Nie wzywaj rodziców na dywanik. Relacja nauczyciel-rodzic. Jak ją układać, aby pomóc dziecku? [PORADNIK]

Konstruktywna rozmowa dorosłych może rozwiązać problemy ucznia i przynieść wiele dobrego. Często konflikty i nieporozumienia w relacji nauczyciel-rodzic wynikają z nieumiejętnego prowadzenia dialogu, a nie ze złej woli. Dlatego do spotkania warto się przygotować.

Rozmowa z nauczycielem o własnym dziecku nie zawsze jest łatwa, dlatego warto się do niej przygotować. Po to, aby uniknąć stresu i aby spotkanie z nauczycielem było spokojną wymianą zdań na temat postępów lub trudności dziecka w szkole.

Zobacz wideo

Jak rozmawiać z nauczycielem

  • Załóż dobrą intencję nauczyciela. Może coś poszło nie tak, ale on z pewnością działał w dobrej wierze.
  • Umów się z nauczycielem na rozmowę. Nie próbuj załatwiać czegokolwiek w biegu, w szatni, przed lekcją, w czasie szkolnej wycieczki. Nauczyciel przede wszystkim jest odpowiedzialny za dzieci. Jeśli mówisz do niego pod drzwiami klasy, do której wchodzą uczniowie, on cię nie powinien w ogóle słuchać – jego uwaga jest skupiona na podopiecznych.
  • Jeśli chcesz wyjaśnić konfliktową sytuację, przy której cię nie było, załóż, że nie wiesz wszystkiego. Owszem, masz zaufanie do swojego dziecka, które opowiedziało ci o czymś trudnym – to dobrze, że stajesz po jego stronie. Ale ono ma 6, 7, 8 lat i dopiero rozwija się emocjonalnie i społecznie. Mogło czegoś nie zrozumieć lub przekazać jedynie swój punkt widzenia.
  • Przed rozmową pomyśl o tym, co chcesz uzyskać. Czy bardziej zależy ci na zgłoszeniu problemu, na poznaniu opinii nauczyciela, na konkretnym rozwiązaniu. Jeśli określisz sobie, o co ci dokładnie chodzi, łatwiej będzie ci rozmawiać i jest większa szansa, że na koniec rozmowy poczujesz, że dostałeś to, czego potrzebowałeś.
  • Rozmowę zacznij od wyjaśnienia, z czym przychodzisz. Staraj się przedstawić sytuację jako opis, a nie oskarżenie. Unikaj słów, które zawierają w sobie dużo emocji, opinie i groźby. Inaczej brzmi: „Dowiedziałem się, że doszło do bójki między moim synem a Stasiem. Od syna wiem, że Staś go popchnął i chciał mu zabrać piórnik. Czy widziała pani tę sytuację?”, a inaczej „Stasiek znowu napadł moje dziecko. Ja tego tak nie zostawię, to jest agresywny chłopak, a pani nic z tym nie robi”.
  • Szanuj czas nauczyciela. Praca w szkole to nie tylko prowadzenie lekcji, ale cała masa dodatkowych obowiązków: wypełnianie dokumentów, zastępstwa, przygotowanie do lekcji, wycieczek i projektów, szkolenia i kursy.

Jak rozmawiać z rodzicem

  • Załóż dobrą intencję rodzica. Może jest wzburzony, może ma nierealne oczekiwania, ale przede wszystkim zależy mu na dobru dziecka.
  • Pamiętaj, że pretensje, agresja to często oznaka bezradności i lęku. Rodzice często są sfrustrowani, zagubieni. Dużo łatwiej będzie wam rozwiązać problem, gdy okażesz zaniepokojonemu rodzicowi szacunek i zrozumienie. Np.: "Widzę, że bardzo pani zależy na tym, by Marysia dobrze się czuła w klasie", "Z tego, co pan mówi wynika, że naprawdę dobrze zna pan swoje dziecko, proszę mi trochę więcej opowiedzieć, czego potrzebuje Jaś".
  • Jeśli masz problem z uczniem, nie wzywaj rodziców na dywanik. Zaproś ich na rozmowę, by wspólnie zastanowić się, jak można dziecku pomóc. Od twojego podejścia bardzo dużo zależy
  • Staraj się nie oceniać rodziców na wstępie surowo. Nie wiesz wszystkiego o ich życiu. Z twojego punktu widzenia może się wydawać, że nie poświęcają dziecku uwagi albo popełniają błędy wychowawcze. Może jednak jest jakiś powód, którego nie znasz? Wybadaj to.
  • Jeśli będziesz mieć rodziców po swojej stronie, łatwiej będzie ci pracować z dziećmi. Dlatego postaraj się z nimi trochę zaprzyjaźnić. Może zamiast sztywnej wywiadówki z zasiadaniem w szkolnych ławkach zaproponujesz im trochę mniej oficjalną formę zebrania? Możecie choćby odsunąć na bok stoliki, usiąść w kółku, zrobić sobie kawę, zjeść dobre domowe ciasto. A może zaproponujesz, by każdy opowiedział coś miłego o swoim dziecku?
  • Znajdź swojego mentora, kogoś, komu możesz opowiedzieć o trudnych sytuacjach w szkole, poradzić się, omówić wychowawcze pomysły. To wzmocni twoją pewność siebie.

Artykuł pochodzi z wrześniowego wydania kwartalnika "Dziecko". W najnowszym magazynie między innymi o tym ile czasu dziecko może odrabiać lekcje, o pochwale niekonsekwencji, o tym, czy talent można wyhodować, a także o sztuce motywowania i życiu intymnym po porodzie.

Wrześniowe wydanie magazynu 'Dziecko'Wrześniowe wydanie magazynu 'Dziecko' fot: materiały prasowe

Więcej o:
Copyright © Agora SA