Bliźnięta z prawie identycznym DNA - jednojajowe, ale różnej płci. To drugi znany przypadek w historii

W 2014 roku w Australii urodziły się bliźnięta, których DNA jest niemal identyczne. Najprawdopodobniej dwa plemniki zapłodniły komórkę jajową w tym samym czasie.
Zobacz wideo

Bliźnięta, których DNA jest niemal identyczne, to brat i siostra, którzy przyszli na świat w Australii, w 2014 roku. O tym, że będą wyjątkowi, ich rodzice dowiedzieli się podczas "zwyczajnego" badania prenatalnego.

Podczas rutynowego USG wykonywanego w szóstym tygodniu ciąży okazało się, że para spodziewa się identycznych bliźniąt - badanie uwidoczniło jedno łożysko i dwa worki owodniowe. To nic nadzwyczajnego, jednojajowych bliźniąt przychodzi na świat całkiem sporo. Niespotykaną rzecz wykryło USG przeprowadzone w 14 tygodniu ciąży. Okazało się, że bliźnięta to chłopiec i dziewczynka, co dotychczas wydawało się niemożliwe w przypadku bliźniąt monozygotycznych.

Identyczne bliźnięta, ale o innej płci

Bliźnięta jednojajowe najczęściej przychodzą na świat po tym, jak zapłodniona przez plemnik komórka dzieli się na dwie części. Mają one taki sam materiał genetyczny i - co ważne - są tej samej płci.

Rodzeństwo z Australii to nie pierwszy znany przypadek bliźniąt jednojajowych różnej płci. W marcu 2007 roku o podobnej parze dzieci pisał m.in. magazyn "Nature". Zdaniem cytowanej przez czasopismo ekspertki, genetyczki Vivienne Souter z Banner - Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Phoenix (Arizona), takie przypadki są jednak "ekstremalnie rzadkie".

Jak to możliwe?

Jest prawdopodobne, że jajo matki zostało zapłodnione jednocześnie przez dwa plemniki ojca, przed podziałem - mówi Nicholas Fisk, specjalista ds. medycyny płodowej, który cztery lata temu opiekował się wyjątkową rodziną w Royal Brisbane and Women's Hospital.

Wyjaśnienie, o którym mówi Fisk, jest preferowane przez naukowców. Uważają oni, że trzy zestawy chromosomów (z komórki jajowej i dwóch plemników) zostały podzielone na dwójkę bliźniąt - na to rozwiązanie wskazuje badanie genetyczne, które zostało wykonane jeszcze w czasie ciąży (materiał pobrano z płynu owodniowego). Kod genetyczny bliźniąt jest identyczny z kodem matki, ale tylko w 78 proc. zgodny z kodem ojca

Dotychczas uważano, że drugi embrion, powstały w ten sposób, nie ma szans na przeżycie. Inną możliwością jest to, że gotowy kod genetyczny mógł być w komórce jajowej już przed zapłodnieniem, a później nie podzielił się do końca.

Ciąża bliźniacza: bliźnięta jednojajowe i dwujajowe

O ciąży bliźniaczej mówimy, gdy w macicy w tym samym czasie rozwijają się dwa płody. Bliźnięta mogą być jednojajowe (bliźnięta monozygotyczne) lub dwujajowe (bliźnięta dizygotyczne). W pierwszym przypadku mówimy o podziale jednej komórki jajowej zapłodnionej przez jeden plemnik. W przypadku bliźniąt dwujajowych, w tym samym czasie przez dwa plemniki zostają zapłodnione dwie komórki jajowe.

Przypadek rodzeństwa z Australii pokazuje, że proces zapłodnienia wciąż ma przed nami wiele tajemnic. Okazuje się, że bliźnięta jednojajowe nie tylko nie muszą być tej samej płci, ale i jedna komórka jajowa może być zapłodniona przez więcej niż jeden plemnik.

Źródło: ScienceAlert || The New England Journal of Medicine