1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dziewięciomiesięczny maluch zazwyczaj potrafi:

- Siedzieć długo i pewnie, a kiedy traci równowagę, podpiera się z tyłu i z boku rączkami.

- Zrobić kilka kroków bokiem, trzymając się mebli.

- Powtarzać czynność, jeśli na przykład spodobał mu się odgłos, jaki wydaje zabawka, kiedy naciśnie w niej jakiś guzik, oraz zapamiętać kolejność czynności i powtarzać je wielokrotnie.

- Wyjąć mały przedmiot z większego - np. klocek z wiaderka albo grzechotkę z pudełka - i włożyć je tam z powrotem.

- Zainteresować się drobnymi przedmiotami lub szczegółami, których dorośli czasem w ogóle nie zauważają - np. w pluszowym misiu najciekawsza jest dla niego metka albo kawałek nitki.

- Obdarzać uczuciem przedmioty - kocyk, pieluszkę, czapeczkę, śliniaczek: coś, co jest miękkie, a najlepiej, żeby pachniało mamą. Nie lubi się z tą rzeczą rozstawać, a szczególnie niezbędna jest wtedy, kiedy zasypia.

- Zrozumieć słowo "nie", ale nie zawsze reaguje przerwaniem czynności.

- Kojarzyć dźwięki ze znaczeniem - zapytany, pokazuje, gdzie jest pies, itp.

- Pokazywać palcem wskazującym.

- Robić "pa, pa" i często reaguje na "daj".

- Potoczyć piłkę w kierunku mamy.

- Pić z kubka z dziobkiem.

- Ustawić obok siebie dwa klocki.

- Dłużej koncentrować się na jednej czynności i więcej czasu spędzać na samodzielnym eksperymentowaniu.

NAJBARDZIEJ LUBI:

- Hałasować - stukać, pukać, bębnić, piszczeć.

- Bawić się w powtarzanie dźwięków i ich naśladowanie.

- Bawić się w "kosi kosi łapki".

- Poznawać części twarzy ("To jest oko", "To jest nos").

ULUBIONE ZABAWKI

- Komplet przedmiotów różnej wielkości, które łatwo można wkładać jeden w drugi i wyjmować.

- Bębenek, garnek, tłuczek, pokrywki i inne hałasujące przedmioty.

Więcej o: