1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Pomóc geniuszowi

Bardzo mnie poruszyła odpowiedź, jakiej udzieliła Pani niedawno rodzicom wybitnie uzdolnionej trzyletniej dziewczynki, bo mam taki sam "problem" z moim synkiem. Synek ma trzy i pół roku, czyta, liczy, ciągle studiuje mapę Warszawy i stał się ekspertem od połączeń komunikacyjnych w stolicy, rozwiązuje większość zadań dla dzieci z zerówki. Byłam z nim u psychologa, żeby dowiedzieć się, czy są przedszkola, które zajmują się dziećmi z jakimś talentami i jak z takim dzieckiem postępować. Wiele z tego, co usłyszałam, wzbudziło moje ogromne dziwienie - np. że dziecko czyta i liczy, żeby przypodobać się rodzicom, albo że powinnam odwracać jego uwagę od czytania i liczenia, bo lepiej, żeby się bawił jak inne dzieci. Natomiast nie dowiedziałam się, jak pokierować dzieckiem, aby odniosło w przyszłości korzyść ze swoich zdolności.
Rozumiem, że nie zgadza się Pani z naszymi poglądami na temat rozbudzania i rozwijania w dzieciach w trzecim czy czwartym roku życia konkretnych umiejętności, np. czytania czy pisania. Ani ja, ani znany Pani psycholog nie doradziliśmy, jak ten "talent" rozwijać, z oczywistego powodu. Uważamy, że nie jest dobrze stymulować tak małe dzieci do działań nieadekwatnych do ich wieku. Rozumiem też, że rozczarowało to Panią, ponieważ jest niezgodne z Pani myśleniem na ten temat i Pani oczekiwaniami.

Myślę, że tempo życia we współczesnym świecie oraz powszechne nastawienie na osiąganie sukcesu może niejednokrotnie wzbudzać w rodzicach rozmaite obawy o to, czy i jak dzieci sobie w życiu poradzą. I to jest naturalne. Podobnie jak i to, że jako rodzice chcielibyśmy, żeby wiodło im się jak najlepiej, by były zdolne i odnosiły sukcesy. Czasem trudno jest czekać na zwykły, naturalny rozwój dziecka. Ja mimo wszystko uważam, że nie warto niczego przyśpieszać, należy po prostu spokojnie i z miłością towarzyszyć dziecku w jego normalnym rozwoju.