1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sposoby na zgagę: co zrobić, aby uniknąć tego problemu?

Sposoby na zgagę obejmują doraźne metody, które pomogą zniwelować dokuczliwe bóle oraz cały szereg działań zapobiegawczych. W jaki sposób możemy pozbyć się tego problemu? Poznaj najlepsze sposoby na zgagę.

Sposoby na zgagę - spis treści:

  1. Zgaga - co to jest?
  2. Zgaga - najczęstsze przyczyny
  3. Zgaga w ciąży
  4. Sposoby na zgagę

Zgaga - co to jest?

Sposoby na zgagę? Zanim je poznasz, warto wiedzieć, z jakim problemem masz do czynienia. Zgaga jest dosyć bolesnym uczuciem pieczenia, które pojawia się w gardle lub w klatce piersiowej. Wywołuje je treść żołądkowa, która powraca do przełyku. 

Mimo że zgaga uznawana jest za bardzo powszechną dolegliwość, nie zawsze można ją lekceważyć. Jeśli problem daje o sobie znać przynajmniej dwa razy w ciągu tygodnia, istnieje podejrzenie choroby refluksowej przełyku. 

Zgaga - najczęstsze przyczyny

Główna przyczyna zgagi to zbyt duży przepływ treści żołądkowej, które powraca do przełyku. Z kolei kwaśna zawartość żołądka może podrażniać przełyk. To następnie prowadzi do powstawania nieprzyjemnego i bolesnego uczucia pieczenia w gardle lub w klatce piersiowej. 

Zgaga często zdarza się kobietom w okresie ciąży, osobom nadużywającym alkoholu, a także przyjmującym niektóre leki. Ryzyko jej wystąpienia podnoszą także produkty spożywcze, które powodują zwiększenie produkcji kwasów żołądkowych. 

Zgaga w ciąży - co to za problem?

Zgaga to dolegliwość, która dotyka wielu ciężarnych. Dla kobiet, które przed ciążą nie doświadczały tego nieprzyjemnego pieczenia, jest to często powód do niepokoju. Jednak uspakajamy: w okresie tym zgaga jest bardzo powszechną dolegliwością, za który odpowiada przede wszystkim podnoszący się poziom progesteronu. 

Zgaga w ciąży - jak sobie radzić i co pomaga? Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ >>

Wyższy poziom progesteronu powoduje zwiotczenie zwieraczy przełyku. Ryzyko zgagi zwiększa także znaczne powiększenie macicy, co powoduje wypychanie do przełyku treści żołądkowej. Co ważne, dolegliwość najczęściej występuje o kobiet z nadwagą i otyłością oraz takich, które w czasie ciąży odżywiają się bardzo niezdrowo. 

Sposoby na zgagę - jak jej uniknąć?

Czy zgagi da się uniknąć? Ważnym krokiem jest rzucenie palenia. Mimo że wielu osobom rezygnacja z nałogu wydaje się bardzo trudnym zadaniem, w trosce o swoje zdrowie warto spróbować. Palenie papierosów jest jedną z najczęstszych przyczyn powstawania zgagi. 

Osobom, którym dolegliwość ta towarzyszy dosyć często zaleca się zmianę codziennych nawyków żywieniowych. Powinny przede wszystkim wyeliminować z diety różne napoje. Radzi się, aby:

  • zrezygnować z picia kawy i czarnej herbaty;
  • ograniczyć spożycie alkoholu;
  • nie pić napojów gazowanych;
  • zrezygnować z soków cytrusowych.

Bardzo ważne są także różne pokarmy. Osoby, które skarżą się na częste zgagi, powinny zrezygnować z:

  • smażonych, tłustych potraw;
  • cebuli;
  • żółtego sera;
  • pikantnych i kwaśnych potraw;
  • czekolady;
  • cukierków miętowych.

Oprócz tego warto pamiętać, że za powstawanie dolegliwości odpowiada także sposób w jaki jemy oraz ilość spożywanych pokarmów. Nadmierne i zbyt szybkie objadanie się sprzyja częstym zgagom. 

Sposoby na zgagę - o czym pamiętać?

O jakich nawykach musimy jeszcze pamiętać, aby uniknąć zgagi? Oto kilka porad:

  • Po jedzenie nie powinniśmy odpoczywać w pozycji leżącej. Takie ułożenie sprzyja zgadze.
  • Spać powinniśmy z głową położoną wyżej na poduszkach.

Oprócz tego możemy: 

  • pić napar imbirowy, który jest jednym z najlepszych naturalnych sposobów na zgagę. Łyżeczkę świeżego imbiru zalewamy gorącą wodą i czekamy około 10 minut. Uwaga! Woda nie może być wrząca.
  • Podobny efekt daje napar z kminu. W tym przypadku receptura jest taka sama. Jedyna różnica polega na tym, że dodajemy nie jedną, a dwie łyżeczki. Uwaga! Kminu nie należy mylić z kminkiem. 

A gdy zgaga już się pojawi powinniśmy:

  • zjeść jedną łyżkę musztardy;
  • rzuć gumę do żucia bez cukru;
  • wypić pół szklanki mleka;
  • wypić wodę z sodą oczyszczoną (szklanka wody i połowa łyżeczki sody).

Sposoby na zgagę - o tym pamiętaj

  • Zgaga jest dosyć bolesnym uczuciem pieczenia, które pojawia się w gardle lub w klatce piersiowej. Wywołuje je treść żołądkowa, która powraca do przełyku.
  • Zgaga często zdarza się kobietom w okresie ciąży, osobom nadużywającym alkoholu, a także przyjmującym niektóre leki.
  • Ryzyko podnoszą także produkty spożywcze, które powodują zwiększenie produkcji kwasów żołądkowych.
  • Częstych zgag możemy uniknąć dzięki zmianie nawyków żywieniowych.
  • Doraźnie może pomóc musztarda, woda z sodą oczyszczoną, mleko lub guma do życia bez cukru.

Zobacz także:

Więcej o: