Państwa miasta - zasady gry, podział na kategorie i liczenie punktów

Państwa miasta, inteligencja to towarzyska gra, który od lat łączy pokolenia. Nie wymaga wielu akcesoriów i można zagrać w nią wszędzie. Proste zasady, a tak wiele dobrej zabawy.
Zobacz wideo

Państwa miasta - co to za gra?

Państwa miasta to towarzyska gra, którą dorośli w każdym niemal wieku pamiętają ze swojego dzieciństwa. To gra, która jednoczy małych i dużych, starszych i młodszych. Nie ma skomplikowanych zasad, a liczba graczy waha się od dwóch do nawet kilkunastu. Nie wymaga również planszy ani pionków - do gry wystarczy jedynie karta papieru i długopis lub ołówek, co jest dużą zaletą tej gry. Dzięki temu można grać w nią w niemal każdych warunkach - w domu, ogrodzie, w autokarze, na plaży czy w samochodzie.
Czy istnieje jakiś przedział wiekowy dla uczestników gry? Górnej granicy właściwie nie ma, a młody gracz powinien znać alfabet i mieć jako taki zasób słów. A jeśli nie poznał jeszcze wielu słów i ciężko będzie mu wypełnić tabelkę, to gra stwarza świetną okazję, by ten zasób rozszerzyć. Gra ma walory edukacyjne.

Państwa miasta - niezbędne rekwizyty

Mając już kartkę i coś do pisania, każdy z graczy powinien narysować sobie tabelkę i podzielić ją na kolumny. W kolumny należy wpisać poszczególne kategorie, które można ustalić według potrzeb uczestników. Możemy wpisać np.: państwo, miasto, zwierzę, roślina, rzecz, imię, dyscyplina sportu, kolor, zawód, znana postać i tytuł filmu.

Państwa miasta - zasady gry

  • Losowanie litery rozpoczynającej grę

Grę rozpoczyna się w momencie, gdy jeden z uczestników recytuje w myślach alfabet. Moment, w którym zaczyna mówić alfabet musi być wyraźnie przez niego zaznaczony - najczęściej oznacza start literami wypowiadanymi na głos - XYZ. W czasie, gdy jedna osoba recytuje alfabet, inna, wcześniej wybrana i ustalona z resztą graczy, przerywa w dowolnym momencie mówiąc: STOP. Słowo stop zatrzymuje alfabet na konkretnej literze i od niej zaczyna się zabawa. Jeśli uczestnikowi recytującemu alfabet nie przerwie drugi gracz, a w między czasie wymówi cały alfabet, zaczyna go w myślach recytować od początku - do momentu, aż nie padnie słowo stop. Alfabet powinien być wymawiany bez takich liter jak: Ą, Ę, Ń, Ó, Q, V, X, Y (ciężko jest znaleźć miasto, państwo czy rzecz na literę Ą itp.).

  • Uzupełnianie kolumn w tabelce

Wybór litery rozpoczynającej grę stanowi sygnał dla pozostałych graczy, że zaczynamy zabawę - przed graczami najlepsza część zabawy, czyli uzupełnianie tabelki. Każdy z uczestników wpisuje teraz w ustalone pola w kolumnach słowa zaczynające się na wybraną w losowaniu literę. Słowa muszą spełniać dwa podstawowe warunki. Po pierwsze, słowo powinno pasować do ustalonej kategorii, po drugie, nie może być ono zbyt ogólne. Chodzi o to, by do kategorii zwierzę nie został wpisany np. dinozaur, jeśli mamy literę "d", gdyż jest to sformułowanie zbyt ogólne.

  • Ile czasu gracze mają na uzupełnienie tabelki?

Czas, który uczestnicy gry mają na wypełnienie tabelki z ustalonymi kryteriami, nie jest z góry ustalony. Jest on najczęściej zależny od innych graczy - czas kończy się w momencie zakończenia uzupełniania tabelki przed pierwszego gracza. Wtedy informuje on resztę uczestników, że już zakończył wpisywanie i pozostali mają jeszcze od tego momentu jakiś krótki czas (ustalony wcześniej - może to być 30 sekund lub jedna minuta). W tym celu przyda się zegarek z sekundnikiem. Jeszcze lepsza byłaby do tego celu klepsydra odmierzająca czas, aby każdy miał ją w zasięgu wzroku.

  • Liczenie punktów

Liczenie punktów odbywa się po upływie wyznaczonego czasu na uzupełnienie kolumn. W tym momencie każdy z graczy po kolei odczytuje słowa, które dopasował do poszczególnych kategorii. Są dwa sposoby na liczenie punktów - tzw. prostszy i bardziej skomplikowany. Prosty system liczenia przewiduje przyznanie dwóch punktów za napisanie spełniającego warunki słowa, którego nikt z pozostałych graczy nie uwzględnił. Zaś jeden punkt  należy się uczestnikowi, który wpisał to samo słowo w daną kolumnę, co inny gracz. Jeśli nie wpisał żadnego słowa w kolumnę, nie otrzymuje punktu.

Drugi system liczenia, ten bardziej skomplikowany, oferuje 15 punktów za wymyślenie słowa w kategorii, w której nikt inny nic nie potrafił wpisać, po 10 punktów za wpisanie w tabelkę słowa, które się nie powtarza wśród innych graczy (ale nie jest jedyną osobą, która w ogóle wpisała poprawne słowo). 5 punktów należy się osobie, która ma to samo słowo co inny gracz. Jeśli gracz nie wpisał poprawnego wyrazu lub w ogóle nic nie napisał, otrzymuje zero punktów, a tym samym pozostałym uczestnikom przyznaje się dodatkowe pięć punktów (nie dotyczy to gracza, który ma 15 punktów).

  • Kiedy kończy się gra?

W "Państwa miasta" można grać tak długo, jak się chce. To kolejny plus tej gry. Najlepiej jednak, by w danym "rozdaniu" nie powtarzała się litera, a jeśli już tak wypadnie, lepiej ponownie rozpocząć losowanie litery. Jeśli gracze postanawiają zakończyć już grę, to liczą zebrane punkty i wygra ten, kto zdobył ich najwięcej. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.