1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Muzyka relaksacyjna - rodzaje, kiedy słuchać, co daje

Słuchanie muzyki relaksacyjnej to dla wielu osób doskonała metoda na odprężenie się po ciężkim dniu, złapanie oddechu w stresujących sytuacjach czy po prostu odpoczynek. Dlaczego muzyka działa odprężająco, jaką muzykę wybrać i co zrobić, gdy słuchanie muzyki relaksacyjnej nie przynosi oczekiwanych efektów?

Specjalnie dobrana muzyka może być użyta podczas medytacji, można ją wykorzystać w ćwiczeniach samodoskonalenia, a niektórzy posługują się muzyką w celach leczniczych. Wiele osób słucha spokojnej muzyki podczas pracy lub czytania, ponieważ może ona wpływać pozytywnie na skupienie i koncentrację. Muzyka działa kojąco, pomaga w rozluźnieniu napięcia psychicznego i fizycznego, a także poprawia samopoczucie, a w efekcie wpływa pozytywnie na zdrowie.

Zafunduj sobie odrobinę relaksu. Przygotuj odżywczą maskę do kąpieli i ciesz się nieziemsko gładką skórą

Jak muzyka oddziałuje na nastrój?

Jak wiadomo, muzyka ma moc oddziaływania na nastrój - może działać nie tylko uspokajająco, ale również pobudzająco czy irytująco. Jeśli muzyka nie trafia w czyjś gust, jest zbyt szybka lub zbyt głośna - wywołuje zmęczenie i zdenerwowanie. Energiczna muzyka działa za to pobudzająco, dodaje chęci do działania i poprawia humor. Wystarczy rano posłuchać swojej ulubionej radosnej piosenki, a dzień od razu staje się lepszy i wstanie z łóżka nie jest tak dotkliwe. Spokojna muzyka może działać odprężająco, uspokajać umysł, a nawet działać motywująco i zachęcać do działania. W jaki sposób działają na nas różne rodzaje muzyki?

  1. Muzyka klasyczna: udowodniono, że słuchanie muzyki klasycznej wpływa korzystnie na koncentrację. Tego rodzaju muzyki powinny słuchać osoby uczące się, ponieważ stymuluje ona mózg do wytężonej pracy.
  2. Muzyka aktywizująca: wesoła, rytmiczna muzyka, taka jak hip hop, muzyka latynoamerykańska, taneczna czy rock and roll wspomagają rehabilitację, zwłaszcza u osób, które przebyły udar. Poza tym, muzyka tego typu zwiększa produkcję endorfin w organizmie, przez co poprawia nastrój i zachęca do działania. Ten rodzaj muzyki podnosi ciśnienie krwi, zwiększa napięcie mięśni i dodaje energii, dlatego jej słuchanie nie jest wskazane przed snem.
  3. Muzyka na odreagowanie: muzyka taka jak punk, techno oraz heavy metal pozwala dać upust energii i uwolnić się od złych emocji, a przede wszystkim działa pobudzająco. To taka muzyka, przy której trudno powstrzymać się przed tańczeniem, a przynajmniej kołysaniem albo tupaniem nogą. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt długie słuchanie takiej muzyki, zwłaszcza głośnej, znacząco podnosi ciśnienie, przyspiesza oddech i może działać irytująco. Głośnej muzyki na odreagowanie nie należy słuchać zbyt długo, a także w sytuacjach, w których wymagane jest skupienie i koncentracja. Takie melodie spowalniają pracę umysłu, dlatego nie należy słuchać ich na przykład w samochodzie.
  4. Spokojna muzyka relaksacyjna: taką muzykę można często usłyszeć w gabinetach kosmetycznych czy lekarskich, ponieważ wpływa ona na zmniejszenie bólu, a także sprawia, że czujemy się bardziej bezpieczni i zadowoleni. Udowodniono, że spokojna muzyka wyrównuje pracę serca, wpływa na obniżenie ciśnienia, a nawet łagodzi alergię, katar, ból gardła czy dolegliwości neurologiczne. Jest to spowodowane tym, że w stanie relaksu układ immunologiczny jest pobudzony do działania i funkcjonuje lepiej niż w stresie. Muzyka relaksacyjna wpływa również na zmniejszenie apetytu, poprawę trawienia oraz zmniejszenie produkcji hormonów stresu.

Kiedy warto słuchać muzyki relaksacyjnej?

Relaksująca muzyka pomaga uspokoić myśli, pozbyć się złych emocji i oderwać się na chwilę od codziennych problemów. Taka muzyka jest doskonała w stanach przemęczenia i przeciążenia umysłu. Uspokajających nut warto słuchać zwłaszcza przed snem, gdyż relaks przed położeniem się wpływa doskonale na jakość odpoczynku. Zaleca się ich słuchanie również w stresowych sytuacjach, w celu obniżenia ciśnienia i zmniejszenia napięcia.

Co, jeśli muzyka relaksacyjna nie działa?

Muzyka relaksacyjna nie jest dla każdego i nie każda osoba przy jej słuchaniu może się odprężyć i odpocząć. Alternatywą dla muzyki relaksacyjnej są po prostu ulubione piosenki, które poprawiają nastrój, dodają energii albo działają uspokajająco. Oprócz relaksującej muzyki na chwile odpoczynku polecane jest słuchanie nagrań z odgłosami lasu, zwierząt albo szumu morza czy drzew. Odgłosy natury pomagają odciąć się od kłopotów i uwolnić głowę od złych myśli. Najlepiej połączyć słuchanie takich nagrań z wizualizacją, czyli wyobrazić sobie na przykład spacer brzegiem morza lub po plaży. Trzeba pamiętać, że odgłosy ptaków czy szumu nie działają relaksująco na każdego. Niektóre osoby nie lubią takiej formy relaksu i nie warto się do niej zmuszać, ponieważ słuchanie takich nagrań na siłę może wywoływać stres i rozdrażniać.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: