1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Soja - poznaj skład i właściwości. Dlaczego warto włączyć ją do diety?

Soja wyróżnia się na tle pozostałych roślin strączkowych cennymi składnikami. Jest źródłem m.in. fitoestrogenów oraz białka roślinnego. Jak wykorzystuje się soję w kuchni? Dlaczego warto włączyć ją do codziennej diety? Wyjaśniamy.

Soja - spis treści:

  1. Soja - niezwykła roślina strączkowa
  2. Soja i jej cenne składniki
  3. Soja - źródło fitoestrogenów 
  4. Soja w kuchni
  5. Soja dla dzieci - od kiedy?

Soja - niezwykła roślina strączkowa

Soja podobnie jak ciecierzyca, soczewica, groch i fasola jest rośliną strączkową. Na ich tle wyróżnia się jednak bogactwem wielu cennych składników, które wspomagają zdrowie oraz dobry wygląd. Nie bez przyczyny kraje azjatyckie, w których soja jest jednym z najważniejszych elementów jadłospisu (np. Japonia), notują mniejszą zachorowalność na różne typy nowotworów. Poza tym często zauważa się, że mieszkańcy tych rejonów świata starzeją się wolniej. Jedna z hipotez mówi, że to właśnie regularne spożycie soi pomaga zachować im na dłużej młody wygląd.

Warto dodać, że spośród wszystkich roślin strączkowych, soja zawiera największe ilości dobrze przyswajalnego białka roślinnego, które przypomina białko zwierzęce. Soja jest więc zalecana w diecie wegetarian i wegan.

Fitoestrogeny - skuteczny sposób na menopauzę? Więcej na ten temat dowiesz się tutaj >>

Soja i jej cenne składniki 

Soję na tle pozostałych roślin strączkowych wyróżnia przede wszystkim bogactwo wielu cennych składników. To m.in.:

  • Liczne minerały -  wapń, magnez, żelazo, sód, potas, fosfor, selen, mangan, miedź, cynk;
  • witaminy - A, B6, C, E, K, tiamina, ryboflawina, niacyna;
  • tłuszcze - kwasy tłuszczowe nasycone, kwasy tłuszczowe jednonienasycone, kwasy tłuszczowe wielonienasycone.

Soja - źródło fitoestrogenów

Soja słynie z tego, że jest doskonałym źródłem fitoestrogenów. Są to związku organiczne, które znajdują się w roślinach, a ich działanie jest podobne do działania estrogenów, czyli hormonów płciowych. Z tej przyczyny nazywa się je "naturalnymi hormonami". Polec się je m.in. kobietom przechodzącym klimakterium (okres poprzedzający menopauzę). Należy jednak pamiętać, że włączenie soi do codziennej diety może nie zniwelować wszystkich dokuczliwych objawów. W takich przypadkach zalecana jest konsultacja z lekarzem, który dobierze dla nas odpowiednią Hormonalną Terapię Zastępczą.

Fitoestrogeny - więcej na ten temat dowiesz się TUTAJ >>

Soja w kuchni

Soja może być wykorzystana w kuchni na wiele sposobów. Jednym z najpopularniejszych produktów jest sos sojowy, który może być dodawany do różnych potraw (najczęściej do sushi i burgerów). Wytwarza się go z mieszaniny pszenicy, wody, soli i soi. 

Coraz większą popularnością cieszy się także mleko sojowe. Otrzymuje się je przez namaczanie ziaren soi w wodzie. Produkt może być wykorzystywany m.in. w trakcie przygotowywania koktajli owocowych i kremów. Warto wspomnieć, że osoby uczulone na laktozę zastępują nim zwykłe mleko. Musimy jednak pamiętać, że nie można go podawać dla niemowląt.

Jednym z najciekawszych dodatków do dań z wykorzystaniem soi jest tofu. To rodzaj sprasowanego twarogu, który otrzymuje się z mleka sojowego. Może być m.in. składnikiem deserów, sałatek i obiadów. 

Warto wspomnieć także o oleju sojowym. Produkt ten powstaje przez tłoczenie na zimno ziaren soi. Wyróżnia go intensywny orzechowy aromat. To doskonały dodatek do sałatek i surówek. 

Soja dla dzieci - od kiedy?

Od kiedy małe dzieci mogą spożywać soję? Gotowane ziarna soi (a nie przetworzono produkty, takie jak np. kotlety sojowe) mogą być włączone do diety, gdy dziecko ma już 10 miesięcy. Ziarna muszą być jednak bardzo dokładnie rozgniecione, by nie doszło do zakrztuszenia. 

Soja - o tym pamiętaj

  • Soja wyróżnia się bogactwem wielu cennych składników, które wspomagają zdrowie oraz dobry wygląd.
  • Spośród wszystkich roślin strączkowych, soja zawiera największe ilości dobrze przyswajalnego białka roślinnego, które przypomina białko zwierzęce. Soja jest więc zalecana w diecie wegetarian i wegan.
  • Jest także doskonałym źródłem wielu witamin, minerałów i tłuszczy.
  • Soja słynie z tego, że jest doskonałym źródłem fitoestrogenów. Z tej przyczyny zaleca się włączenie jej do diety kobietom, które przechodzą przez okres klimakterium.
  • Soja może być wykorzystana w kuchni na wiele sposobów. Jednym z najpopularniejszych produktów jest sos sojowy, który może być dodawany do różnych potraw.

Zobacz także:

Więcej o: