1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Początek ciąży

Od zapłodnienia do wykonania testu ciążowego mijają zwykle 2-3 tygodnie. Właśnie w tych pierwszych tygodniach ciąży intensywnie rozwija się układ nerwowy dziecka. Dlatego każda aktywna seksualnie kobieta powinna zażywać kwas foliowy (0,4 mg dziennie), który zapobiega wadom układu nerwowego u dziecka. To dawka bezpieczna dla mamy i bezcenna dla dziecka.


Prawa ciężarnej na ekranie

W czasie porodu szczególnie potrzebujemy godnego traktowania. Dobrze, że w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Watch Docs. Prawa człowieka w filmie" można obejrzeć obraz Alexa Wakeforda i Toni Harman "Uwolnić poród" i wziąć udział w debacie "I kto tu rodzi? Prawa kobiet a medycyna położnicza".

Spacer

W prawidłowo przebiegającej ciąży warto zachować aktywność fizyczną. Jeśli wiele godzin spędzasz w pracy, rób sobie choćby krótkie przerwy i trochę się poruszaj. Raz dziennie idź na spacer. Marsz na świeżym powietrzu poprawia ukrwienie i dotlenienie organizmu, dobrze wpływa na metabolizm, pozwala zachować dobry nastrój i kondycję.

Woda

Codziennie powinniśmy wypijać co najmniej 1,5 litra płynów (zapotrzebowanie na płyny rośnie, gdy jest bardzo ciepło, mroźnie, sucho, gdy trenujemy, spodziewamy się dziecka lub karmimy piersią). Najlepiej gasić pragnienie dobrą gatunkowo niegazowaną wodą mineralną lub źródlaną. Fundacja Pro-Test na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oceniła 15 najpopularniejszych wód butelkowanych. Najlepsze oceny uzyskały wody: Mama i ja, Nałęczowianka, Nestlé Aquarel, Arctic plus oraz Ustronianka Biała.

Nawilżenie

Skóra w czasie długich miesięcy ciąży i po porodzie potrzebuje intensywnej pielęgnacji. Im lepiej jest nawilżona, im bardziej elastyczna - tym większa szansa na uniknięcię rozstępów. Od 4. miesiąca ciąży aż do czasu powrotu do dawnej sylwetki można stosować specjalne kremy przeciw rozstępom. Można również używać oliwy z oliwek lub niemowlęcej oliwki - najlepiej nacierać nią dwa razy dziennie wilgotną jeszcze po prysznicu skórę i delikatnie osuszać ciało ręcznikiem.

Więcej o: