1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak mówić "nie" - wychowanie dziecka

Mam dziesięciomiesięcznego synka. Od miesiąca, gdy coś mu się nie podoba, to zaczyna nas szczypać i bić po twarzy. Staram się mu mówić, że tak nie wolno, a on zachowuje się, jakby rozumiał, lecz zachowanie się powtarza. Przyznam, że jego zachowanie mnie martwi. Czy w tym wieku dziecko zdaje sobie sprawę, że jego zachowanie sprawia komuś ból?
Dziesięciomiesięczne, a także nieco starsze dziecko nie może samo wziąć odpowiedzialności za swoje zachowanie. Trzeba mu w tym pomóc. A więc nie trzeba tłumaczyć za wiele, bo dziecko tych tłumaczeń nie rozumie, po prostu trzeba przytrzymać rączkę, by uniemożliwić

bicie i szczypanie, a jednocześnie powiedzieć zdecydowanym tonem "nie". W dodatku trzeba to powtórzyć wiele razy. I zupełnie nie ma się czym martwić. Niemowlę ma inny sposób postrzegania świata niż dorosły. Te próby bicia nie świadczą o jakichś złych skłonnościach synka, tylko po prostu o jego rozwoju ruchowym i chęci eksperymentowania. Zobaczenia, jaki będzie skutek takich czy innych działań.