1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czy diety bezmięsne są zdrowe dla małych dzieci? Brytyjska organizacja apeluje o ostrożność

Pojawiły się nowe wytyczne odnośnie do bezmięsnych diet (wegetariańskich i wegańskich) u dzieci w wieku od roku do czterech lat. Maluchy te powinny spożywać dodatkową porcję białka dziennie w porównaniu z innymi. Do tego ich rodzice powinni przed wprowadzeniem takiego menu udać się na konsultację do lekarza.

Brytyjska Fundacja ds. Żywienia ostrzega, że diety wegetariańska oraz wegańska u małych dzieci (w wieku od roku do czterech lat) mogą grozić niedoborem niezbędnych witamin oraz minerałów. Organizacja opublikowała zaktualizowane wytyczne żywieniowe dla małych dzieci. Wynika z nich, że m.in. powinny zjadać codziennie dwie porcje pokarmów białkowych. Jednak w przypadku dzieci, które są na dietach bezmięsnych, liczba tych porcji powinna być zwiększona do trzech.

Jeśli małe dzieci są na diecie bezmięsnej, mogą mieć niedobory witaminy A i B12, ryboflawiny, żelaza, cynku, wapnia oraz jodu

- ostrzega Brytyjska Fundacja ds. Żywienia.

W związku z tym organizacja apeluje do rodziców o ostrożność. Rekomenduje także, aby przed wprowadzeniem diety wegetariańskiej lub wegańskiej u małych dzieci, udać się do lekarza pierwszego kontaktu. Dodaje, że dostarczenie odpowiedniej ilości protein może być trudne w diecie bezmięsnej, ale jeżeli ta zaplanowana jest dobrze i z głową, może być zdrowa.

Zgodnie z wytycznymi, dzieci w wieku od roku do czterech lat powinny spożywać:

  • produkty bogate w skrobię - około pięć porcji dziennie,
  • owoce i warzywa - pięć lub więcej porcji dziennie,
  • produkty mleczne - około trzy porcje dziennie,
  • pokarmy białkowe - około dwie porcje dziennie (trzy porcje dla dzieci na dietach wegetariańskich lub wegańskich).
Nawet jeśli rodzice wiedzą, które produkty spożywcze są zdrowe, czasami trudno jest określić, jaka porcja jest odpowiednia dla małego dziecka

- tłumaczy Sara Stanner, dyrektor naukowy z Brytyjskiej Fundacji ds. Żywienia.

Kluczem jest różnorodność w diecie

Przedstawiciel Brytyjskiej Fundacji ds. Żywienia tłumaczy w rozmowie z "The Independent", że najważniejsze jest, aby taka bezmięsna dieta u dziecka była jak najbardziej zróżnicowana.

Żywność roślinna ma bardzo różne wzorce aminokwasów w porównaniu z białkami zwierzęcymi, ale weganie i wegetarianie mogą uzyskać te wszystkie aminokwasy, których potrzebują poprzez spożywanie białka roślinnego z roślin strączkowych czy zbóż

- wyjaśnia.

Brytyjska fundacja ds. żywienia rekomenduje włączenie do diety bezmięsnej takich produktów jak: awokado, tofu, banany, orzechy, masła nasienne, oleje roślinne i wegańskie tłuszcze do smarowania. Do tego jako źródła żelaza: pełnoziarniste zboża, ciemne warzywa liściaste, fasolę, soczewicę, wzbogacone płatki zbożowe oraz suszone morele.

Więcej o:
Komentarze (40)
Czy diety bezmięsne są zdrowe dla małych dzieci? Brytyjska organizacja apeluje o ostrożność
Zaloguj się
  • laborantkolaborant

    Oceniono 11 razy 3

    Przecież Brytole to naród spaślaków; co oni wiedzą o zdrowym odżywianiu?

  • wkswks

    Oceniono 4 razy 2

    Acha i dla wszystkich mądrzących się/ jak zarabiscie odżywiają sie ich dzieci. To se ktoś daje mieso, nie znaczy ze karmi makaronem z keczupem i słodyczami. Poza tym, zabawni są rodzice jedynaków - 2 latków, jak to ich dzieci pięknie jedzą. Życzę powodzenia w przedszkolu, jak w wieku 4 lat dostaną neofobii i w szkole, jak dowiedzą się czym żywią się rówieśnicy.

  • siekieraaxe

    Oceniono 8 razy -2

    Dlatego najmądrzejsi sa
    głodujacy Somalijczycy
    sŚednia IQ 77, nawet po przesiedlenniu do UE.

  • bezpieczna123

    Oceniono 22 razy -2

    Bez przesady, pokazcie mi 4 latka ktory ma bogata diete. W tym wieku dzieciak ma ulubione dwa dania i nic poza nimi nie tknie. Makaron, ketchup i moze ze 3 inne produkty. I nikt sie w tym zadnych niedoborow nie doszukuje ani do lekarzy nie wysyla, tylko mowi sie ze niejadek i juz. Wiec niech brytyjscy eksperci nie czepiaja sie dzieci, od zawsze czegos im w dietach brakowalo i jakos nie bili na alarm, nie ostrzegali, nie niepokoili sie czy inne dziennikarskie dramaty. Zdrowie na bialku sie nie konczy, warzywa maja tyle skladnikow odzywczych ze medal takim wegetarianskim rodzicom jesli przekonaja swojego dzieciaka do brokolow, ogorkow i pietruszki. A te niby tak swietnie odzywione miesne co z warzyw znaja tylko frytki a z owocow tylko cukierki to niby takie zdrowe?

  • jack_flash

    Oceniono 23 razy -3

    Antyszczepionkowcy, mają teraz sojuszniczą partię wegańską.
    Dieta współczesnego człowieka kształtowała się przez tysiące lat. Nagłe i radykalne zmiany jej zawartości nie wróżą niczego dobrego.

  • uploadhelski

    Oceniono 28 razy -4

    dziwne są te zalecenia. Dla rozwoju organizmu, budowy mięśni, tkanek, kości niezbędne są tzw aminokwasy egzogenne, te których organizm sam nie potrafi syntezować i musi pozyskać z zewnątrz. Niestety, dieta wegańska nie dostarcza kilku z nich, zamiast ten fakt podkreślić - rozmywa się to jakimś ględzeniem na temat suplementowania witamin z grupy B, które pozyskujemy z mięsa (suplementacja wit B może wystarczyć osobom dorosłym, nie dzieciom). Tymczasem organizm malutkiego człowieka musi mieć dostarczone te aminokwasy egzogenne, inaczej nie zbuduje mięśni. I tu dieta wegetariańska nie wystarczy. Ten brakujący komplet aminokwasów można jednak uzupełnić przez spożywanie spiruliny, występują w niej wszystkie brakujące w diecie wegetariańskiej aminokwasy. Spirulina należąca do cyjanobakterii może być uznana przez jednych za wegetariańską, przez innych jako niewegetriańską.

  • wkswks

    Oceniono 22 razy -8

    Jakiś czas temu przeprowadzono badania o wysokości IQ poszczególnych narodów europejskich. Wygrali ex aequo Polacy i Niemcy. Najniższy: basen morza śródziemnego. Nie wiadomo dlaczego. Uczeni przypuszczają, ze to dlatego ze w pl i de je się od malego czerwone mieso, którego priony odżywiają ludzkie mózgi, powodując szybsze połączenie neuronów. To tylko teoria, nieudowodniona. Faktem jest, ze dzisiejsi wege, karmiący dzieci ciecierzyca, sami wcinali mięsko od małego. Teraz są tacy mądrzy- ciekawe jakie Brda ich dzieci.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX