1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Asertywność - czym jest i jak ją w sobie wypracować?

Asertywność jest niezwykle pożądaną cechą, która bardzo ułatwia życie i zdecydowanie wykracza poza umiejętność mówienia "nie", jak zdaje się ją postrzegać. Zachowanie asertywne oznacza korzystanie z osobistych praw bez naruszania praw innych. Zwykle jest umiejętnością nabytą, co oznacza, że istnieją skuteczne sposoby na to, by ją w sobie wypracować.

Asertywność - co to takiego?

Asertywność to rodzaj kompetencji społecznej. W psychologii oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania, myśli, uczuć i poglądów, z zachowaniem własnych granic, przy jednoczesnym poszanowaniu granic innych ludzi. To także umiejętność odmawiania. Asertywność przeciwstawia się dwóm innym skrajnym zachowaniom - agresji oraz uległości i jest - obok empatii - podstawową umiejętnością wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej. Postawa asertywna jest złotym środkiem, ponieważ zachowania asertywne są optymalne i najbardziej konstruktywne.

W sytuacjach konfliktowych asertywność pozwala osiągnąć kompromis, dąży do porozumienia, które uwzględnia obie strony: ich zdania, potrzeby, emocje, pragnienia. Prowadzi do rozwiązania, które nie rani, nie wymaga poświęcenia własnej godności i rezygnacji z uznanych wartości. Asertywność oznacza zdolność komunikowania się z ludźmi przy zachowaniu własnej odrębności i bez narzucania swojego zdania.

Choć zarówno termin "asertywność", jak i problematyka z nią związana znajdują się w centrum zainteresowań specjalistów od niedawna, nie jest to kwestia nowa. Inicjatorem tematyki asertywności jest Andrewa Saltera, który w 1949 roku wydał pierwszą publikację na ten temat.

Asertywność - jaka jest osoba asertywna?

Osoba asertywna jest autentyczna, empatyczna, elastyczna i stanowcza, szczera i wrażliwa, a także świadoma siebie - swoich zalet i wad. Ma wysokie poczucie własnej wartości. W życiu codziennym asertywność polega na umiejętności odmawiania, wyrażania opinii oraz emocji tak pozytywnych, jak i negatywnych, jak również życzeń oraz potrzeb.

Osoba asertywna potrafi zwrócić się o pomoc i przysługę do innych ludzi, ale odmawia spełnienia niestosownych próśb i żądań. Nie zgadza się na zachowania agresywne i poniżające, potrafi powiedzieć "stop" i "nie". Respektuje prawa innych, ale postępuje w zgodzie ze sobą. Nie łamie własnych praw lub zasad i nie zapomina o wyznawanych wartościach.

Osoba wykazująca się asertywnością jest zdolna do przyjmowania krytyki, ocen i pochwał. Ma wysoką samoocenę - adekwatną do rzeczywistości, niezależną od akceptacji bądź braku sympatii ze strony innych. Komunikuje odważnie własne przekonania i opinie, nawet w sytuacjach narażenia się na krytykę większości grupy. Stawia sobie realistyczne cele i dąży do nich, pokonując przeszkody, zawsze szanując innych.

Czego nie robi osoba asertywna? Nie boi się odrzucenia ani negatywnej oceny. Nie jest uległa, ale i nie rani innych - szanuje ludzi, ich uczucia i zdanie. Potrafi kontrolować swoje emocje, nie ulega emocjonalnym naciskom i nie poddaje się manipulacjom czy konformizmowi.

Jak stać się asertywnym? Trening asertywności

Asertywności można się nauczyć na wiele sposobów. Pomocna jest zarówno literatura fachowa, jak i treść stron w internecie, które prowadzą profesjonaliści. Pomocne mogą okazać się kursy, warsztaty i spotkania z couchem, psychoterapeutą lub psychologiem.

Dobrą szkołą jest też życie, ponieważ tak naprawdę asertywności uczymy się przez cały czas, od urodzenia, na drodze konfrontacji z różnymi ludźmi i sytuacjami społecznymi. Można ją również trenować w codziennych sytuacjach. Warto zacząć od małych kroków. Wystarczy, że:

  • jeśli usłyszysz komplement, nie będziesz się zwyczajowo krygować, a odpowiesz "dziękuję",
  • na słowa krytyki nie zareagujesz atakiem bądź obrażaniem się,
  • gdy spotka cię coś niesprawiedliwego, odważnie wyrazisz swoje zdanie,
  • kiedy ktoś źle zrozumie twoje słowa, przez co się obrazi, spokojnie wyjaśnisz, co miałeś na myśli, ale nie będziesz się tłumaczyć i usprawiedliwiać w nieskończoność,
  • kiedy ktoś ma inne zdanie, rzeczowo przedstawisz swój punkt widzenia, ale nie będziesz wchodzić w niepotrzebne dyskusje,
  • jeśli rozmowa przeistoczyła się w atak, zachowasz spokój,
  • jeśli nie możesz lub nie chcesz spełnić czyjejś prośby, odmówisz bez poczucia winy.

Zdecydowanie warto pochylić się nad kwestią asertywności i nad sobą popracować, zwłaszcza że osoby, które potrafią być asertywne, są bardziej zadowolone z siebie, budują zadowalające relacje z ludźmi, są bardziej szczęśliwe i cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym.

Więcej o: