1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

'Jeśli nie zjesz warzyw, nie dostaniesz deseru' vs 'Warto jeść warzywa, bo dzięki nim będziesz silny' - jak rozmawiać z dziećmi o jedzeniu?

'Wszystko ma być zjedzone'. 'Chcę widzieć pusty talerz'. 'Nie zjesz obiadu, nie będzie deseru'. Tak, to co mówimy do dzieci, wpływa na ich nawyki żywieniowe. Pokazujemy najczęściej popełniane błędy i proponujemy rozwiązania.
Dieta Dieta fot: shutterstock

Warto jeść warzywa, bo dzięki nim będziesz silny

"Jeśli nie zjesz warzyw, nie dostaniesz deseru"

Jak dziecko może to zrozumieć: Czyli tylko jeśli zjem warzywa dostanę to czego naprawdę chcę. Zjedzenie ich jest drogą do nagrody, środkiem do celu. Są tylko po to, aby zasłużyć na słodkości.

Lepiej powiedz: Warto jeść warzywa, bo dzięki nim będziesz silny. To one chronią przed chorobami, wzmacniają ciało i poprawiają samopoczucie. Jeśli masz w planach rodzinny deser, powinien dostać go każdy członek rodziny. Słodycze nie powinny być argumentem w rozmowie z dzieckiem.

Dieta dziecka Dieta dziecka fot: shutterstock

To dla nas ważne, żebyśmy wzajemnie szanowali swoje oczekiwania

"Jeśli będziesz grzeczny dam ci coś słodkiego"

Jak dziecko może to zrozumieć: Jeśli zrobię coś dobrego dostanę nagrodę, a tą nagrodą będzie jedzenie.

Taka wiadomość wysyłana do dziecka, może sprawić, że kiedy dorośnie będzie regulowało swoje emocje jedzeniem, które może stać się nagrodą, a jego brak karą. Ponieważ zaburzenia odżywania są coraz większym problemem, warto dmuchać na zimne.

Lepiej powiedz: Jako rodzice, chcemy żebyś przestrzegał reguł. To dla nas ważne, żebyśmy wzajemnie szanowali swoje oczekiwania.

Najlepiej jedzenia nie włączać w argumentację. Podobnie jak grania na komputerze czy oglądania telewizji.

Zdrowa dieta Zdrowa dieta fot: shutterstock

Jeśli już nie masz ochoty, nie wmuszaj w siebie

"Zjadłeś wszystko, jesteś bardzo grzeczny, brawo"

Jak dziecko może to zrozumieć: Jestem grzeczny jeśli zjem wszystko co mam na talerzu. Nieważne jest to, że jestem już najedzony i więcej nie chcę.

Lepiej powiedz: Najlepiej jest słuchać swojego ciała, to gwarancja dobrego samopoczucia. Jeśli jesteś bardzo głodny, poproś o dokładkę, jeśli już nie masz ochoty, nie wmuszaj w siebie.

Zły komunikat wysyłamy dziecku mówiąc: Jeśli już nie możesz, poczekaj chwilę. Zjesz jak odpoczniesz. Lepiej pozwolić mu decydować za siebie niż wmuszać zbyt dużą w danej chwili porcję jedzenia.

Jak rozmawiać o jedzeniu? Jak rozmawiać o jedzeniu? fot: shutterstock

Nie zmuszaj się, ale próbuj nowych rzeczy

"Ale jesteś wybredny, ciągle grzebiesz w talerzu!"

Jak dziecko może to zrozumieć: Moje zachowanie przy stole powoduje złość rodziców. Nawet kiedy coś mi nie smakuje, muszę zjeść wszystko, żeby zasłużyć na pochwałę. Nie ważne czy to lubię czy nie.

Lepiej powiedz: Czasami mija dużo czasu zanim zaczniemy lubić nowe smaki. Nieraz trzeba spróbować nawet kilka razy, zanim coś nam zasmakuje. Nie zmuszaj się, ale próbuj nowych rzeczy.

Wielu z nas ciągle pamięta, jak rodzice, babcie, panie przedszkolanki wmuszały w nas coś, co nam nie smakowało. Znam wiele osób, które do dziś nie są w stanie spróbować niektórych produktów ze względu na negatywne skojarzenia z dzieciństwa.

Dieta dziecka Dieta dziecka fot: shutterstock

Czy jesteś wystarczająco najedzony?

"Zobacz jak twoja siostra/brat ładnie zjadła/zjadł. Ty też tak możesz!"

Jak dziecko może to zrozumieć: Moje rodzeństwo jest lepsze niż ja. Pewnie rodzice wolą moje rodzeństwo niż mnie, bo na mnie są źli.

Kiedy ma się więcej niż jedno dziecko, trudno uniknąć porównywania. Warto jednak zwracać uwagę na to, aby pojawiało się ono jak najrzadziej. Wywołuje ono negatywne emocje związane z wartościowaniem kto jest lepszy, a kto gorszy. Może także źle wpłynąć na relacje rodzeństwa.

Lepiej powiedz: Czemu nie jesz? Nie jesteś już głodny? Następny posiłek będzie dopiero za kilka godzin, zastanów się czy jesteś wystarczająco najedzony?

Warto pilnować pór posiłków w domu i uczyć dzieci, że pomiędzy nimi raczej nie ma przekąsek.

Jak rozmawiać z dziećmi o jedzeniu? Jak rozmawiać z dziećmi o jedzeniu? fot: shutterstock

Słodycze jemy od czasu do czasu

"Żadnych słodyczy. Są złe i niezdrowe!"

Jak dziecko może to zrozumieć: Jestem zły, bo lubię złe rzeczy.

Lepiej powiedz: Słodycze jemy od czasu do czasu, bo zawierają dużo składników, które mają negatywny wpływ na  zdrowie. Możemy przygotować sami w domu coś smacznego.

Warto gotować z dziećmi i pokazywać im zdrowe zamienniki słodyczy. Ciasta na bazie kaszy jaglanej, orzechów, kakao, mleka roślinnego czy miodu są często o wiele smaczniejsze niż te, które można kupić w sklepie. Wspólne gotowanie to nie tylko świetna zabawa, ale także jeden z najważniejszych elementów kształtowania u dzieci dobrych nawyków żywieniowych.

Więcej o: