1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nie wierz reklamie! Płatki śniadaniowe nie są zdrowym jedzeniem dla dziecka

Reklamowane są jako pełne witamin i mikroelementów. A w rzeczywistości zawierają więcej tłuszczu i cukru niż ciastka czekoladowe. Zanim wybierzesz dla dziecka płatki śniadaniowe, lepiej dokładnie przeczytaj etykietę.
Wydaje Ci się, że skoro w telewizorze płatki śniadaniowe są reklamowane jako jeden z najzdrowszych produktów, jaki możesz podać swojemu dziecku co rano, to jest to prawda? Nic bardziej mylnego. Producenci żywności dla dzieci oszukują rodziców. A żywność reklamowana jako zdrowa i bezpieczna pełna jest szkodliwych tłuszczów, cukru i soli - donosi "The Daily Mail". Dlaczego rodzice tego nie wiedzą? Bo nie czytają oznaczeń na składzie produktów, jeśli na opakowaniu widzą tabelkę pełną witamin i minerałów. Nie robi tego aż 92 proc. brytyjskich rodziców - wynika z badań przez British Heart Foundation. Tymczasem płatki śniadaniowe oprócz wartościowych składników odżywczych obfitują w cukier i tłuszcze nasycone. Mają ich więcej niż zakazywane przez rodziców ciastka czekoladowe. - Rodzice dają się oszukiwać producentom żywności. A ich praktyki polegają na tym, żeby jedzenie dla dzieci, które jest bogate w tłuszcz, cukry i sól, było sprzedawane jako zdrowe. Regularne spożywanie takich produktów może poważnie odbić się na zdrowiu dzieci - ostrzega szef fundacji Peter Hollins.

Ilość różnego rodzaju płatków w polskich sklepach też może przyprawić o zawrót głowy. Które najlepiej wybrać, żeby zapewnić dziecko naprawdę zdrowe śniadanie?

- Płatki płatkom nierówne. Niektóre są produkowane w sposób naturalny, a inne zanurzone w różnego rodzaju polewach i posypkach cukrowych. Oczywiście te drugie są bardzo kaloryczne i nie można ich jeść zbyt dużo - wyjaśnia dr Agnieszka Jarosz, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia. - W płatkach śniadaniowych rzeczywiście można znaleźć substancje, które mogą być szkodliwe dla zdrowia np. akryloamid, substancję, która może powodować miażdżycę i nowotwory, czy tłuszcze trans. Pamiętajmy też, że witaminy i składniki mineralne w płatkach, też są tam sztucznie dodawane. Jedyne, co w płatkach może się znaleźć w sposób naturalny, to witaminy z grupy B. Cała reszta, np. żelazo czy witamina C została dodana przez producenta. W dzisiejszych czasach tak się oburzamy na konserwanty, a taka witamina C jest właśnie jednym z naturalnych konserwantów. Dlatego rodzice powinni dokładnie czytać etykiety. A nie sugerować się reklamą.

Ta sama zasada dotyczy wszystkich produktów skierowanych do dzieci np. batoników czy kremów czekoladowych do smarowania pieczywa, które są reklamowane jako pełnowartościowy posiłek. - W rzeczywistości pełno w nich tłuszczów trans i węglowodanów prostych - ostrzega dr Jarosz. - Ale nie demonizowałabym sprawy. Wszystko to jest kwestia ilości: jeśli dziecko zje 6 łyżek płatków na śniadanie 2, 3 razy w tygodniu, to nic mu się nie stanie. O wiele większą krzywdę wyrządzają dzieciom rodzice, którzy puszczają je do przedszkola czy szkoły bez śniadania. Ale radzę rodzicom, żeby uważali na żywność dla dzieci i wybierali płatki naturalne niż te w cukrowych otoczkach.

Członkowie brytyjskiej fundacji apelują o stworzenie nowego systemu oznaczeń żywności dla dzieci, tak aby branża spożywcza nie mogła nimi manipulować.

Więcej o: