1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Uważaj na sól! Skraca życie

Jeśli twoje dzieci jedzą zbyt dużo soli, ryzykują zdrowiem i mogą żyć krócej
Dzienna dawka soli jaką otrzymują dzieci jest często co najmniej dwa razy większa niż zalecana, alarmują eksperci po przeprowadzeniu badań. Nie tylko sól w czystej postaci jest winna nadprogramowej ilości tej przyprawy w dziecięcym menu. Jej obfitym źródłem jest też przetworzona żywność, półprodukty i gotowe sosy. Dlatego ważne jest kontrolowanie diety dziecka by nie spożywało zbyt dużo dań typu fast food i innych niezdrowych przekąsek.

Ile można bezpiecznie solić?

Bezpieczna ilość soli zależy od wieku dziecka i wynosi poniżej 1g dla maluchów od urodzenia do 6. miesiąca życia. Potem odrobinę wzrasta ale dla dziecka w wieku od 7 do 10 lat zalecana porcja wynosi nadal zaledwie 5g. Najwyższa norma to 6g dla dzieci jedenastoletnich i starszych. Tymczasem po przeanalizowaniu dwóch typowych jadłospisów dzieci oszacowano jej zawartość na talerzach dzieci od 9,3 do 9,6g. Menu zbadane przez naukowców składało się z miseczki muesli na śniadanie, muffina na drugie śniadanie, na lunch kanapki z serem i szynką, paczki czipsów, ciasteczek oraz kurczakowych nuggetów z ziemniakami, fasolą i keczupem na kolację. Zjadanie 9,6g soli dziennie to prawie dwa razy tyle ile dziecko powinno otrzymywać. Dodatkowo w supermarketach jest mnóstwo produktów z ukrytą zawartością tej przyprawy - mogą mieć ją w składzie takie rzeczy jak chleb, płatki, ser, sos pomidorowy, przetworzone wędliny i mięsa. Staraj się więc nie karmić nimi dzieci każdego dnia. Jednak takie pozycje występują często w codziennym zestawie 6-letniego Grzesia z Warszawy. Ku rozpaczy rodziców chłopiec od małego dosala wszystko - od zupy po frytki, choć dozwolona ilość soli dla Grzesia wynosi tylko 3g. Jego trzyletni brat Ignaś może zjeść jeszcze mniej, bo zaledwie 2g soli. - Musiałam zacząć sama stopniowo mniej solić potrawy, bo niezależnie czy były wystarczająco słone czy nie, Grześ zaopatrywał się w solniczkę siadając do stołu - narzeka mama chłopca.

Sól mało słona i jej efekty

To rozsądne, bo powinno się chować solniczkę przed maluchami. Gdy dużo dosalają, ich kubki smakowe przyzwyczajają się do tego i mogą wciąż odbierać potrawy jako mało słone. Tymczasem przesada w korzystaniu z soli podnosi ciśnienie krwi, co w dłuższym okresie czasu może prowadzić do ataku serca czy udaru. A to jedne z najczęstszych przyczyn śmiertelności, zwłaszcza wśród mężczyzn. Gdyby spadło zużycie soli, to zdaniem lekarzy można by zapobiec rocznie 70 tysiącom ataków serca i udarów. A im wyższe mamy ciśnienie w dzieciństwie, tym większe może nam dokuczać w przyszłości. - Gdy przyzwyczaisz dziecko do mniej słonego smaku to w dłuższym okresie zadbasz o jego zdrowie - tłumaczą specjaliści żywienia. Nadużywanie soli jest też jedną z przyczyn wzrostu chorób cywilizacyjnych u dzieci. Maluchy coraz częściej chorują na dorosłe schorzenia - kamicę nerkową, nadciśnienie i cukrzycę. Gdy zmienimy nawyki całej rodziny i zaczniemy solić mniej oraz unikać produktów z dużą zawartością soli, to możemy w ten sposób przedłużyć naszym dzieciom życie.

Więcej o: