1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta taty

Owszem, to mama nosi dziecko w brzuchu. Tak, to ona karmi niemowlę piersią. Ale nie tylko mama powinna dbać o racjonalną dietę i uczyć dziecko zdrowo jeść. Ojciec też ma tu coś do powiedzenia.
Wszystkie światła zwykle są skierowane na kobietę. Gdy tylko przyszli rodzice zaczynają nieśmiało planować ciążę lub gdy (jak to w życiu bywa) kompletnie zaskoczy ich wynik testu ciążowego, to ona jest brana pod lupę. Czy dba o siebie? Zdrowo się odżywia? Wie, czego ma nie jeść, a co jeść? Rzuciła wszelkie nałogi? Tak pytają ci, co mają do tego prawo (lekarz, położna), i ci, co je sobie uzurpują (krewni i znajomi).

Im dalej, tym gorzej. Gdy ciąża jest widoczna, a nie daj Boże przyplączą się jakieś dolegliwości, kobieta jest zasypywana radami. Sąsiadka wie najlepiej, co pomoże na anemię czy zgagę, teściowa skomentuje z przyganą szczupłą sylwetkę ciężarnej synowej, pani w sklepie oceni zawartość koszyka, sugerując, że "apetycik rośnie". Ale to tylko przedsmak tego, co zaczyna się, gdy dziecko przychodzi na świat. Bo wtedy mama słyszy, co ma jeść, żeby z jej mlekiem było wszystko w porządku.

A mężczyzna? Odstawiony na boczny tor ma jeść tak samo jak dawniej? Nie! Wiadomość o dziecku, czy to wyczekiwana, czy podobna do gromu z jasnego nieba, spada na oboje rodziców. Oboje mają w ciąży swój udział, choć jego depozyt genów znajduje na 9 miesięcy schronienie w jej brzuchu. Ona nosi dziecko, ale on jest tak samo za nie odpowiedzialny. Nie tylko ona ma o siebie dbać i zmienić tryb życia. To dobry moment, żeby razem zacząć przygotowywać zdrowe posiłki, jeść regularnie, unikać używek, a do tego chodzić na spacery i ruszać się - wszak aktywność fizyczna to podstawa piramidy zdrowego żywienia.

Zapytacie może, czy ja nie przesadzam. Dlaczego facet ma w czasie ciąży swojej kobiety unikać alkoholu, chipsów i fast food? Dlaczego ma zacząć jeść łososia z brokułami na parze? Po co?

Ano z kilku ważnych powodów.

Wsparcie dla partnerki

Wszelkie zmiany łatwiej wprowadzać w życie, jeśli ktoś nam pomaga, jeśli mamy sprzymierzeńca. Kobieta w ciąży musi pilnować odpowiedniej diety, zrezygnować z niektórych przysmaków (takich jak sushi, dania z surowym mięsem i jajami, sery z niepasteryzowanego mleka), ograniczyć kawę i mocną herbatę, przekąski, słodycze, ostre przyprawy. Powinna 5-6 razy dziennie jeść niewielkie porcje zdrowych dań z bogactwem warzyw i owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych i nabiału z dodatkiem olejów roślinnych, orzechów, nasion i pestek, chudego mięsa oraz ryb. Do takiego rytmu posiłków najlepiej jest przyzwyczaić się jeszcze przed ciążą. Dla kogoś, kto wcześniej jadł nieregularnie i dość chaotycznie, przyzwyczajenie się do nowych zwyczajów kulinarnych może być nieco trudne. Tym trudniejsze, jeśli w tym samym czasie mąż lub narzeczony opycha się niezdrowymi, ale dość nęcącymi produktami.

Mężczyzna, który mówi swojej partnerce: "Kochana, to nasza wspólna sprawa, będę przez wszystkie zmiany przechodził razem z tobą", bardzo zyskuje w jej oczach.

Dobre nawyki żywieniowe

Każdemu rodzicowi zależy na tym, żeby jego dziecko w przyszłości jadło i rosło zdrowo. Warto uświadomić sobie, że dziecko żywi się dokładnie tak, jak jego rodzice. W domu, w którym jada się warzywa, owoce, ryby, razowy chleb i kaszę, wyrośnie dziecko, które... je warzywa, owoce, ryby itp. Co innego, jeśli młode zauważy (a zauważy bardzo prędko!), że wprawdzie mama daje mu do jedzenia jakieś zielone listki, ale tata chrupie frytki i golonkę. Tata jest chodzącym ideałem, więc na pewno słusznie sięga po coś smaczniejszego. Chcę jeść to, co tata!

Bardzo, bardzo ważne jest, byś był przekonany do zdrowego żywienia. Tylko wtedy przekonasz do tego także syna albo córkę.

A że zmiana nawyków związanych z jedzeniem musi potrwać, warto zacząć już na etapie ciąży.

Sztuka życia

Wprowadzenie zmian w kuchni może być bardzo inspirujące. W czasach kryzysu ludzie rzadziej stołują się w restauracjach. Powstaje moda na gotowanie w domu, zapraszanie przyjaciół, wspólne biesiadowanie, przygotowywanie wykwintnych dań. Wymaga to trochę wysiłku, ale może się stać nowym hobby. Bardzo męskim hobby. Widok faceta w kuchni, wyczarowującego pyszne dania, bardzo imponuje kobietom...

Więcej o: