1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dobre plecy

Co wspólnego ma potężny sztangista z delikatną mamą niemowlęcia? Oboje dźwigają ciężary i powinni dbać o swój kręgosłup.
Wiele kobiet już w ciąży cierpi z powodu bólu kręgosłupa. Potem rodzi się dziecko i dopóki pozostaje maleństwem - plecy mają nieco luzu, choć są podatne na przeciążenia - sprzyjają temu zmiany zachodzące w organizmie podczas ciąży i porodu: rozluźnienie więzadeł i przebudowa miednicy. Ale niemowlę rośnie, przybiera na wadze, zaczyna być ciekawe świata, chce być noszone, tulone, lulane... Potem stawia pierwsze kroki i trzeba mu w tym pomóc, trzymając je za rączki i asekurując przed upadkami. Cały czas w pozycji wybitnie niewskazanej dla kręgosłupa. To nie wszystko: każdego dnia wiele razy trzeba dziecko podnieść, przenieść z wanny na przewijak i do łóżeczka, włożyć do fotelika samochodowego, wysokiego krzesełka, wózka, a poza tym przydźwigać zakupy ze sklepu, znieść wózek ze schodów, wnieść go do autobusu albo włożyć do bagażnika samochodu... Nic dziwnego, że kręgosłup, mięśnie i stawy nie wytrzymują takich przeciążeń i alarmują bólem pleców w okolicach szyi, na wysokości piersi, lędźwi i - najczęściej - krzyża.

Do dzieła!

Przeciążone, napięte mięśnie pleców utrudniają normalne poruszanie się, spinają ciało bólem, usztywniają ruchy. Nie pomaga bierny wypoczynek - leżenie daje tylko chwilową ulgę. Zresztą, kto ma czas i szansę odpoczywać, gdy w domu jest pełne energii niemowlę? Doraźną ulgę dają leki przeciwbólowe, jednak nie można ich zażywać, karmiąc piersią.

Co może pomóc?

•  Koniecznie trzeba się ruszać - choćby przez kilkanaście minut 3 razy w tygodniu.

•  Doraźną ulgę przyniesie masaż, ciepła kąpiel i kompresy, zabiegi fizjoterapeutyczne.

•  Ćwiczenia w domu, np. na dużej nadmuchiwanej piłce rehabilitacyjnej, takiej, jaką może znasz z sali porodowej (można ją kupić w sklepie rehabilitacyjnym).

•  Różnorodny ruch - trochę szwedzkiej gimnastyki, trochę pływania (najlepiej na grzbiecie lub kraulem, żabka wymusza mocne wygięcie kręgosłupa w odcinku lędźwiowym), trochę rozciągania.

•  Wypróbuj pilates, jogę, aquaaerobik.

Czego lepiej unikać?

•  Odradzamy wysiłek na siłowni, sporty asymetryczne (tenis, badminton), biegi, skoki.

•  Unikaj wszelkich ćwiczeń przeciążających plecy - jeśli ćwiczysz mięśnie brzucha w pozycji leżącej, ugnij nogi w kolanach i oprzyj stopy na podłodze, odciążysz w ten sposób kręgosłup lędźwiowy.

•  Nie rób nożyc, skłonów z plecami wygiętymi w łuk itp.

•  Nie wykonuj ruchów, które sprawiają ci ból - dopuszczalne jest jedynie "ciągnięcie" mięśni podczas ćwiczeń typu stretching.

Samo nie minie

Z bólem pleców nie ma żartów. Nie daj się przekonać, że wszystkich bolą plecy i że od tego się nie umiera. Koniecznie idź do lekarza, jeżeli ból pleców utrzymuje się przez dwa tygodnie, jeśli nie mija mimo zmiany trybu życia i sposobu opieki nad dzieckiem, jeśli czujesz mrowienie, drętwienie kończyn, promieniowanie bólu do pośladków lub nóg, cierpisz dodatkowo na silne bóle głowy. Konsultacji ze specjalistą potrzebują także przeciążone młode mamy, u których stwierdzono kiedyś skrzywienie kręgosłupa. Indywidualnie dobrane ćwiczenia rehabilitacyjne mogą ci pomóc uniknąć bólu i farmakoterapii.

Żeby uniknąć dolegliwości, trzeba zwracać uwagę na sposób, w jaki podnosimy i nosimy dziecko (a także inne ciężary). Jak to robić - pokazujemy na zdjęciach na sąsiedniej stronie.

Stały wysiłek

Podnoszenie dziecka (z podłogi)

Jeśli dziecko już potrafi samo utrzymać się na nogach, prosimy, żeby wstało i chwyciło się nas. Kucamy i podnosimy je, prostując nogi. Nie pochylamy się. Nasz kręgosłup pozostaje wyprostowany.

Wyjmowanie z łóżeczka

Podobnie jak przy podnoszeniu - dziecko, które już potrafi samo wstać w łóżeczku, powinno to zrobić. Możemy je do tego zachęcić - prosząc i wyciągając ręce. Potem przykucamy, przytulamy dziecko i podnosimy je, prostując nogi (jak przy poprzednim przykładzie).

Noszenie dziecka

Ważne, by nosić dziecko jak najbliżej siebie. Można je oprzeć sobie na biodrze. Przy noszeniu nie wychylamy zbytnio tułowia. Warto nauczyć się noszenia zarówno na prawym, jak na i lewym ręku. Można używać nosidełek i chust.

Przewijanie

Najlepiej przewijać dziecko na przewijaku, który ma taką wysokość, że nie trzeba się przy nim w ogóle schylać. Jeżeli nie mamy takiego przewijaka, należy klęknąć przy dziecku tak, aby kręgosłup był prosty. Powinno nam być po prostu wygodnie.

Wyjmowanie z fotelika

Podchodzimy jak najbliżej do dziecka siedzącego w foteliku. Chwytamy dziecko, nie nachylając się, tylko uginając nogi. Kręgosłup pozostaje prosty. Wyjmujemy malucha pionowo do góry, prostując nogi.

Dziesięć przykazań dla zdrowia kręgosłupa

1. Jeśli chcesz podnieść dziecko, nie schylaj się i nie podnoś prostując plecy - przeciążenia, którym ulegają wówczas kręgi lędźwiowe, liczy się wówczas w setkach kilogramów! Pamiętaj - do podnoszenia ciężaru powinny ci służyć nogi: kucaj, łap i wstawaj.

2. Jeśli nosisz dziecko, trzymaj je jak najbliżej swego ciała, nie odginaj się do tyłu, nie próbuj patrzeć mu w oczy.

3. Unikaj sytuacji, gdy musisz trzymać dziecko w wyciągniętych rękach, np. gdy wyjmujesz je z wysokiego krzesełka czy wkładasz do fotelika samochodowego zamontowanego w aucie. Rób wszystko, by ułatwić te manewry (np. zdejmuj blat z krzesełka, wkładając malucha do samochodu, opieraj go na zgiętym kolanie i nodze podpartej na progu pojazdu).

4. Małe niemowlę kąp w wanience postawionej na specjalnym wysokim stelażu, by nie schylać się do wanny. Gdy dziecko podrośnie i przeniesiecie się z myciem do dużej wanny, kąp je klęcząc, a nie schylając się do niego.

5. Pamiętaj, że codzienne czynności nie powinny powodować dyskomfortu pleców - wybierz wygodną pozycję do karmienia, wypracuj sobie dobrą technikę przewijania.

6. Gdy dziecko zacznie stawiać pierwsze kroki, unikaj prowadzania go za rączki - by odciążyć plecy, można używać do nauki chodzenia szelek i smyczy lub dać dziecku zabawkę na kółkach (byle nie uciekała zbyt szybko), której będzie mogło się trzymać przy chodzeniu. Na spacerze może iść przy spacerówce.

7. Zredukuj do minimum sytuacje, w których nosisz coraz cięższego malucha: nie usypiaj na rękach, nie podnoś dla przyjemności przytulenia (przytulaj, ale kucając, siedząc, leżąc), nie rezygnuj z używania lekkiej spacerówki, nawet gdy dziecko już nieźle chodzi, a ty musisz wyskoczyć z nim tylko do osiedlowego sklepu.

8. Dbaj o właściwy odpoczynek pleców. Zafunduj sobie dobry materac - powinien być niezbyt twardy (bo taki nie dopasowuje się do krzywizn kręgosłupa) i niezbyt miękki (czyli nie taki, na którym ciało mocno się wygina i zapada). Poduszka nie może powodować ani zbytniego odchylenia głowy do tyłu, ani przyginania do przodu - powinnaś, opierając na niej głowę, móc patrzeć prosto w sufit (przy nawracających bólach kręgosłupa dobrze jest kupić poduszkę rehabilitacyjną). Fotel czy krzesło, na którym odpoczywasz, powinny mieć oparcie wyprofilowane tak, by pasowało do krzywizn kręgosłupa (plecy powinny całkowicie przylegać do oparcia) i wygodne podłokietniki.

9. Dziel się z partnerem zajęciami szczególnie przeciążającymi kręgosłup (na zmianę kąpcie dziecko, noście, prowadzajcie za rączki).

10. Gdy czujesz zmęczenie i przeciążenie mięśni pleców, odpoczywaj w pozycji leżącej, choćby na podłodze, obserwując jak dziecko bawi się lub raczkuje. Kładź się na wznak, przywierając do podłoża tyłem głowy, ramionami, łopatkami, pośladkami, nogami, dłońmi. Będąc mamą, ciężko pracujesz, należy ci się relaks!

Więcej o:
Komentarze (2)
Dobre plecy
Zaloguj się
  • hannami

    0

    Jak wiadomo, dziecko domaga się noszenia na rękach, a co za tym idzie kręgosłup po jakimś czasie pada. poza tym, ze starałam się cwiczyć to na dodatek kupiłam nosidło luna dream. Nosidło odciaza kregoslup i rece, dzieki czemu bol juz tak nie doskwiera.

  • Katarzyna Kuzak

    0

    Będąc w ciąży na szczęście nie miałam większych problemów z kręgosłupem, wyjątkiem były sytuację związane z porannym wstawaniem lub dłuższe siedzenie w pracy. Zakupiłam koszulkę z wełnianą wstawką merino na plecach woolmed która doskonale rozgrzewała i masowała plecy. Również rwa kulszowa która doskwierała mi przez dłuższy okres czasu nie wracała. Wieczorem często też się rozciągałam w miarę swoich możliwości

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX