1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ćwiczenia oddechowe - dla kogo, po co i jak wygląda prawidłowa technika

Ćwiczenia oddechowe są ważne dla dzieci - poprawiają wymowę i uczą koncentracji. Tak samo istotne są dla kobiet w ciąży, które lada chwila spodziewają się swojego potomka. Na czym polegają ćwiczenia oddechowe i jak powinno się je wykonywać?

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci - do czego są potrzebne?

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci są bardzo pomocne w przypadku prawidłowego rozwoju dziecka. Wydawać by się mogło, że skoro dziecko przychodzi na świat i samodzielnie oddycha, to potrafi to robić. W końcu oddychanie jest czynnością fizjologiczną niezbędną do życia i prawidłowego mówienia. Okazuje się jednak, że właściwa technika ma w tym przypadku olbrzymie znaczenie - nieprawidłowy oddech może niekorzystnie wpływać na wymowę.

Poza tym, ćwiczenia oddechowe uczą, jak lepiej kontrolować własne emocje, poprawiają koncentrację, zdolność skupienia uwagi, a to bezpośrednio przekłada się na stan psychiczny dziecka. Po wykonywaniu ćwiczeń dzieci czują się mniej napięte, są bardziej zrelaksowane, lepiej rozumieją swoje ciało. Najważniejszą korzyść  odkrywają w trakcie rozmów - w postaci ułatwionej komunikacji, likwidującej bariery powstałe z zaburzeń wymowy.

Ćwiczenia oddechowe dla dzieci w formie zabawy

Każdy wie, że najlepsza nauka to ta wykonywana za pomocą zabawy. Dlatego ćwiczenia oddechowe najlepiej rozpocząć od ćwiczeń łatwych, które dziecko potraktuje jako dobrą rozrywkę.

  • Balony

Dmuchanie balonów to proste, aczkolwiek bardzo dobre ćwiczenie oddechowe - szczególnie dla policzków i buzi. Balony można dmuchać na wiele okazji, lub nawet bez okazji. Choć w przypadku zabawy z dziećmi zawsze można znaleźć jakaś okazję do świętowania - na przykład urodziny ulubionego misia czy lalki.

  • Bańki mydlane

Puszczanie baniek mydlanych to jedno z popularniejszych ćwiczeń oddechowych. Do wykonywania takich ćwiczeń wystarczy kupić flakonik baniek i pokazać maluchowi, jak właściwie dmuchać w plastikowy otwór, by otoczyło go bogactwo baniek. Oczywiście zwracamy uwagę na sposób, w jaki dziecko oddycha - wdech powinien odbywać się nosem, a wydech ustami.

  • Ciemno - jasno

Dobra zabawa na wieczór, po zmroku. W pokoju musi być zgaszone światło. Rozstawiamy w pokoju kilka świec i zaczynamy zabawę w ciemno - jasno. Podczas zabawy dzieci mają za zadanie zdmuchnąć płomień - i wtedy robi się ciemno - przy tym ćwiczeniu bardzo ważna jest czujność rodzica i pilnowanie, aby dziecko się nie poparzyło w trakcie zabawy. To doskonałe ćwiczenie oddechowe, rekomendowane dla trochę starszych dzieci.

  • Naśladowanie głosów zwierząt

Jako ćwiczenie oddechowe świetnie sprawdzają się także wszelkie zabawy ortofoniczne, polegające na naśladowaniu głosów zwierząt. Dzieci chętnie będą naśladować miauczenie kota, szczekanie psa czy syczenie węża. Można również zabawić się w naśladowanie śmiechu innych ludzi: HA HA HA, HU HU HU, HE HE HE, HI HI HI.

  • Dmuchanie w wiatraczek

Wiatraczki można kupić na każdym jarmarku, festynie czy w sklepie dla dzieci. Kosztuje tak niewiele, a może przydać się do treningu oddechu. Zabawa nie jest specjalnie skomplikowana - wystarczy dmuchać w kolorowy, świecący wiatraczek. Najlepiej z różnym natężeniem.

  • Dmuchanie łódeczki

Ćwiczenia oddechowe można wykonywać również podczas kąpieli. Do zabawy potrzeba jedynie zabawkę wykonaną ze  styropianu lub np. ręcznie zrobioną papierową łódkę. Ćwiczymy dmuchając w zabawki, a one suną po powierzchni wody.

Ćwiczenia oddechowe w ciąży - do czego są potrzebne?

Ćwiczenia fizyczne nie są zabronione w czasie ciąży, a wręcz zalecane, choć nie każda kobieta czuje się na siłach, by je wykonywać. Niezależnie od tego, czy przyszła mama zdecyduje się podjąć aktywność fizyczną czy nie, powinna trenować właściwe oddychanie. Chociaż wydaje się to nieprawdopodobne, to samo oddychanie według wskazań jest już dobrym ćwiczeniem. Oczywiście, takie oddychanie musi spełniać określone warunki - jednym słowem najpierw trzeba nauczyć się, jak to robić.

Głębokie oddechy wprowadzają ciało w stan komfortu, relaksują, polepszają świadomość i umożliwiają wchłanianie tlenu w lepszy sposób, niż w czasie płytkich oddechów. Płytkie oddechy wykonuje większość społeczeństwa, bo nikt nie uczy w szkole prawidłowego oddychania.

Prawidłowe oddychanie - jak oddychać we właściwy sposób?

Na czym zatem polega prawidłowe oddychanie? Czy jest opracowana jakaś specjalna technika? Oto krótkie szkolenie: usiądź prosto, dłonie połóż na brzuchu i spróbuj poczuć, jak uwypukla się on, gdy nabierasz powietrza (wdechu dokonuj przez nos, wyjątkiem jest sytuacja, kiedy masz katar). Następnie poczuj, jak brzuch się zapada, gdy wypuszczasz powietrze (wydech wykonujemy przez usta).

Skup się na wykonywaniu prawidłowych oddechów, licząc od jednego do czterech podczas nabierania powietrza i od jednego do sześciu, podczas wypuszczania powietrza. Jak często wykonywać ćwiczenia oddechowe? Przyszła powinna trenować jak najwięcej, najlepiej codziennie, przeznaczając na "trening" kilka minut.

Więcej o: