1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Migrena - objawy, przyczyny i postępowanie w przypadku napadu bólu

Migrena to silny ból głowy, pojawiający się bez jednoznacznej przyczyny i utrudniający wykonywanie podstawowych czynności? Co może ją powodować i co robić w przypadku wystąpienia objawów?

Migrena - czym się charakteryzuje?

Z terminem "migrena" spotykamy się od dawnych czasów. Migreny miewają kobiety, mężczyźni, osoby młode i starsze, zdrowe i schorowane. Niezależnie od wieku czy płci, migreny są tak samo uciążliwe i trudne do wytrzymania. Migrena charakteryzuje się silnym, napadowym występowaniem bólu głowy, którym mogą towarzyszyć inne objawy neurologiczne. Zazwyczaj ból pojawia się w jednej połowie głowy i stopniowo się nasila, doprowadzając chorego do stanu, w którym bardzo trudno jest normalnie funkcjonować.

Migrena - kogo dotyka i jak często?

Migrena traktuje wszystkich tak samo - nie robi wyjątków. Według statystyk zdecydowanie częściej narażone są na nią osoby przed 40 rokiem życia; w tym czasie najczęściej pojawia się pierwszy atak bólu. Choć dotyka zarówno mężczyzn, jak i kobiet, to niemal w 80 procentach przypadków dotyka właśnie płeć piękną.

Napady migrenowe nie występują regularnie i systematycznie - najczęściej mówi się o 1-3 ataków w ciągu miesiąca, gdzie każdy napad migreny trwa kilka lub kilkanaście godzin (od 4 do 72 h).

6 najczęstszych przyczyn bólu głowy

Migrena z aurą i bez aury

Migrena występuje w dwóch wersjach: z aurą (w około 20% przypadków) a także bez aury (w 80 % przypadków). Czym te odmiany różnią się od siebie? Bólem migrenowym z aurą określa się taki napad bólu, przed którym pojawiają się różne objawy zwiastujące. Wśród nich wymienia się:

  • zaburzenia widzenia - najczęściej mroczki przed oczami, migające, jasne plamy lub linie, niekiedy zamazanie lub zniekształcenie obrazu. Czasami widoczna jest opadnięta powieka.
  • problemy z czuciem - mrowienie i drętwienie twarzy lub w kończynach,
  • zaburzenia o podłożu ruchowym - kłopoty z utrzymaniem równowagi, zawroty głowy, trudności w mówieniu.
  • wymioty, nudności.

Wyżej wymienione objawy zwiastujące mogą trwać od kilku do kilkunastu minut. Najczęściej znikają samoistnie po godzinie, choć zdarzają się pacjenci, twierdzący, że nieprzyjemne dolegliwości trwały nawet 24 godziny.

Drugi rodzaj bólu - bez aury - to napad migrenowy, który pojawia się nagle, gwałtownie, bez żadnych ostrzeżeń.

Migrena - przyczyny

O ile o objawach migreny mówi się często, bardzo rzadko wspomina się o jej przyczynach. Jest to związane z trudnościami we wskazaniu jednoznacznej przyczyny występowania migreny. Wśród czynników, które mogą skutkować pojawieniem się migreny, znajdują się:

  • geny; jeśli któryś z rodziców miewa dolegliwości tego typu, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że również dziecko będzie na nie narażone,
  • choroby o charakterze naczyniowym, podczas których dochodzi do gwałtownego kurczenia się, a następnie rozkurczania naczyń krwionośnych,
  • zaburzenia w produkowaniu serotoniny,
  • choroby o charakterze neurologicznym, które powodują podrażnianie opon mózgowych.

Napad bólu migrenowego - jak postępować?

Osoby, u których atak bólu poprzedza aura mogą się w pewnym sensie do niego przygotować. Wiedząc, że dokuczają im objawy typowe dla pojawienia się w najbliższym czasie napadu, mogą zrezygnować z pewnych działań (np. planowanych rozrywek), na rzecz pozostania w domu. Gorzej mają Ci, których ból dopada nagle. Prawdą jest jednak, że w obu przypadkach chory stara się podjąć próbę zwalczenia bólu, ponieważ bardzo trudno z nim normalnie funkcjonować. Oto kilka sposobów radzenia sobie z silnym atakiem:

  1. Zażycie tabletki przeciwbólowej - na początku jednej, dopiero po upływie 3 godzin, gdy ból nie ustąpi można przyjąć kolejną. Należy uważać, by nie nadużywać tabletek przeciwbólowych, gdyż w dużej ilości są szkodliwe dla organizmu.
  2. W niektórych sytuacjach pomaga wypicie filiżanki czarnej kawy - ale tylko jeśli u chorego kofeina nie nasila bólu (bo tak też się zdarza),
  3. Uciskanie miejsca bólu - szczególnie, jeśli bólowi towarzyszy pulsowanie,
  4. Stosowanie zimnych okładów w miejscu bólu.

Napady migrenowe - jak im zapobiegać?

Leczenie napadów migrenowych nie jest łatwe. Można jednak wprowadzić w swoje życie kilka elementów i zmian, które przyczynią się do zminimalizowania napadów migreny. Profilaktyka powinna opierać się na:

  • prowadzeniu regularnego trybu życia; zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości snu, aktywności i odpoczynku, unikanie stresu,
  • regularnym spożywaniu posiłków, dbając o odpowiednio zbilansowaną dietę - zaleca się, by wyeliminować z codziennego menu produkty, które mogą przyczyniać się do powstawania bólu. Są to m.in.: orzechy, sery pleśniowe, mleko, tłuste jogurty, kakao, czekolada, jajka, owoce cytrusowe.
  • ograniczeniu ilości wypijanej kawy oraz mocnej herbaty,
  • unikaniu dusznych, gorących pomieszczeń (dobrze jest często wietrzyć mieszkanie),
  • regularnej aktywności fizycznej, o umiarkowanym nasileniu. Należy unikać zbyt intensywnego wysiłku, sportów ekstremalnych, czy wyczerpujących treningów fizycznych,
  • zmianie podejścia do kąpieli; długie kąpiele w wannie pełnej gorącej wody zamień na szybki, chłodny, prysznic,
  • ograniczeniu używek; zarówno spożywania alkoholu, jak i palenia papierosów,
  • unikaniu jedzenia bardzo tłustych potraw, szczególnie wieczorem i przed snem,
  • utrzymywaniu poprawnej postawy ciała, chodząc i siedząc we właściwej pozycji, nie pochylania głowy do przodu,
  • przebywaniu w umiarkowanej ciszy - zarówno hałas, jak i natężenie różnych bodźców zewnętrznych  (np. radio, telewizja, pulsujące światło, a nawet zbyt intensywny zapach) może powodować pojawienie się bólu,
  • dbaniu o odpowiednią ilość snu w ciągu doby, najlepiej aby sen nocny trwał zawsze tyle samo godzin (zbyt długi sen może okazać się zgubny); ważne, by zasypiać i budzić się o stałej porze,
  • robieniu krótkich, regeneracyjnych przerw, rozluźnienie mięśni podczas intensywnej pracy.
Więcej o: