1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Olej kokosowy - co warto nim wiedzieć? Czy jest zdrowy?

Olej kokosowy do niedawna był uważany za produkt o cudownych wręcz właściwościach - okrzyknięto go najzdrowszym olejem na świecie. Pojawiły się jednak głosy naukowców, które nieco studzą ten kokosowy entuzjazm. Jakie właściwości i zastosowanie ma olej kokosowy? Czym się różni olej kokosowy rafinowany od nierafinowanego? I czy faktycznie jest zdrowy?

Olej kokosowy jest olejem roślinnym, który otrzymuje się poprzez tłoczenie i rozgrzanie kopry, twardego miąższu orzechów palmy kokosowej (Cocos nucifera). Olej kokosowy znajduje szerokie zastosowanie tak w kuchni, jak i kosmetyce.

Olej kokosowy - właściwości

Olej kokosowy to przede wszystkim bogate źródło kwasów tłuszczowych. W jego skład wchodzą nasycone kwasy tłuszczowe: laurynowy, palimitynowy, kaprylowy, stearynowy. Pozostałe to kwasy nienasycone: oleinowy (należący do grupy omega-9) oraz linolowy (grupa omega-6). Olej kokosowy jest dobrym źródłem witamin (z grupy B, C i E) oraz składników mineralnych (magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku). Zawiera również antyoksydanty, sterole i skwalen.

Skład oleju kokosowego zależy od sposobu jego pozyskiwania. O ile bowiem olej kokosowy nierafinowany jest uznawany za bogate źródło wielu cennych składników, o tyle olej kokosowy rafinowany wzbudza wśród naukowców wiele kontrowersji.

Olej kokosowy - rafinowany i nierafinowany

Olej kokosowy można kupić w dwóch wersjach - jako olej kokosowy rafinowany i nierafinowany. Zasadniczą różnicą między nimi jest metoda pozyskiwania, a co a tym idzie także wygląd, smak i właściwości.

Najzdrowszym olejem kokosowym olej tłoczony na zimno, czyli nierafinowany. Ma przyjemny, kokosowy zapach i posmak, jest biały. Ma konsystencję stałą i wygląda jak smalec, za to gdy jest bardzo ciepło, staje się płynny. Olej kokosowy nierafinowany jest dość drogi - litr tłuszczu kosztuje kilkadziesiąt złotych. Ma też dość krótki termin przydatności do spożycia.

Olej kokosowy rafinowany jest pozbawiony swoich cennych właściwości, a także smaku i zapachu. Produkuje się go w wysokich temperaturach. Jest dużo tańszy, ma też dłuższy termin przydatności do spożycia.

Olej kokosowy - zastosowanie

Olej kokosowy można stosować w kuchni, dodawać do naleśników, ciast i deserów, ale i sałatek, choć niektórzy smarują nim także chleb. Raczej nie należy na nim smażyć, zaś gotować i piec - jak najbardziej.

Ponieważ olej kokosowy ma właściwości odżywcze i nawilżające, jest składnikiem wielu kosmetyków, takich jak balsamy do ciała czy włosów, pomadki do ust, olejki do masażu czy kąpieli, ale wykorzystuje się go również do wytwarzania domowych kosmetyków. To ciekawy dodatek do peelingów czy maseczek,  tak na twarz, jak i włosy. Co takiego ma w sobie olej kokosowy?

Kwasy tłuszczowe, które odżywiają, nawilżają i wygładzają skórę oraz włosy. Jest świetny do pielęgnacji cery suchej i odwodnionej, a także trądzikowej, z uwagi na obecność kwasu laurynowego, który ma silne działanie antybakteryjne, a także wirusobójcze i grzybobójcze. To idealny produkt do demakijażu.

Olej kokosowy na twarz sprawdzi się tak samo, jak stosowany na ciało. Chroni je przed słońcem, jest doskonały do pielęgnacji wysuszonych łokci czy popękanych ust. Dobrym pomysłem jest również olej kokosowy na włosy. Nie tylko sprawia, że stają się miękkie i lśniące, ale i pozbawione łupieżu. Olej kokosowy zawiera również związki, które wybielają zęby.

Czy olej kokosowy jest zdrowy?

Do niedawna olej kokosowy był uznawany za cudowny produkt, który sprawdza się zarówno w leczeniu chorób serca, jak i otyłości. Okrzyknięto go najzdrowszym olejem na świecie za sprawą obecności wyjątkowej grupy cząstek tłuszczu - trójglicerydów średniołańcuchowych (MCT).

Olejowi kokosowemu przypisuje się wiele zalet i właściwości. Mówi się, że nie tylko odżywia, ale i leczy próchnicę, łagodzi napady padaczkowe, pozwala pozbyć się nadwagi, ponieważ nie dość, że nie odkłada się w postaci tłuszczu, to i przyczynia się do spalania kalorii i produkcji energii. To dlatego był polecany do gotowania, smażenia, tak do użytku wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

Dziś naukowcy nieco tonują emocje konsumentów. Okazuje się, że regularne jedzenie oleju kokosowego, z powodu dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, nie jest wskazane. Niektórzy specjaliści wręcz uważają, że olej kokosowy w konsumpcji jest tak samo niezdrowy jak smalec, ponieważ zawarte w nim tłuszcze nienasycone mogą podnosić poziom "złego" cholesterolu, co sprzyja miażdżycy, zwiększa ryzyko chorób serca oraz udaru mózgu. I co teraz?

Wydaje się, że w kuchni nierafinowany olej kokosowy, używany na zimno i z umiarem, jest jak najbardziej wskazany. Na co więc uważać? Zarówno na spożywane ilości, jak i używanie go w postaci rafinowanej. Z kolei naukowcy są zgodni co do jednego - olej kokosowy, nierafinowany zwłaszcza, to świetny kosmetyk o uniwersalnych i cennych właściwościach, stąd wciąż warto go mieć w domu.

Więcej o: