Próchnica - naukowcy obalają mity na jej temat

PAP, ak
16.08.2010 , aktualizacja: 12.04.2011 12:00
A A A Drukuj
Szczotkowanie, używanie nici dentystycznej, dwie wizyty u dentysty w ciągu roku to podstawa w dbaniu o higienę jamy ustnej. Jednak zabiegi higieniczne nie zawsze są nas w stanie uchronić przed chorobą, jaką jest próchnica a naszym zębom zagraża o wiele więcej niebezpieczeństw.
O zdrowe zęby najlepiej dbać od najmłodszych lat
O zdrowe zęby najlepiej dbać od najmłodszych lat
Członkini Tufts University School of Dental Medicine postanowiła obalić mity dotyczące stomatologii i nakreśliła jak dieta i odżywianie wpływają na zdrowie zębów u dzieci, nastolatków, przyszłych mam, dorosłych i starszych - donosi serwis naukowy EurekAlert.

Słabe zęby rodzą się w brzuchu matki

Słabe zdrowie zębów nie zależy jedynie od tego, co aktualnie spożywamy. Naukowcy twierdzą, że historia zaczyna się znacznie wcześniej, bowiem już w brzuchu matki. Przyszłe mamy powinny wiedzieć, że ich dieta wpływa na rozwój zębów płodu. Słabe odżywianie podczas ciąży może spowodować, że dziecko będzie miało problemy z zębami w przyszłości.

- Pomiędzy 14. tygodniem a 4. miesiącem deficyt wapnia, witaminy D i A, białka i kalorii może spowodować wadę zębów - powiedziała Carole Palmer, profesor TUSDM i szefowa grupy odpowiedzialnej za promocję odżywiania i zdrowia jamy ustnej na Wydziale Zdrowia Publicznego i Pracy Społecznej. Dane z badań sugerują również, że brak odpowiedniej dawki witaminy B6 lub B12 może być przyczyną zajęczej wargi i rozszczepienia podniebienia.

Cukierki nie szkodzą zębom?

Kolejny mit dotyczy wpływu cukru na stan zdrowia zębów. Naukowcy twierdzą, że nie od ilości spożywanego cukru zależy zdrowie zębów, ale od długości czasu, podczas którego cukier ma kontakt z zębami. Pewne badania pokazują, że nastolatki około 40 procent węglowodanów otrzymują ze słodkich napojów. Stałe spożywanie takich napojów powoduje wzrost ryzyka próchnicy zębów. Z kolei gazowane napoje bez cukru i kwaśne, jak na przykład lemoniada, choć bezpieczniejsze dla zębów, mogą jednak spowodować odmineralizowanie szkliwa zębów.

Więcej mitów na temat próchnicy znajdziesz tutaj

Zobacz więcej na temat:

Podziel się

  • 1 komentarz
  • Ocena:

    • słabe
    • nic specjalnego
    • dobre
    • bardzo dobre
    • znakomite

    0 głosów

  • Próchnica - naukowcy obalają mity na jej temat po_co_mi_konto 26.08.10, 12:08

    "Z kolei gazowane napoje bez cukru i kwaśne, jak na przykład lemoniada,choć bezpieczniejsze dla zębów, mogą jednak spowodować odmineralizowanieszkliwa zębów."Czyli odmineralizowanie szkliwa»