1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Przedawkowanie witaminy D - czy jest to możliwe?

Przedawkowanie witaminy D dotyczy nie tylko osób na nią nadwrażliwych. Zwykle jest to konsekwencja dostarczenia jej organizmowi w nadmiarze, w postaci preparatów witaminowo-mineralnych. W jakich okolicznościach może dość do przedawkowania witaminy D? Jakie są tego skutki?

Przedawkowanie witaminy D

Witamina D jest bardzo ważna dla funkcjonowania człowieka. Pełni wiele ważnych funkcji, dlatego zarówno jej niedobór, jak i nadmiar, są niepożądane i mogą być szkodliwe.

Witamina D uczestniczy w procesie formowania i mineralizacji układu kostnego, usprawnia układ krwionośny, reguluje ciśnienie krwi i metabolizm, spowalnia rozwój nowotworów. Witamina D to substancja rozpuszczalna w tłuszczach. Magazynowana jest w wątrobie.

Witaminę D można dostarczać organizmowi na trzy sposoby:

  • na skutek kontaktu z promieniami słonecznymi. Choć synteza witaminy D przez skórę może pokryć nawet 90 procent dziennego zapotrzebowania, w Polsce istnieje z tym problem. Aby uzyskać zamierzony efekt, należałoby spędzać na słońcu 20 minut dziennie, odsłaniając przy tym 3/4 ciała;
  • z pożywieniem. To także kwestia problematyczna, ponieważ witamina D znajduje się nielicznych tłustych rybach, żółtkach jaj i mleku. By pozyskać ją w odpowiedniej ilości i utrzymać jej optymalny poziom, trzeba byłoby jeść je codziennie, w dużych ilościach;
  • poprzez suplementację. To prosty sposób, jednak warto w tym zakresie zachować ostrożność. Warto współpracować z lekarzem i farmaceutą, zdecydować się na lek, nie na suplement diety i zażywać go w zalecanych przez specjalistę dawkach, po wykonaniu badań. O suplementacji należy pamiętać w okresie jesienno-zimowym.

Czy można przedawkować witaminę D?

Witaminę D można przedawkować. Nie wynika to z diety czy przesadnej ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Groźna w tym kontekście może okazać się zawyżona suplementacja.

Do przedawkowania witaminy D może dojść wówczas, gdy organizmowi zostaje dostarczana większa jej ilość, niż zalecana dzienna dawka, czyli gdy organizm otrzymuje cztery razy większą dawkę od zalecanej przez dłuższy czas. To dlatego należy przestrzegać zaleceń lekarzy.

Kiedy może dojść do przedawkowania witaminy D?

Do przedawkowania witaminy D może dojść w sytuacji:

  • gdy zażywana jest zbyt duża dawka witaminy D przez długi czas,
  • w wyniku stosowania równocześnie witaminy D i multiwitaminowych suplementów diety, które ją zawierają,
  • gdy wraz z suplementacją spożywane są pokarmy nią wzbogacone (mleko witaminizowane, margaryny, płatki śniadaniowe). Warto na to zwrócić uwagę zwłaszcza w przypadku niemowląt i małych dzieci, które karmione są mlekiem modyfikowanym,
  • w przypadku nadwrażliwości na nią.

Zapotrzebowanie na witaminę D

Zapotrzebowanie na witaminę D zależy od wieku, płci oraz stanu zdrowia. Zalecane dzienne spożycie:

  • noworodki i donoszone niemowlęta - suplementacja od pierwszych dni życia do 6. miesiąca życia niezależnie od sposobu karmienia - 400 j.m./dobę. Dla dzieci urodzonych przed czasem dawkę ustala lekarz,
  • niemowlęta między 6. a 12. miesiącem życia 400-600 j.m. na dobę, w zależności od dziennej dawki witaminy D przyjmowanej z mlekiem modyfikowanym,
  • dzieci (1-10 lat), 600-1000 jm/dzień, w zależności od masy ciała i spożycia witaminy D,
  • młodzież i dorośli - 800-2000 jm/dobę, w zależności od masy ciała i spożycia witaminy,
  • kobiety w ciąży i karmiące - zaleca się rutynowe badania poziomu witaminy D przed ciążą oraz w okresie jej trwania. Jeśli nie jest to możliwe, zaleca się stosowanie witaminy D w dawce 2000 jm/dobę.

Objawy przedawkowania witaminy D

Ponieważ z pozyskiwaniem witaminy D w sposób naturalny istnieje pewien problem, według danych epidemiologicznych około 90% populacji ma niedobory witaminy D. Niestety nie tylko o niedobory witaminy D jest nietrudno. Mając na uwadze, że optymalne stężenie witaminy D > 30-50 ng/ml, zarówno jej wysokie stężenia> 50-100 ng/ml, jak i stężenie toksyczne > 100 ng/ml, są niepokojące i wymagają kontaktu z lekarzem. Standardowym badaniem poziomu witaminy D jest oznaczenie jej w surowicy krwi.

Nadmiar witaminy D w organizmie może być toksyczny i groźny, ponieważ prowadzi do zatrucia organizmu. Szczególnie niebezpieczne jest przedawkowanie witaminy D u niemowląt (zagrożenie krzywicą) i kobiet w ciąży (może powodować deformacje i choroby kości u noworodka).

Skutki przedawkowania i nadmiaru witaminy D to:

  • brak apetytu,
  • wzmożone pragnienie i nadmierne pocenie się,
  • wielomocz,
  • kamica nerkowa,
  • zapalenie pęcherza żółciowego,
  • zaburzenia w pracy serca,
  • zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego,
  • choroby nerek,
  • zaparcia, nudności,
  • ból głowy,
  • powiększenie wątroby i śledziony,
  • nadpobudliwość,
  • drgawki.

Przedawkowanie witaminy D wiąże się powstawaniem szkodliwych nadtlenków oraz odkładaniem wapnia w tkankach. Większość znaczących efektów ubocznych związanych z toksycznością witaminy D wynika z hiperkalcemii, czyli nadmiarem wapnia w organizmie.

Więcej o: