Jak schudnąć po porodzie?

Tekst Justyna Dąbrowska
09.04.2010 , aktualizacja: 03.01.2014 11:14
A A A Drukuj
Pierwsze sześć miesięcy po porodzie to idealny czas na powrót do smukłej figury. Wykorzystaj go. Radzimy, jak skutecznie schudnąć po porodzie.
Urodziłaś dziecko. Nie martw się, że twoje ciało nie wygląda tak, jakbyś chciała. Przez najbliższe sześć miesięcy możesz przeżyć niezwykłe doświadczenie. Amerykańscy naukowcy zajmujący się żywieniem twierdzą, że w żadnym innym momencie ciało kobiety nie jest tak dobrze przygotowane do tracenia wagi jak właśnie teraz.

Pomocne hormony

Utrata wagi w pierwszych miesiącach po porodzie to nie zwykłe odchudzanie. Tym razem nie chodzi o to, by jeść mniej i więcej się ruszać, lecz o to, by żyć w harmonii ze swoim ciałem. Zazwyczaj nasze hormony dbają o gromadzenie zapasów tkanki tłuszczowej - na wypadek ciąży. Teraz jest odwrotnie. Hormony zadbają o to, byśmy chudły. Kiedy rodzi się dziecko, rodzi się także łożysko, które wytwarzało hormony wspomagające nasz apetyt. Poziom estrogenu i progesteronu odzyskuje swą zwykłą wartość, apetyt słabnie, a metabolizm jest nastawiony na spalanie tłuszczu. To zjawisko trwa mniej więcej pół roku, potem poziom hormonów stabilizuje się, wszystko wraca do dawnej normy i wtedy już trudniej chudnąć. Dlatego tak ważne jest, by myśleć o powrocie do dawnej figury tuż po porodzie.

Waga w dół

Pewnie już w kilka dni po porodzie staniesz na wadze, żeby sprawdzić, ile też schudłaś. Średnia utrata wagi w pierwszym tygodniu to około 6 kg. Przez kolejne tygodnie wskazówka wagi będzie się cofać bez twojej specjalnej pomocy. Zmniejszy się objętość krwi, twój organizm będzie się pozbywał nadmiaru płynów. Zmniejszy się macica. W ten sposób stracisz ok. 3 kg.

Ćwiczenia krok po kroku

Pierwsze tygodnie to nie czas na energiczną gimnastykę, ale odrobina ruchu poprawi samopoczucie i pomoże odzyskać lepszą kondycję. Warto zacząć od delikatnych ćwiczeń rozciągających. Wielu lekarzy poleca w tym okresie ćwiczenia Kegla (powstrzymywanie strumienia moczu w czasie siusiania), a dwa tygodnie po porodzie możesz już spróbować łagodnych ćwiczeń jogi (w pozycji leżącej i siedzącej). Dobrym ćwiczeniem jest spacer, jazda na rowerze treningowym. Przerwij ćwiczenia, jeśli poczujesz ból lub zmęczenie.

To nie czas na jogging ani jazdę na rowerze, zwłaszcza jeśli miałaś nacinane krocze. Na pływanie też jeszcze za wcześnie, bo mogłabyś złapać infekcję.

Rozsądek nad talerzem

Wreszcie nie musisz (a nawet nie możesz!) być na restrykcyjnej diecie, a i tak tracisz zbędne kilogramy. Pilnuj jednak, żeby jeść zdrowo, racjonalnie i zgodnie z zasadami Piramidy Zdrowego Żywienia.

Teraz nie potrzebujesz tak wiele białka co w czasie ciąży, ale jeśli będziesz go miała za mało, zaczną ci wypadać włosy i będziesz się czuła zmęczona. Białko jest potrzebne, byś mogła normalnie funkcjonować i spalać tłuszcz (powinno stanowić 30 proc. twojej diety).

Nie zapomnij też o węglowodanach (to ok. 50 proc. twojej diety) i błonniku (produkty pełnoziarniste, takie jak grube kasze, razowe pieczywo i makaron, brązowy ryż oraz owoce i warzywa).

Nie przesadzaj z ograniczaniem tłuszczu i cukru. Produkty bogate w zdrowy tłuszcz (oliwa z oliwek, ryby morskie, orzechy) są potrzebne, by organizm mógł normalnie funkcjonować.

Często zapominamy o tym, że ważne jest nie tylko to, co jemy, ale i ile jemy. Nawet drobne ograniczenie wielkości porcji może pomóc ci chudnąć. Dobrym sposobem testowanym przez wiele matek jest serwowanie posiłku na mniejszym, np. śniadaniowym talerzu.

Rady na dobre chudnięcie

Pamiętaj, że nawet jeśli karmisz piersią, wystarczy ci 2200 kcal na dzień.

Jedz jak najczęściej potrawy gotowane na parze, pieczone w folii lub na grillu.

Trzy duże posiłki zamień na sześć mniejszych porcji.

Unikaj potraw konserwowanych, solonych, fast foodów.

Miej pod ręką zdrowe przekąski, na wypadek nagłego głodu.

Staraj się jeść jak najwięcej warzyw i owoców, dbając o to, by pochodziły one ze znanych upraw (uwaga na nawozy!).

Unikaj alkoholu, kawy, mocnej herbaty, słodzonych napojów.

Pij od sześciu do ośmiu szklanek wody dziennie.

Dobre nastawienie do życia także pomaga chudnąć, zadbaj więc o swoją higienę psychiczną i proś rodzinę o pomoc tak często, jak tylko się da.

Zobacz także
  • 3
Komentarze (1)
Zaloguj się
  • Oceniono 2 razy -2

    Co raz więcej fitness klubów ma w swojej ofercie zajęcia dla mam, które mogą przyjść na zajęcia z dzieckiem.
    Zapraszam na mój blog o odchudzaniu (dieta i wspomaganie) srodkiodchudzajace.com.pl

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl