidłowo należy je wykonywać, aby były skuteczne, nie forsowały organizmu i były bezpieczne dla dziecka. Można również spróbować technik zaliczanych do medycyny alternatywnej.

Poród ze skoliozą - wskazówki

Jeśli przyszła mama chce, aby poród odbył się przy znieczuleniu zewnątrzoponowym, powinna wcześniej powiadomić o tym lekarza. Ten skieruje się zapewne do anestezjologa z doświadczeniem w znieczuleniu kobiet ze zdiagnozowaną skoliozą. Taka sytuacja wymaga szczególnej uwagi i precyzji podczas iniekcji. Anestezjolog z odpowiednim doświadczeniem będzie potrafił bezpiecznie umieścić igłę tam, gdzie powinien.

Nie ma jednak powodów do obaw - właściwie nie zdarzają się przypadki, kiedy skrzywienie kręgosłupa w jakikolwiek sposób utrudnia specjaliście wykonanie zadania.

Więcej o: