1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak nie wychować geniusza?

Zmuszanie do zbyt wczesnego nabywania nowych umiejętności może dziecku przynieść szkodę, a nie pożytek - przestrzegają eksperci. Tymczasem rodzice nie ustępują - chcą nauczyć dziecko wszystkiego jak najwcześniej i wychować geniusza.
Hothouse parenting - czyli rodzicielstwo cieplarniane, tak nazywa się modny do niedawna trend wychowawczy, od którego już odchodzi się w krajach zachodnich. Tymczasem taki typ rodzicielstwa coraz intensywniej rozprzestrzenia się w Polsce. Jego wyznawcy zmuszają dzieci do nauczenia się wszystkiego jak najwcześniej i obowiązkowo szybciej niż rówieśnicy, chociaż eksperci przestrzegają, że stwarzając dziecku presję nauki często uzyskujemy odwrotne efekty. Termin pochodzi od słowa "hothousing", którego badacze używają w odniesieniu do rodziców, którzy chcieliby stworzyć "superdziecko", czyli inaczej mówiąc - geniusza.

Obsesja popędzania dziecka w rozwoju

Takie dziecko powinno szybciej siedzieć, wcześniej chodzić, sprawniej mówić, błyskawicznie nauczyć się korzystać z nocnika, rozpoznawać litery zanim pójdzie do przedszkola, czytać i pisać na długo przed rozpoczęciem szkoły. Mile widziane wybitne talenty - muzyczne, językowe, matematyczne, taneczne. Cieplarniani rodzice od wczesnego dzieciństwa zapewniają maluchowi aktywności, które mają go wzbogacić i rozwinąć - niemowlętom puszczają muzykę klasyczną, roczniakom pokazują karty z rysunkami by przygotować je do czytania, zapisują trzylatków na zajęcia z matematyki.

Dzieci cieplarniane od małego mają lekcje gry na pianinie czy skrzypcach. Są zapisywane do najlepszych przedszkoli, nawet jeśli znajdują się na drugim końcu miasta, bo tylko one zapewniają wysoki poziom nauki. Dzieci wychowywane w tym duchu często mają przeładowane grafiki zajęć dodatkowych, bo zdaniem ich rodziców to podstawa ich sukcesu w dorosłym życiu.

Żądza wiedzy dziecka a nie rodziców

Z hothouse parentingiem łączą się też dwa kluczowe pojęcia - presja na osiągnięcie sukcesu i wiek poznawczy. O ile presję taką tworzą rodzice, to dzieci nie zawsze są gotowe na wyzwania, jakie im stawiają. Poza tym w opinii specjalistów dziecięcych zwykle uzdolnione dzieci nie wywodzą się z rodzin, gdzie praktykuje się taki typ rodzicielstwa. One zwykle szybko opanowują materiał i wcześniej posiadają kluczowe umiejętności niż rówieśnicy w sposób naturalny. Bo jak podkreślają eksperci, chęć do nauki powinna wypływać z dziecka, a nie rodziców i największe szanse na sukces mają dzieci, które same z siebie odznaczają się żądzą wiedzy a nie sztucznie generowaną przez rodziców.

- Badania pokazują, że dzieci o wybitnych osiągnięciach szkolnych wcale nie były poddawane takim rygorom edukacyjnym. Dlatego zamiast fiszek z wyrazami i specjalnie układanych setów muzyki poważnej polecałabym dostarczanie dzieciom pretekstów do samodzielnego poznawania świata, a rodzice niech będą mądrymi, uważnymi towarzyszami zabaw - mówi Dorota Minta, psycholog kliniczny.

Czy moje dziecko jest genialne?

"Ma 17 miesięcy i umie czytać!" "Jak poznać czy dziecko jest genialne?" - rodzice coraz częściej piszą gorączkowe posty na forum o takiej treści, zafrapowani niezwykłymi, ich zdaniem, umiejętnościami potomstwa. "Mój synek w wieku 2 lat i 10 miesięcy nieźle czytał i liczył do 1000. Teraz ma 3,5 roku, czyta, liczy, studiuje mapę i stał się ekspertem od połączeń komunikacyjnych w Warszawie. Byłam z nim u psychologa, by dowiedzieć się czy są przedszkola, które zajmują się takimi utalentowanymi dziećmi" - pisze poldka na forum Małe Dziecko.

Jednak w opinii Doroty Minty zdecydowanie ważniejsze i lepsze dla rozwoju dziecka jest obserwowanie jego rozwoju poznawczego, podążania za nim i podsuwanie takich propozycji zabawy, które są dla niego odpowiednie. Bo nauka w tym wieku ma być zawsze zabawą - podkreśla psycholożka. - Po prostu obserwujmy, co w danym momencie interesuje dziecko i podsuwajmy mu zabawy właśnie z tego obszaru - proponuje.

Warto dać dziecku czas

Czy można, należy, warto wychowywać superdziecko? - zastanawia się Dorota Minta. - Wciskanie dziecka na przykład w reżim zbyt wczesnej nauki czytania, kiedy nie interesuje się jeszcze słowami, otaczającymi go napisami, książkami nie wpłynie wcale w dłuższej perspektywie na jego rozwój. Takie dzieci są sfrustrowane, nie mają szansy na samodzielne eksplorowanie świata, odkrywanie nowych rzeczy i znajdowania pasji - podkreśla ekspertka. Często lepszym rozwiązaniem jest dostosowanie się do tempa rozwoju dziecka.

Warto dać maluchowi czas na nacieszenie się dzieciństwem i poczekać na nabycie nowych umiejętności w wieku, który jest do tego odpowiedni. Bo zwykle jedyną motywacją rodziców nie jest rozwijanie zainteresowań dziecka, ale własne wygórowane ambicje i chęć pochwalenia się zdolnymi potomkami. Zbyt wczesne opanowywanie różnych umiejętności np. czytania może dziecku przynieść szkodę a nie pożytek. Tymczasem rodzice nie ustępują - chcą nauczyć dziecko wszystkiego jak najwcześniej. Trudno im zrozumieć, że nie zawsze "Im wcześniej, tym lepiej".

Warto przeczytać: "Jak dzieci osiągają sukces. Nauka siły woli i ciekawości świata" >>

Więcej o: